سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی:
ذهنمان را باز میکنیم به سینمای نوین ایران و بهسرعت یاد میآوریم که سهراب شهیدثالث از آن دست سینماسازانی است که در سکوهای نخست این نوع از سینما قرار میگیرد و مرتبتی بالا دارد؛ مردی جریانساز و حرکتدهنده خط و خطوطی در سینمایی ساکن و یکشکل. مرتبهای که با لجبازی ـ از نوع سازندهاش ـ و سماجت به دست میآید. به نظر میرسد نیتی که پشت خواستههای سهراب از ساخت سینمایی متفاوت بوده، آنچنان قوی بوده که پشت کردنهای دیگران به او و عدم حمایتهایشان نمیتوانسته خللی در عملی کردن آن نیت داشته باشد. به شهادت فیلمی که پیش رویمان داریم ـ «سفر سهراب»، ساخته امید عبدالهی ـ سهراب شهیدثالث، یا آنجور که خودش پای نامههایش امضا میکند، سهراب شهیدی، آدمِ جانسختی بوده که اتفاقا بخش زیادی از زندگیاش در بیماری و ضعف بدنی گذشته است. و این از آن کنایههای عجیب روزگار است که فردی با ضعف جسمانی و صرفا بر پایه عزمی استوار و نیتی فعالانه، در کورهراهی تاریک، عصا عصا میزند و جلو میرود. از آن دست نیتهایی که سهراب شهیدثالث برای ساختن سینمای متفاوت داشته، دیگرانِ زیادی هم داشتهاند، اما صرفا این نیتها به شکل نیتی ذهنی باقی ماندهاند و نه فقط به فعل درنیامدهاند، که با گذشت زمان، حتی در سینمایی که بوده، ترکیب شده و در آن سینما مستحیل شدهاند.
در سهراب شهیدثالث، از همان جوانی، هراس مرگ زودرس رشد داشته، آنچنانکه وقتی که میرود نیز عمر زیادی نکرده است. اما این عمر در عرصه فیلمسازی عمرِ پرباری بوده است. سهراب شهیدثالث در ایران فقط دو فیلم میسازد. البته دارم فیلمهای کوتاهش را و فیلمِ نیمهساختهاش را از کارنامهاش منها میکنم، اما با این کوتاه بودن دوره فیلمسازی او در ایران، بنای سینمایی را میگذارد که بعدها بسیاری بر شانههای او پا میگذارند و بالا میروند. اصلا سینمای تجربی به شکل درستش با او شروع میشود. سینمای ضدداستان و پرهیز از داستانگویی را با سینمای سهراب، به تماشا مینشینیم. پیش از او هیچکس نبوده که این اندازه از نهایتِ یک چیز ـ اینجا حذف داستان ـ پیش برود. جسارت او و بیزاریاش از سینمای زمانه خود، او را بهشدت از همدورههایش جدا میکند. از فیلم «سفر سهراب» و شخصیتی که از او بیرون میریزد، میشود فهمید که او تا چه اندازه بیرغبت بوده از شنیدن و دانستنِ نظراتی که دیگران درباره فیلمهایش داشتهاند. هم از اینروست که بهدقت و نهایت، همان کاری را کرده است که دلش میخواسته انجام دهد. از این جهت او فیلمساز کاملا خوشبختی بوده که چیزی جلودارش نبوده است.
فیلم «سفر سهراب» فیلم جمعوجور و سادهای است. مثل یک پایاننامه دانشجویی میماند. تقریبا همه چیز را ساده برگزار میکند. و بیشتر مثل نقد و تحلیل سینمای سهراب است به کمک تصویر و نه با خودکار بر کاغذ. اگرچه همان کاغذ و خودکارها بودهاند که مواد اولیه فیلم را شکل دادهاند. از طرفی دیگر، انتخاب راوی دوم شخص برای پیشبرد فیلم، درست به نظر نمیرسد. فیلمساز با سهراب حرف میزند و او را مورد خطاب قرار میدهد و مشکل همینجاست که چیزهایی را به سهراب میگوید که او خود از همه آنها خبر دارد. واگویههای فیلمساز با سهراب، مرور بخشهایی از زندگی سهراب است، صرفا با بیانِ دوم شخص. اینها چیزهایی هستند که خودِ سهراب زندگیشان کرده است.
منبع: ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهراب شهید ثالث، فیلمسازی آوانگارد با دیدگاهی فراتر از رئالیسم
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- خاطرههای خبری؛ ماهی که پشت ابر پنهان نمیماند/ به بهانه نمایش «لایههای دروغ» در جشنواره
- سهراب شهیدثالث؛ فیلمسازی که در برابر سینمای مبتذل سازشناپذیر بود
- اکران «پنهان» و «برندگان» در سینماهای هنروتجربه + تیزر
- فیلمسازی با دغدغههای انسانی
- مدخلنویسی یا گزارشنویسی؟ مساله این است/ نگاهی گذرا بر کتاب «راهنمای فیلم سینمای ایران»
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش سوم
- کودکانی که کودکی نمیکنند
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
- بازتاب بازنشر گفتگوی مجله فردوسی با سهراب شهید ثالث در سینماسینما / یادداشت محمد حقیقت
- بازخوانی گفتگوی مجله فردوسی با سهراب شهید ثالث
- مستند «سهراب شهید ثالث: دور از خانه»
- برشهای کوتاه/ ویدئوی بخشهایی از مصاحبه بهرام بیضایی درباره مهاجرت، شهیدثالث و پروژههایش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





