آرش پارساپور
کمال تبریزی را با کمدیهای سیاسیاش میشناسیم. او کارگردانی است که چه بخواهد و چه نخواهد نامش با فیلم مارمولک گره خورده و با اینکه سعی کرده تا بتواند با ساخت آثار دیگر خودش را از آن حال و هوا بیرون ببرد ولی در نهایت چندی پیش با ساخت مارموز، سعی کرد تا بار دیگر موفقیت مارمولک را تکرار کند. تبریزی اما با ساخت مارموز به جاده خاکی زد و نتوانست آنطور که قصد داشت به جایگاه قبلی خود بازگردد. کمال تبریزی مشکل همیشگی که گریبانگیر فیلمسازیاش شده این بوده که سراغ فیلمنامههای نادرستی رفته است؛ اتفاقی که در «همه با هم هستیم» نیفتاده است. با نقد فیلم همه با هم هستیم همراه ویجیاتو باشید.
تبریزی در فیلم «همه با هم هستیم» به یک بلوغ سیاسی رسیده و سیاسیترین فیلم کارنامه هنری خود را ساخته است. او در این فیلم بیش از حد به تمثیل گرایی و نماد شناسی تاکید دارد و این موضوع هم نکته مثبتی برای فیلم شده و هم یک نکته منفی برای فیلم به حساب میآید. این نشانهها برای مخاطب عام واکاوی نمیشوند و مخاطب خاصتر که به معنای آنها پی میبرد، صرفا از جریان داستان لذت میبرد و حرف خاصی و تحلیل خاصی را دریافت نمیکند. ما صرفا تیپهایی را میبینیم که حرفهای گل درشتی میزنند و البته چند صحنه جذاب و طعنه آمیز برای روایت سیاسی قصه (مانند سیلی زدن به صورت مردی که نمیخواهد هواپیما سقوط کند و یا خوردن و خوردن بی وقفه کاراکتر مهران مدیری که بنظر میآید راس همه امور است) نیز چاشنی این داستان شده است.
«ما همه با هم هستیم» دو رو دارد. فیلمی دو رو که مانند سیاست کثیف بازی میکند و هم به میخ میزند و هم به نعل. فیلمنامه دو پهلوی این اثر باعث شده که هم بتوان آن را یک نامه طویل انتقادی به دولت خواند و هم یک طومار انتقادی به مردمان معترض و منتقد. نام قبلی فیلم که «ما همه با هم نیستیم» انتخاب شده بود، بسیار با مسماتر بود.
فیلم داستان یک هواپیما را تعریف میکند که مسافران آن آدمهایی هستند که از زندگی زده شدهاند و قصد خودکشی دارند. آنها میخواهند این هواپیما سقوط کنند و برای این کار هم از خلبانی استفاده میکنند که پیشتر هم باعث کشتار جمعی عده زیادی از مسافرین شده است. او و کمک خلبانی کله شق تصمیم میگیرند این مردم ناامید را در هواپیمایی که قصد سقوط به آبهای خلیج فارس دارد هدایت کنند. در این بین یک مسافر وجود دارد که اشتباهی وارد این جریان شده و تصمیم دارد که مردم را از خودکشی کردن منصرف کند. او برای این کار هم دروغ میگوید و هم وعده میدهد اما در بین برخی از خوش باوران این مردم، تبدیل به یک قهرمان میشود…
در همین خطوط داستانی فوق اگر دقت کنید میتوانید نشانههای زیادی از تاریخ معاصر کشورهای زیادی را پیدا کنید. اما همین نشانهها را میتوان با برداشت دیگری هم نگاه کرد؛ علی (همان فردی که قصد خودکشی ندارد) با مردمانی در میافتد که ناامید هستند و بس. این مردم ناامید انگیزه هیچ کار دیگری ندارند و رهبر آنها نیز خلبانی است که دائما شل میکند و تکلیفش با خودش مشخص نیست. مردم معترض داخل هواپیما، با یک سری تکان هواپیما جا میزنند و برخی از آنها نیز خام حرفهای علی میشوند. این مردم معترض به شرایط زندگیشان، این مردم که به آخر خط رسیدند، نمیدانند دارند چه میکنند.
فیلمنامه فیلم «ما همه با هم هستیم» بسیار گنگ شروع میشود و ذره ذره سعی میکند تا به یک جمع بندی برسد. فیلم از همان ابتدا نمادگرایی را آغاز میکند و تلاش دارد که حرفهایش را در لا به لای این نمادها به مخاطبش بزند. برخی از این حرفها به مخاطب میرسد و برخی در زیر وصف و خیالات نویسندگان فیلمنامه (که تعدادشان به سه نفر هم میرسد) گم میشوند.
اکثر کاراکترهای فیلم اسم ندارند و همانطور که از کلیت فیلم برمیآید، کارگردان قصد دارد تا هر یک از شخصیتها را تبدیل به یک نماد از قشری خاص کند؛ یک سینماگر، دخترهای شوخ و شنگ، یک مادر مهربان، یک دیوانه، یک زن از دنیا بریده و… در بین معترضان تقریبا هیچ آدم عاقلی نیست و همین موضوع میتواند تا حد زیادی حرفهای انتقادی کارگردان را زیر سوال ببرد چرا که از دیدگاه فیلم او، مردمان منتقد وضعیت عقلانی چندان سالمی ندارند.
