سینماسینما، محمد تقی زاده:
دومین فیلم سعید روستایی همچون فیلم اولش ابد و یک روز فیلمی قوی و تاثیرگذار است که همچنان الگوی منحصر به فرد روستایی را در فیلمسازی آشکار می سازد. سعید روستایی آنقدر فیلم هایش را با قدرت کارگردانی می کند و فیلمنامه اش را پرحجم به نگارش در می آورد که فرصت تفکر و تامل به تماشاگر نمی دهد و این امر تماشاگر را مجبور می کند که فیلم و اتفاقات را باور کند و نوعی باورپذیری تحمیلی را به تماشاگر القا می کند . این البته لزوما نمیتواند امری نامطلوب باشد و نشان از قدرت و تخصص کارگردانی و همچنین ظرافت و دقت در فیلمنامه نویسی است ولی وقتی فیلم تمام می شود اثرگذاری آنی آن نیز به اتمام می رسد . هرآنچه فیلمساز بعنوان فیلم و مووی به تماشاگر القا کرده پس از تماشای فیلم فراموش می شود و ته نشینی از محتوای اثر در او باقی نمی ماند.
مزیت کار روستایی درجه اول تسلط و آگاهی روی خود سینما است . او به خوبی رگ خواب تماشاگر را می شناسد و می داند چگونه با به تصویرکشیدن موضعات درآوزی چون فقر، اعتیاد و عشق تماشاگرش را میخکوب کند ولی مشخص نیست کی و تا کجا این تبحر و مهارت فیلمسازی روستایی جواب خواهد داد و این الگو بکر و نخ نمانشده و تاثیرگذار باقی خواهد ماند؟
فیلم متری شیش و نیم ابتدا وامدار فیلمنامه جذابش است و بعد اجرای کارگردان که البته غلو و خودنمایی نیز در به تصویر کشیدن داستان فیلم بسیار جلوه می نماید . فیلمنامه فیلم نقاط پرفراز و نشیب و غیرقابل پیش بینی زیادی دارد و از این رو تماشاگر از دیدن فیلم هرگز خسته نمی شود ولی به نظر می رسد توان فیلم تا انتها به یک میزان باقی می ماند و شاهد آن هستیم که متری شیش و نیم مانند فیلم اول در پایان بندی افت محسوسی از نظر کیفی و تاثیرگذاری می کند و آنچنان که در ابتدا و میانه پیش کی رود قادر نخواهد بود که پایان یابد.
از شباهت های دیگر فیلم دوم روستایی با فیلم اول روستایی شخصیت سازی است که او انجام داده است . در هر دو فیلم بدمن فیلم با بازی نوید محمد زاده ( در فیلم اول معتاد است و در دومی قاچاقچی) ناگهان فردی بسیار منطقی و فیلسوف می شود و در لحظه ای طولانی با رفتار و حرف هایش همه را تحت تاثی قرار می دهد . به یاد بیاورید صحنه افشاگری نوید محمد زاده در فیلم ابد و یک روز و صحنه ای که در این فیلم در کنار خانواده اش و درون زندان به بیان حرف های مهم درباب زندگی و معرفت و عشق به خانواده حرف میزند . سوال اینجاست که وقتی به چشم میدید که زن و بچه های مردم به این افیون دچار می شوند و خانواده ها از هم پاشیده میشوند چرا اینقدر مهربان و با عاطفه و خانواده دوست نبود و او که در جنوب شهر و شرایط سخت زندگی کرده چرا نمی تواند درد بی پولی و فقر و فحشا را درک کند و برای ثروتمند شدن دست به هرکاری می زند آیا صرف اینکه ادعا کند که همیشه عقده پولدار شدن داشته است و در شرایط بسیار سخت خانوادگی زندگی کرده توجیه خوبی است که دست به قاچاق مخدرات در مقیاس وسیع بزند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه «متری شیش و نیم» ویژه نابینایان
- انتقاد ایرنا از دانلود غیرقانونی و بالای فیلم متری شش و نیم
- عوامل فیلم متری شیش و نیم در جشنواره ونیز / گزارش تصویری
- هجدهمین جشن مدیران تولید سینما / گزارش تصویری
- نگاهی به شیوه بازیگری نوید محمدزاده به مناسبت اکران فیلم دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست»/ «روزهای اوج یک بازیگر»
- نکتهای دربارهی صدای «متری شیشونیم» / جلوهی صوتیِ تأویلپذیر: راهی برای فرار نیست
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد