سینماسینما، محمد تقی زاده:
دومین فیلم سعید روستایی همچون فیلم اولش ابد و یک روز فیلمی قوی و تاثیرگذار است که همچنان الگوی منحصر به فرد روستایی را در فیلمسازی آشکار می سازد. سعید روستایی آنقدر فیلم هایش را با قدرت کارگردانی می کند و فیلمنامه اش را پرحجم به نگارش در می آورد که فرصت تفکر و تامل به تماشاگر نمی دهد و این امر تماشاگر را مجبور می کند که فیلم و اتفاقات را باور کند و نوعی باورپذیری تحمیلی را به تماشاگر القا می کند . این البته لزوما نمیتواند امری نامطلوب باشد و نشان از قدرت و تخصص کارگردانی و همچنین ظرافت و دقت در فیلمنامه نویسی است ولی وقتی فیلم تمام می شود اثرگذاری آنی آن نیز به اتمام می رسد . هرآنچه فیلمساز بعنوان فیلم و مووی به تماشاگر القا کرده پس از تماشای فیلم فراموش می شود و ته نشینی از محتوای اثر در او باقی نمی ماند.
مزیت کار روستایی درجه اول تسلط و آگاهی روی خود سینما است . او به خوبی رگ خواب تماشاگر را می شناسد و می داند چگونه با به تصویرکشیدن موضعات درآوزی چون فقر، اعتیاد و عشق تماشاگرش را میخکوب کند ولی مشخص نیست کی و تا کجا این تبحر و مهارت فیلمسازی روستایی جواب خواهد داد و این الگو بکر و نخ نمانشده و تاثیرگذار باقی خواهد ماند؟
فیلم متری شیش و نیم ابتدا وامدار فیلمنامه جذابش است و بعد اجرای کارگردان که البته غلو و خودنمایی نیز در به تصویر کشیدن داستان فیلم بسیار جلوه می نماید . فیلمنامه فیلم نقاط پرفراز و نشیب و غیرقابل پیش بینی زیادی دارد و از این رو تماشاگر از دیدن فیلم هرگز خسته نمی شود ولی به نظر می رسد توان فیلم تا انتها به یک میزان باقی می ماند و شاهد آن هستیم که متری شیش و نیم مانند فیلم اول در پایان بندی افت محسوسی از نظر کیفی و تاثیرگذاری می کند و آنچنان که در ابتدا و میانه پیش کی رود قادر نخواهد بود که پایان یابد.
از شباهت های دیگر فیلم دوم روستایی با فیلم اول روستایی شخصیت سازی است که او انجام داده است . در هر دو فیلم بدمن فیلم با بازی نوید محمد زاده ( در فیلم اول معتاد است و در دومی قاچاقچی) ناگهان فردی بسیار منطقی و فیلسوف می شود و در لحظه ای طولانی با رفتار و حرف هایش همه را تحت تاثی قرار می دهد . به یاد بیاورید صحنه افشاگری نوید محمد زاده در فیلم ابد و یک روز و صحنه ای که در این فیلم در کنار خانواده اش و درون زندان به بیان حرف های مهم درباب زندگی و معرفت و عشق به خانواده حرف میزند . سوال اینجاست که وقتی به چشم میدید که زن و بچه های مردم به این افیون دچار می شوند و خانواده ها از هم پاشیده میشوند چرا اینقدر مهربان و با عاطفه و خانواده دوست نبود و او که در جنوب شهر و شرایط سخت زندگی کرده چرا نمی تواند درد بی پولی و فقر و فحشا را درک کند و برای ثروتمند شدن دست به هرکاری می زند آیا صرف اینکه ادعا کند که همیشه عقده پولدار شدن داشته است و در شرایط بسیار سخت خانوادگی زندگی کرده توجیه خوبی است که دست به قاچاق مخدرات در مقیاس وسیع بزند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه «متری شیش و نیم» ویژه نابینایان
- انتقاد ایرنا از دانلود غیرقانونی و بالای فیلم متری شش و نیم
- عوامل فیلم متری شیش و نیم در جشنواره ونیز / گزارش تصویری
- هجدهمین جشن مدیران تولید سینما / گزارش تصویری
- نگاهی به شیوه بازیگری نوید محمدزاده به مناسبت اکران فیلم دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست»/ «روزهای اوج یک بازیگر»
- نکتهای دربارهی صدای «متری شیشونیم» / جلوهی صوتیِ تأویلپذیر: راهی برای فرار نیست
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