بزرگترین مشکل فیلم اما نه تمثیل گرایی بیش از حد فیلمنامه است و نه گنگ شروع شدن آن که نیم ساعتی میطلبد تا داستان روی چرخش بیفتد؛ بلکه ناتوانی فیلم در خلق طنز است. آخرین اثر کمال تبریزی میخواهد در کنار حرفهای درشتی که میزند بار طنز هم داشته باشد و متاسفانه خبری از طنز نیست. ما همه با هم هستیم در خلق موقعیت طنز ناتوان میماند و با اینکه سعی دارد یک فیلم پاستوریزه و به قول تهیه کننده اثر، یک فیلم پاک برای خانوادهها باشد اما در کمال تعجب نمیتواند در ورطه این پاکی یک صحنه بامزه درست و حسابی بیافریند. فیلم در بسیاری از لحظات که سعی میکند بامزه باشد تبدیل به فیلمی لوس و خنک میشود که بینندهها را صرفا درگیر مفاهیم سیاسی خود میکند. رفته رفته جو فیلم سنگین میشود و بخاطر ناتوان بودن فیلمساز در حفظ ریتم داستان، فیلم در لحظات میانی خود به اثری کشدار تبدیل میشود و البته خوشبختانه این نقص در اواخر فیلم تا حدی رعایت میشود.
استفاده از بازیگران زیاد و چهرههای گوناگون دنیای بازیگری در همه نقشها یکی از ترفندهایی بوده که کارگردان سعی داشته به کمک آن بتواند بینندگان را به دیدن ادامه فیلم مجاب کند. باید اعتراف کرد این ترفند تا حدی جواب داده و دیدن ستارههای گوناگون در نقشهای مختلف باعث شده که چشم تماشاگر خسته نشود اما تقسیم این نقشها به طرز ناشیانهای صورت گرفته و کاملا واضح است که برخی سکانسها برای دیده شدن فلان بازیگر نوشته شده است.
ما همه با هم هستیم یک فیلم سیاسی است که به نظر نمیآید چندان زیر تیغ سانسور رفته باشد چرا که حرفهایش را تمام و کمال میزند اما این حرفها طوری بیان میشود که به مذاق بسیاری از تماشاگران خوش نمیآید. کمال تبریزی جهانی را ساخته که در آن نقشهای مختلف جامعه ایران سعی دارند تا بدون دلیل خاصی، هواپیمایی که سوارش هستند را به سقوط وادارند و این بی انگیزگی باعث شده که کاراکترها کودنتر از حد معمول هم به نظر بیایند. لیلا حاتمی، نقش زنی را دارد که این افراد را برای زنده نگه داشتن شرکت هواپیماییاش گرد هم آورده و نقش این عامل خارجی، بیش از حدی که در واقعیت سیاسی جامعه ایران وجود دارد پررنگ نشان داده شده است.
دیدن فیلم ما همه با هم هستیم کاملا بسته به نوع گرایش سیاسی شما، میتواند حس متفاوتی در بیننده ایجاد کند. کمال تبریزی فیلمی ساخته که در آن اعتراضات و انتقادات مردمی را به تصویر کشیده و به ستوه آمدن این ملت را دستمایه آخرین ساخته خود کرده است؛ او با وجود اینکه انتقادهای شدیدی نسبت به موانع ایجاد شده برای این انتقادات دارد، اما کمان پیکان انتقادش تقریبا هیچ چیز و هیچ کس را در مصونیت نگه نمیدارد. توگویی فیلم تکلیفش با خودش هم مشخص نیست و معلوم نیست میخواهد طرف چه کسی را بگیرد؛ البته شاید بیطرفی حرفی بوده که فیلمساز به دنبالش بوده ولی بیطرفی در ما همه با هم هستیم بسیار بد معنا شده است.
فیلم ما همه با هم هستیم از منظر فنی، مشکلات خاصی ندارد و نمیتوان چندان به آن خرده گرفت. کارگردان از پس این ماموریت خود برآمده و کارنامه طولانی فیلمسازی تبریزی در اینجا به کار آمده است. او توانسته از همه بازیگران یک بازی قوی بگیرد و حتی گلزار که عموما نمیتواند نقش آفرینی مناسبی از خود به جای بگذارد در این فیلم مثل همیشه نچسب نیست. کارگردان توانسته قابهای تصویر مناسبی نیز برای روایت داستان خودش نشانمان دهد و فیلمبرداری و تدوین کار مشکل خاصی ندارد. موسیقی فیلم نیز بینظیر است و با ریتم آن همخوانی بسیار مناسبی دارد. مشکلات فیلم از دل فیلمنامه آن خارج میشود (که در آن مسائل بعضا بیربطی همچون رابطه عاشقانه علی با یکی از مسافران وجود دارد) و از بلاتکلیفی فیلم در موضع گیری سیاسی خود.
ما همه با هم هستیم در میان آثار سینمایی ساخته شده در چند سال اخیر سینمای ایران، حرفهای خوبی برای گفتن دارد و خوشبختانه یک اثر تکراری نیست. فیلم با اینکه نمیتواند یک کمدی یا طنز موفق آمیز باشد اما حرفی برای گفتن دارد، حرفی که هرچند ناقص و سکته زده به مخاطب منتقل میشود اما بهتر از هیچی و پوچ بودن بسیاری از ساختههای اخیر سینمای ایران است. کمال تبریزی با فیلم ما همه با هم هستیم پیشرفت کرده و توانسته بهتر از چند سال گذشته در سینما خودش را نشان دهد اما هنوز به اینکه بتواند خود را در این سینما احیا کند چند کیلومتری فاصله دارد.
بد نیست مراسم فرش قرمز یا همان افتتاحیه فیلم ما همه با هم هستیم اشاره داشته باشیم؛ مراسمی که بزرگترین افتتاحیه یک فیلم سینمایی در تاریخ سینمای کشورمان به شمار میآمد و قریب به ۲۵۰۰ نفر در آن حضور داشتند. جدا از سیل عظیم مردم مشتاق به تماشای آخرین اثر کمال تبریزی، جمعی از اساتید و بازیگران و حتی ورزشکاران کشورمان نیز در این مراسم حضور داشتند که مورد تشویق حضار قرار گرفتند و البته غیبت معنادار برخی ستارههای فیلم همچون مهران مدیری و لیلا حاتمی نیز برای طرفداران کمی ناامید کننده بود.
پی نوشت: امیدوارم فیلم تبریزی سرنوشتی همچون آخرین فیلم عبدالرضا کاهانی پیدا نکند و با یک مارکتینگ دقیق و حساب شده به اکران در بیاید. فیلم خانم یایا با تکیه و مانور روی کمدی بودن فیلم مردم را به سینماها کشاند و تماشاگران را نا امید به بیرون از سالن میفرستاد و از همین رو نقدهای بسیار بسیار منفی پیدا کرد. فیلم ما همه با هم هستیم بیشتر از آنکه یک کمدی، طنز، طنز سیاسی یا هرچه که میخواهید اسمش را بگذارید باشد؛ یک فیلم سیاسی است که طنزش علی رغم تلاش فیلمنامه و بازیگران، درست از آب در نیامده است.
منبع :ویجیاتو
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ما همه با هم هستیم» و «هزارتو» در جشنواره فیلم های ایرانی در سان فرانسیسکو
- واکنش اینستاگرامی کمال تبریزی به ماجرای شکایت قصابها از سریال دایی جان ناپلئون
- نگاهی به فیلم جدید کمال تبریزی «ما همه با هم هستیم»: چقدر با هم هستیم؟
- درخواست محمود رضوی از رئیس قوه قضائیه در پی توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- افخمی : کمال تبریزی در فیلم ماهمه با هم هستیم با تحقیر به مردم ایران نگاه میکند
- بهزعم سازنده فیلم «ما همه با هم هستیم»، منجی یک ملت منفعل، یک فرد شارلاتان باید باشد!
- برخوردهای استانی با سینمای ملی/انتقاد روزنامه همشهری از توقیف دو فیلم در کرمان و قم
- واکنش یک عضو شورای پروانه نمایش به توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- میر کریمی: آنهایی که داد میزنند پول کثیف، همانهایی هستند که در این سالها پولدار شدهاند
- واکنش خبرآنلاین به ادعای العربیه درباره پخش نشدن تیزر «ما همه با هم هستیم»
- متن کامل مصاحبه عسگر پور با سینماسینما/واکنش عسگرپور به مجادله مخالفان و موافقان فیلم ماهمه با هم هستیم
- کمال تبریزی :بعید می دانم «ما همه با هم هستیم» به جشنواره برسد
مرخرفترین فیلم خاک بر سر اینها
سلام نقد خیلی خوب وجالبی بود .
خیلی دقیق و مو شکافانه.
صرفا دنبال تخریب نبودید و به معنای واقعی نقد فیلمو تحلیل کردید.
یعنی گند ترین فیلمی که تا به حال دادیم فیلم ماهمه با هستیم بوده . حیف پول و وقتی که گذاشتم
چه تحلیل سطح پایینی بود! منتقد فقط حس کرده که منظور فیلم رو فهمیده درحالی که هیچی متوجه نشده و این رو گردن فیلم انداخته
این ایده جدید جا داشت ماه ها روش کار بشه تایک فیلم نامه فوق العاده از کار در بیاد.فلش بکای کوتاه وگویا به زندگی هر کدوم از مسافراخیلی میتونست کمک کنه.پایان بندی شفافتر.ایجاد ارتباط بین گلزار و ماجرا.مثلا یک فیلم تو اینستاگرامش که اگر همچین پروازی می بود سوار میشدم بعد دونفر به خاطر اون سوار میشدن که اونم گناهکار میشد حالا که تو بازپرسی حضور داره، تابیننده فکر نکنه به هوای حضور گلزار کشیدن بیاد فیلمو ببینه
منم هیچی از سیاست فیلم نفهمیدم !!! بیشتر انگار بازیگرا یه دورهمی داشتند .
واقعا احمقانه ترین فیلی بود که تو عمرم دیدم
شما با کدام چسبی می توانید مهران مدیری و محمدرضا گلزار را به این شبه فیلم بچسبانید؟ اگر بودجه های اضافی دارید, اگر دغدغه بدنام شدن ندارید, اگر شعور مخاطب را در پایین تر سطح ممکن فرض می کنید به شما ساخت “ما همه با هم هستیم ۲” را پیشنهاد می کنم.
واقعا خیلی کارت درسته که تونستی خودتو راضی کنی از این فیلم مزخرف و آشغال تعریف کنی!
نکنه سبیل شما هم چرب شده؟
بسیار فیلم مزخرفی بود حیف پول و زمانی که گذاشتیم
مزخرفترین و گند ترین فیلم .حیییف وقت و پول که برای این فیلم چرت گذاشتیم .واقعا مردم رو چی فرض کردین
بدترین فیلمی بودکه توعمرم دیدم
بنظرم فیلم دارای خیلی از کاستی ها بود و کسل کننده و پیام خاصی شاید هم نداشت با وجودیکه شاید از فضای سیاسی خواسته بهره بگیره از تبریزی انتظار بیشتری میرفت
عالی.عالی.خره.هرکی.بگه.بده
یعنی من این همه سینما رفتم فیلم خوب وبد دیدم
ولی خدایی این فیلم مزخرفترین بی محتواترین بی برنامه ترین بی مزه و بدون هیچ جذابیت بصری ندیده بودم
یعنی حیف پول بلیط سینما
یعنی حیف این وقتمون
نبینید اصلا ارزش دیدن نداره حتما پشیمون میشید
علیرغم ظاهر ساده و ابلهانه کاراکترها ،فیلمی قابل تفکر و سنگین ،نمادین و سرشار از کنایه بود ارتباط عجیبی با آن برقرار کردم شاید دوباره برای دیدن جزئیات بیشتر فیلم را ببینم
نفهمیدم نقش گلزار این وسط چی بود :\
دقیقا همه فیلم هایی که مهران مدیری در آنها حضور دارند، مانند این فیلم مزخرف هستند، با دیدن این فیلم یاد فیلم چه کسی امیر را کشت افتادم ، که به همین اندازه مزخرف بود.
مسائل گنگ زیادی توی فیلم وجود داشتن،اینکه مسافرا کجا بودن،زنده بودن یا خیر و براشون چه اتفاقی افتاده بود،محلی که بازپرسی میشدن شبیه رصدخانه بود(واقعا دوست دارم دلیلشو بدونم)
از اوایل فیلم حماقت شدیدی حس می کردم فقط به احترام همراهانم تا پایان نشستم.
متاسفم واقعا برای همچین سینمایی…
فیلم زیبا و مفهومی بود
۲ ساعت به دیوار نگاه کنی بهتر از اینه که این فیلم بی مایه و مزخرف رو نگاه کنی …
حالا به فیلنامه آبکی و بازی های در پیتی که مطرح ترین هنرپیشه های سینما تو این فیلم انجام دادن کاری ندارم ؟
واقعا میشه یکی نقش محمدرضا گلزار رو به من بگه چی بود ؟
حیف از وقت و هزینه ای که گذاشتیم.
از نظر من این یه نوع شیادی از مردمه که چند تا چهره سینمایی رو بیاری و دوربین رو روشن کنی و اسمشو بزاری فیلم!!!!!!!!!
تف تو شرف ستاره هایی مثل مدیری – گلزار- غفوریان – عزتی- گرجستانی یه بی سرو پایی مثل پژمان جمشیدی و …….
به نظر من این فیلم یه پارودی پست مدرن از “ارتفاع پست” حاتمی کیاست اما در زمان و زبان و قالب جدید این سالها. یه جورایی تبریزی خواسته از برادران کوهن وام بگیره و شبیه اونا همه چیو به طنز دوباره بگیره. یه جورایی بدل وارونه و مسخره کننده ارتفاع پست هست. نیمساعت اول فیلم به شدت خسته کننده و به شدت سطح پایین اما یکساعت اخر خوب جمع شده. بازی پژمان جمشیدی بالاخره فرم و شخصیت گرفته تو این فیلم. در کل توقع از این کارگردان خیلی خیلی بالاتر بود. یه جاهایی هرچند محدود، طنز و خنده رو در مخاطب برانگیخت اما خوب و بجا. استفاده خوب از اینهمه بازیگر شاخص هم ارزش داره. در کل، انقدر اول فیلم گنگ و کلیشه س که یکساعت بعدی یه جورایی انگار مخاطبو روی صندلی نگه میداره. انگار اول توقع مخاطب رو میاره صفر و بعد بهش امتیاز میده به مرور و یه جورایی مخاطب راضی میشه تا پایان. من این فیلمو سینما سعدی شیراز دیدم و نکته فوق العاده جالب و ارزشمند، پر شدن سینمای به اون بزرگی بود و از همه قشر ها فیلمو دیدن. از همه طیفهای سنی. حیف اینهمه صداقت مخاطبا. اینهمه علاقه و عشق مردم به فیلم و سینما. برنده های واقعی همین مردمن. قدر این مردمو بدونیم. این مردم خیلی ارزششون بالاس
بسیار فیلم زیبایی بود.یک جامعه سرخورده از اقشار مختلف که به بن بست رسیده اند،و همه بازیچه دست دیگری که هدفش فقط سرمایه خودش هست..جماعتی دم دمی مزاج..
داستان بعضی فیلمها کمی تامل و تفکر می طلبه
عالی بود
واقعا مدیری خودشو خراب کرد با بازی تو این فیلم مزخرف حیف پول
بسیار مزخرف
باید تاسف خورد به حال هنرمندان کشور که به خاطر پول چه فیمهایی رو بازی می کنن
و مردم به خاطره اونها به سینما میروند
خواهش میکنم ماله نکشید و توجیه نکنید این افتضاح سینمای ایران رو فقط و فقط جنبه تجاری داشت من بعد این فیلم پشت دستم رو داغ کردم که فیلم ایرانی نبینم اقای تبریزی خیلی ممنون که باعث رشد سینمای ایران شدید
راستش برای من این فیلم بیشتر جنبه فلسفی و روانشناختی داشت !!یه سری مسافرینی که به سمت نیهلیسم و پوچگرایی امیدی به زندگی ندارند و با افکا رشیطان پرستی قصد مردن دارند و جوانی که بواسطه امید پدر شدن واعظ همسفرانش می شه تا از افتادنش به تله مرگ ،پیشگیری کنه ،خلبان هم در لحظای که دید یک سری از رفتن به اون ور آب منصرف شدن حق ر و به اکثریت داد ٫در ضمن وسط فیلم که یک سری ابهامات روشن می شه یخ ش هم همزمان آب می شه وخنده بر لبان تماشاچی می اورد !!!از طرفی مهران مدیری گلزار رو ما افسر نکیر و منکر تلقی کردیم که افراد برزخی رو مواخذه می کنه !!!
با سلام
به نظر منم فیلم مزخرفی بود
مهران مدیری با سو استفاده از شهرتش یه مشت بازیگر مشهور رو دور هم جمع کرده و مردم ساده مثل من با اتکا به این دو ایتم میرن فیلم رو میبینن
من یاد فیلم ساعت ۵ عصر افتادم
آقای مدیری مردم ایران تخصص عجیبی در پایین گشیدم شخصیتها دارن خودت خوراک بهشون نده
خیییییییلی مزخرف بود
مزخرفترین فیلمی بود که تو این ۲۵ سال زندگیم دیدم… حیف پول… حیف وقت… و حیف جوونیم…
باشه
باشه دددد
با دیدن این فیلم دلم برای پولی دادم و وقتی که گذاشتم سوخت
دیگه تصمیم گرفتن فیلمی که گلزار و مدیری در آن حضور دارن نگاه نکنم
فیلمی بی محتوا و بی خود
بخدا افتضاحه افتضاح وقت نذارید براش
من که خیلی سر این فیلم خندیدم. به نظرم علی رغم یک سری ناپختگی ها و ضعف در فیلمنامه و … اتفاقا بین فیلم های ایرانی با همین ژانر در مجموع فیلم خوب و سرگرم کننده ای بود.
نمیدونم کسایی که از این فیلم خوششون نیومده دقیقا این فیلم رو با کدوم یکی از فیلم های ایرانی دارن مقایسه میکنن که انقدر شاکی هستند. ولی به نظر من فیلم هم داستان مناسبی داشت و هم در سبک خودش فیلم موفقی بود.
عالی
همشون مرده بودن گلزار و مدیرى هم نکیر و منکر بودن ، ولى خیلى مزخرف بود
همشون مرده بودن گلزار و مدیرى هم نکیر و منکر بودن ، ولى خیلى مزخرف بود .ارزش دیدن نداشت
همشون مرده بودن گلزار و مدیرى هم نکیر و منکر بودن ، ولى خیلى مزخرف بود .ارزش دیدن نداشت
خیلی فیلم بی محتوای چرتی بود
منم وقتی فیلم تمام شد تعجب کردم که ظاهرا من فقط از فیلم خوشم اومده.حضور بازیگران مشهور باعث شد که فیلمو دنبال کنم. نقد با برداشت من یکی بود و البته حصور گلزار نمادی از حواشی زردی است که اکثر مردم با اونها سرگرم میشن
حیف لیلا حاتمی و مهران مدیری.فیلم هیچی نداره.حتی سرگرم کننده هم نیست.و تحلیل و نقد شما بسیار ضعیف و بب ربط بود.این نه کمدی بود.نه سیاسی.نه هیچی.فقط طرف به جای بانک و یا معامله فلان زمین پولشو گذاشت تو این فیلم تا ضربدر دو بشه.واقعا متاسفم برای سینما.
افتضاح بود یه موضوع بهتر انتخاب میکردین
افتضاح و چرت و بی معنیحیف بازیگراش
من اصلا از فیلم سر در نیاوردم.ادای کارگران دیوید لینچ را در آوردن
من که خوشم نیومد
بچه ها من فیلم رو ندیدم ولى از نظرات شما هم ممنونم چون بیشتریا میگفتن فیلم بده
افتتتتتتتتتتضاح بود خیلی بدبود خیلی
فقط یکی بگه مگه روی آب فرود نیومده بودن ، چرا از یه جای برفی سر در آوردن؟ یعنی همشون مرده بودن؟ و اون نماى آخرت بود؟
با سلام دوستای گلم ـ ازنظر من بیخود ترین فیلمی بود ک من تا حالا دیدم ـ بازیگرای خوبی داره اما داستانش خیلی چرته ، من پوسترشو دیدم بازیگرای خوبی داره دان کردم اما اصلا جالب نیست کمدی هم نیست والا ، موفق باشید
چرا اخر اکثر فیلم های ایرانی اینطوری بی محتوا تموم میشه
کاری ندارم از اول هم خوب نبود اما اخر همه فیلم ها ایرانی اینطوری هست
فیلم عالی بود؛ نقد تون خیلی خوب لود ولی از نظراتی که بالا خوندم فهمیدم مردم اکثرا داستان رو نفهمیده بودن ؛متاسفانه اگر فیلمی بسازند که واضح مسائل رو بگه جلو اکرانو میگیرند اگرهم مثل این فیلم پر از نکته باشه و مخفی در بازی ؛مردم چیزی نمیفهمند به نظر من مردم سرزمینم اصلا نمیخوان فکر کنند تا بفهمند بیشتر دنباله اطلاعات آماده اند؛ من کلی اشاره مستقیم و غیر مستقیم به خیلی از موارد را توی فیلم دیدم و حیرت کردم از نبوغ کارگردان واقعا دمش گرم خدا حفظش کنه
این دوستانی که میگن این فیلم بدترین فیلم تاریخ بود لطفا برن فیلم قانون مورفی رو ببینن. اینقدر فیلم بد ساختن که مردم به یه فیلمی فقط مزخرف نباشه هم راضی هستن.
خوب بود بد نبود. ولی شما باتوهین نمیتونین فیلمنامه رو عوض کنید. ومن با این نظریه که میگن آقای مدیری هر فیلمی بازی میکنه به درد نمیخوره خیلی خیلی مخالفم چون همه ما از سابقه ی درخشان آقای مدیری در این سال ها با خبریم. حالا هرکسی از کارای آقای مدیری خوشش نمیاد میتونه نگاه نکنه کسی اجبار نکرده که خوشت نمیاد دلیلی نداره توهین کنی وهمه جا جار بزنی.
فیلم ب نظر من تلفیقی از دانستن و ندانستن بود یه شاهکار زیبا امیخته به طنز و مشکلات جامعه و خورده ای اشاره به سیاست و مردم بود فیلم کاملا شمارو به یه هدف جذب میکنه و اون جا رهاتون میکنه که خودتون ب این فکر کنین دقیقا چطور شد شاید واسه بعضیا پیش بیاد گلزار دقیقا تو این داستان چکاره بود خب همین فیلمو زیبا میکنه داستانی که پایانش دست شماس فکرش ایدش جوری بشه شما با دوستان بشین بحث کنین ولی متاسفانه ما هنوز اماده این فیلم ها نیستیم شما حتما فیلم تلقین دیکاپریو ببینین متوجه منظور من میشین ولی هیچ وقت مقایسه نکنین چون هالیود نمیشه با سینمای ایران مقایسه کرد ولی خب درکل پیشرفت خوبی بود و یه چالش بود ب نظر من عالی بود.
به نظر من داشتن سه نویسنده این فیلم را تبدیل کرده بود به یک فیلم بی محتوا و بی معنی . اقای تبریزی فقط خواست با حضور بازیگر گیشه را بدست بیاره . که بهش باید گفت برادر مرغ تخم طلا را ادم سر نمیبره واسه یبار برداشت طلا . این فیلم در کل بی معنی و بز محتوا بود . خوب شد من این فیلم را تو نماوا دیدم
داستان فیلم رو دوست داشتم .کلا فیلم خوب و متفاوتی بود
فیلم خوبی بود بیشتر یاد هواپیمای مالزیایی آوفتادم که ربوده شد و تمام سر نشینان هم مفقود یا سر به نیست شدن تا یه شرکت هوا پیمایی بتونه از بیمه پول بگیره و کلی آدم رو هم سر کار بزاره
نمیدونم دقیقا با چیه فیلم مشکل دارید این که شما درکش نکردید ب این معنی نیس که فیلم بی محتوا و بده…متاسفانه مخاطب عام تو ایران فقط دنبال لودگی و مفهوم شسته رفتس
خیلی مزخرف وبی محتوا بود فیلمهایی که مهران مدیری توش بازی میکنه همشون مزخرفه
اینکه شماها مفهوم یک فیلمو درک نمیکنین و نمیخواین حتی یک ذره فکر کنین به معنی بی محتوا بودن اون فیلم نیست. کلا مردم ایران فقط دنبال فیلمای لودگی و دلقک بازین ک یک ساعت بخندن وگرنه میگن فیلم بی محتوا بود.
هم فیلم تمثیلی وکنایی خوبی بود وهم شما خیلی علمی ومنصفانه نقد کردید .سپاس
وقتی دیدم کارگردان آقای تبریزی هستند و هنرپیشه های بنامی دارد ،با یک ذوقی فیلم رو دانلود کردم ولی متاسفانه از همون ابتدا متوجه ضعیف بودن فیلم شدم و راستش خوردن مهران مدیری چنان اثر بدی بر من گذاشت که بعد از دقیقه ۱۶ فیلم را قطع کردم . بازی های ضعیف ،،، متاسفم برای سینمای ایران . فقط میدونم که به شعور بیننده توهین نمیشه بلکه از شخصیت تمامی عوامل یک فیلم نامطلوب کم میشه و نشون میده هنر و هنرمندان سینمای ایران در حال انقراض هستند و باید در حسرت هنرمندان از دست رفتیمان بسوزیم . در آخر کاش مدیری متوجه بشه خوردنش برای خودش جذابه و لطفا اینقدر در فیلمهاش با صدا غذا نخوره چون فوق العاده دور از ادب هستش کاش میفهمید .
به نظر میرسد برای تعریف و تمجید بی جهت از این فیلم بی ارزش جناب منتقد بد جور به در و دیوار میزند .
بدون شک بدترین فیلمی که تا به حال دیدم و البته در آینده خواهم دید
اینکه شما بیایی توی نقد توضیح بدی داستان فیلم از چه قراره که هنر نیست. خود فیلم باید اینو حالی کنه . که به نظر من هیچکدوم از عوامل موفق نبودن. ما که نیومدیم معما حل کنیم….
ب نظر من خیلی فیلم جالبی بود و توی بیشتر لحظه هاش پر از تئوری های مختلف و جالب بود و جنبه ی مثبت هم زیاد داشت مثل حرفایی ک پژمان جمشیدی میزد، خیلی امیدوار کننده بود برای کسایی ک میتواستن خودشونو بکشن! در کل من خیلی دوس داشتم
ب نظر من خیلی فیلم جالبی بود و توی بیشتر لحظه هاش پر از تئوری های مختلف و جالب بود و جنبه ی مثبت هم زیاد داشت مثل حرفایی ک پژمان جمشیدی میزد، خیلی امیدوار کننده بود برای کسایی ک میتواستن خودشونو بکشن! در کل من خیلی دوس داشتم
خواهش میکنم فکر فیلمای آموزنده تر و بهتری باشید نه این فیلم مسخره که هیچ کس خوب بازی نکرده مخصوصا گلزار
بدترین فیلم ممکن رو ساخته ،ی فیلم کلیشه ای و بدون داستان خود کارگردان نفهمیده چی ساخته ،اخرشم ک مشخص نیست ،بازیگرا مثل ی مانکن هستن ،اصلا نمیشه گفت فیلم
بدترین فیلم ممکن رو ساخته ،ی فیلم کلیشه ای و بدون داستان خود کارگردان نفهمیده چی ساخته ،اخرشم ک مشخص نیست ،بازیگرا مثل ی مانکن هستن ،اصلا نمیشه گفت فیلم
فیلم بسیار قشنگی بود.اقای مدیری چون همیشه فیلم های معناگرایی مثل ساعت ۵ عصر میسازن و بعضی ازمردم هم توقع مثل ایکس لارج دارن با نفد منفی روبرو میشن.این فیلم خیلی زیبا و پرمعنی بود.فیلم فقط برای خندیدن نیست.برای تامل
تماشای این فیلم در زمان قرنطینه خانگی و افسردگی این روزها حال من را بدتر کرد از کمال تبریزی و مهران مدیری و این بازیگران توقع بیشتری میرفت که این چنین موضوع بدی را به نمایش بگذارند حال من بد شد و فکر میکنم همه مردم ناراحت شدندمخصوصا بعد از سقوط هواپیمای اکراین …خواهش میکنم دیگر این فیلم را اکران نکنید
خیلی خیلی مزخرف بود متاسفم برا بازیگرایی به این خوبی که خودشونو با این فیلم زیر سوال بردن
والا من که اصلا نفهمیدم موضوع فیلم چی هست یه عده ادم خسته از زندگی خواستن خودکشی کنن یه عده هم اون وسط از این قضیه درامد کسب کردن ، بعد پشیمون شدن نخواستن بمیرن ، بعد یهو رفتن دونه دونه پیش مدیری جواب بدن ، مدیری کی بود اصلا ؟ فرشته مرگ بود ؟ اینا مردن چی شدن ؟ گلزار هم الکی اون وسط،چی میگفت تا یه فیلمی میخوان ملت بکشونن گلزار میندازن وسط،فیلم نه سر پیاز بود نه تهش اتفاقا خیلی هم چرت بازی کرد و نچسب بود گلزار زمانی خوب بازی،میکنه که کنارش یه مکمل طنز مثل امین حیایی یا مهناز افشار یا هومن سیدی اینا باشن ، این فیلم اصلا از،نظر،من دیدنش وقت تلف کردن بود و من که نه جنبه طنز زیادی توش دیدم سیاسی هم اصلا ندیدمش فقط پژمان جمشیدی شیرین کاری هاش یکم از،کسالت دراورده بود فیلم رو وگرنه هیجی نداشت در عوض نقطه مقابل این فیلم ، فیلم زهرمار بود که هم طنز بود و هم به خوبی مشکلات و واقعیت های جامعه بیان میکرد
نصفتون اصن نفهمیدید داستان چی بوده فقط اونی که میگه نکیر و منکر
داستان داشته مملکت ایرانو به تصویر میکشیده و در نهایت هم گفته افسار همه بدبختیا دست یه نفره که همه میشناسنش (مثل محمدرضاگلزار که همه میشناسنش)
اگه یه کم فیلمای خارجی مثل فیلم دیوانه از قفس پریدو میدید میفهمیدیداین سبکه خیلیم معروفه
فیلم برای بیننده ساخته شده پس اونه که قضاوت میکنه خوبه یا مزخرفه هرجایی که ازین فیلم بحث شده ۹۰ درصد نظرها به مزخرف بودن فیلم هست حالا اگه از لحاظ فنی مشکلی نداشته باشه از صدقه سر بازیگران خوب فیلمه.
فیلم نامه رو بدن ده نفر بخونه بعد بسازن. من دوست داشتم فیلمنامه اینجور بود که فقط از استرس پرواز با هواپیمای کهنه به شوخی هر کسی تو دلش به خودش میگفت سقوط نکنه… بعد جواب خودش رو میداد که حالا بمیریم هم طوری نمیشه … بعد آژیر سقوط و بعد چراغ ها خاموش میشد و … قسمت داخل ساختمان با مدیری شروع میشد و…
فیلمش جذاب بود مفهومی بود … حتما باید توی فیلم لودگی و فحش باشه تا خوشتون بیاد ؟؟ موضوع متفاوت و جالبی داشت .. اینکه به خاطر منافع خودشون این همه بلا سر مردم میارن … همون بهتر که فیلم های مسخره علی صادقی رو نگاه کنین
مسخره و مزخرف حیف وقت که بذاری واسه دیدنش:/
دقیقا آخرشو نفهمیدم
بعضیا زور میزنن فیلم رو جذاب نشون بدن فیلم خیلی جای کار داشت من نمیدونم این کار کثیف رو که به بهانه بازیگران مشهور مردم رو به سمت تماشای یه فیلم ابکی بکشونن رو تموم کنن .خیلی ها میخوان خودشون رو قانع کنن که فیلم پر محتوا بود اره بود ولی هر فیلم باید دو وجهه تخصصی و عامه پسندش جذاب باشه نه صرفا یکیش .این کار کاملا هم امکان پذیره نمونش فیلم های خارجی در کمال سادگی بسیار پر محتوا هستن چون سازندگانش صرفا نمیخوان فقط یه فیلم بسازن…
سلام و عرض ادب
الحق و النصاف فیلم خوب و خوش چیدمانی بود ، و قطعا ارزش یک یا دو بار دیدن رو داره منتها طبق معمول عادات فیلمسازی یا هر حرفه ی دیگری مشکلات فاحشی داشت مثل وجود بازیگران اضافی مثل گلزار و شادمان ،که در این میان گلزار از جانب دیگری در این فیلم حضور داشت که دنیای ( مافیا) کثیف سینما مون بهتر میدونه،به عنوان مثال دیالوگ بین گلزار و آقای صحت نشان از قدرت ستاره بودن گلزار در سینما و بین مردم هست ، در صورتی که به هیچ عنوان حقیقت ندارد این شخصیت پوشالی ، رضا گلزار شخصتش و نوع بازیش ( مسخره بازیش) دقیقا مثل ویولون زدنشون هست، قصد من از این صحبت ها تخریب نیست بلکه حقیقت پنهان است و گذر از این مورد سطحی ، بازی خام آقای شادمان که علاوه بر ثابقه زیاد بازیگری در این فیلم هم نقش اضافی داشت هم بازی غیر قابل قبولی چند شخصیت دیگر هم به اشتباهی انتخاب شده بودن و میتونست میتینگ قوی ترس میداشت ، و اما مشکل اساسی بازی یک نواخت آقای جمشیدی است چرا یکنواخت، به این دلیل که در همهههه ی فیلم و سریال ها همه بوده و هست و خواهد بود و طبق روال کثیف هر حیطه ایی از جمله سینما ایشون آمدن و ظاهراً هست
و همچنین بازی کاملا تکراررریه مهران مدیری ( آقای ادعا) که در چندین فیلم و سریال این نقش رو دقیقا به کررراااات تکرار کودکانه کردبود،
در کل فقط برای یک بار دیدن خوبه ،اما تاسفم برای افول جایگاه هنر و هنرمند و سینما بسیار غمیگینتر از غمگینم میکنید
با کمال احترام به بازیگران فیلم خوب نبود اصلا
فیلم فوق العاده بود.
مهران مدیری نماد امریکا که کنترل کننده هست
گلزار،نماد روسیه و انگلیس که فقط از معروفیتشون استفاده میشه.
و مردمی که چه با سواد و چه بی سواد،همه ابتداعا طی یک شعار،کاری رو میکنند،و پژمان جمشیدی که نماد روشن کردن مردم رو داشت و دو دستگی بین مردم
نمادهای شیطانی از جمله دستگیره پرواز هواپیما و چمدان زیر کابین خلبان،که نشانه دستهای پشت پرده و دخالت شیطان پرستان است،
جملات پراز محتوا از جمله مردن بهتر از وین است که منو دایما بگیرن،اشاره به ترس مردم از حرف زدن و کنایه به نداشتن ازادی و مساوی بودن با مرگ .
بیشتراز این از حوصله شما خارجه که تفسیر کنم.
فیلم عالی بود برای اهلش.
ضمنا همه مرده بودن بجز خلبان.پرید بیرون
یکی از پر محتوا ترین فیلم های تاریخ ایران که فیلم نامه نویس به طرز زیرکانه ای تونسته پیامش رو از زیر تیغ ساسنور رد کنه
بی نظیر بود
به نظر من خیلی بیخود بود من تو این شرایط کرونایی خواستم ببینم اول با دیدن فیلم حالم بد شد دیگه مشاهده نکردم مجددا گفتم بذار تا انتها ببینم خیلی گنگ ومبهم بود فیلمنامه باید واضحتر بیان میشد قرار نیست مخاطبین در اینجا به تفسیر فلسفه و…بپردازن تفکر راجه به فیلم خوب هست ولی نه اینگونه
دو مورد رو در فیلم به روشنی میشه دید : اول اینکه به طرز فاحشی مشخصه که تهیه کننده و کارگردان قصد استفاده از چهره های مطرح سینما رو داره ، فک کنید ، مهران مدیری در کنار لیلا حاتمی و داریوش کاردان و محمد رضا گلزار و دیگر چهره های معروف … دوم اینکه بله … بقول خیلی از دوستان این یک فیلم سیاسی یا فلسفی یا مفهومی بوده ، ولی فیلم چنان گنگ ، خسته کننده و نامفهوم هستش ، که بیننده حالش از هرچی فیلم مفهومی و فلسفیه به هم میخوره
اخرش نامفهموم بود
تویجنوب که برف نمی اید
معلوم نشد زنده هستند یا مرده
عالی بود به نظر من با موضوعی جدیدو پر معناو مفهوم
باسلام تمام نقدهاراخوندم ۷۰درصدمخالف خوب بودن فیلم بودند بنده باسی وهفت سال سابقه فیلم دیدن وتاحدودی نقدکردن پیش خودم نقد شمارا خوب ارزیابی کردم وبازی لیلا حاتمی باتجربه وپژمان جمشیدی راعالی میدانم البته ان دیدگاهی که نوشته بود حتماسبیل شماراهم چرب کرده اندجمله جالبی را ابراز نکردندنقدبسیارخوبی رانقدکردید۴۰ درصد مثبت اندیشی و۶۰درصد واقعیتهای منفی فیلم را بروز نمودیدیددر این رابطه به نظربنده نقدتان خوب بود ساسان ۶۲ ساله ازابادان
با توجه به اینکه مخاطبان این فیلم منتطر یک تئوری جالب بودند با حضور همچین با زیگرانی ولی خب اینطور نبود
و دستندرکاران این فیلم نتوانستن حس خوبی به مردم بدهند ولی خب من میخوام نظر خودمو بگم این یک تئوری جالب بود که نتوانستند خوب پیاده کنند ولی اگر یک مقداری به فیلم جان میدادند و دیالوگ های کمدی تری به بازیگران میدادند ممکن بود یک مقداری جذاب تر باشه از این مدل فیلم ها در دنیای هالیوود زیاد است که با توجه به اینکه در یک محل کوچک مانند یک قطار یا هواپیما فیلم برداری میشود ولی آدم دوست دارم با شوق دنبالش کنند ولی خب این فیلم نتوانست اون حس خوب را به من و همه ی مخاطبان بدهد
واقعا متاسفم. اگه شما چیزی نفهمدین از فیلم دلیل بر بد بودنش نیست.
حیف از این بازیگران که در این فیلم سرتاپا مزخرف بازی کردند .
پربازدیدترین ها
آخرین ها
سینما سینما
سینما سینما در شبکه های اجتماعی
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما می باشد و نقل مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
طراحی وب سایت و بهینه سازی وب سایت دنیای وب