سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
به واسطه ساخت لباس شخصی به کارگردانی امیرعباس ربیعی، بعد از مدتها یک فیلم سینمایی در فضای ژانر دیدم. ژانر درام سیاسی معمایی و به عنوان یک فیلم درام سیاسی معمایی دچار خنده نشدم و یک کمدی ناخواسته تماشا نکردم. به نظر من این یک قدم بزرگ است.
اگر بخواهیم به فیلم فرای آن که براساس وقایع سیاسی تاریخی در سالهای ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ و حزب توده نگاه کنیم، فیلم هم در فیلمنامهنویسی و هم در مرحله کارگردانی و جلوههای ویژه، فیلمبرداری و مباحث فنی و انتخاب بازیگر ، هدایت بازیگر و اجرای بازیگر با یک اثر همگن تماشا مواجهیم. اثری که توانایی آن را داشته یکی از بهترین فیلمنامههای چندسال اخیر ایران را بر مبنای واقعهای تاریخی به رشتهی تحریر در بیاورد، بتواند داستانگو باشد، شعار از دل آن بیرون نزند و جفت و بست روابط، موقعیت رخدادها را طوری کنار هم بچیند و مدون پیش رود که تا لحظه آخر آن حس تعلیقی که جزو ویژگیهای ذاتی دارمهای سیاسی معمایی است، برای ما برقرار میماند. ما تا لحظه آخر دو به شک هستیم که واقعیت چیست و نتیجه کار چه خواهد شد.
امیر عباس ربیعی به عنوان کارگردان فیلم اول این فیلم را ساخته و این مسئله بسیار مهمی است. این کارگردان در فضاسازی و ایجاد اتمسفر تداعی کننده دهه شصت که همزمان هم مخاطب را قانع میکند که این تصویر، تصویر دهه شصت تهران و ایران است و هم اینکه در انتخاب و استفاده مناسب از لوکیشنها و فضاهای متروک و انتخاب لنز، زاویه دوربین و جلوههای ویژه، به خوبی توانسته است فضای تعلیق آمیز ، معمایی و خوش طعم سینمایی را ترسیم کند. تمام مولفههای فیلم در خدمت فیلمنامه است که مشخصا روی آن کار شده و بعد ساخته شده است.
وجه مثبت دیگر فیلم، استفاده درست از گروه بازیگرانی که بیشتر تجربه تئاتری دارند است. به طور ویژه توماج دانشبهزادی و مهدی نصرتی به عنوان دو نقش اصلی این فیلم کسانی هستند که در عرصه تئاتر درخشیدهاند. بازیگران این فیلم به طور کلاسیک تمرینات تئاتری انجام دادهاند و در نهایت خروجی آنها در مقابل دوربین قرار گرفته است.
نکته دیگر این فیلم اینست که ما بعد از مدتها یک درام سیاسی معمایی میبینیم که مفاهیم سیاسی در آن با تکنیکهای فیلمنامهنویسی و داستانگویی امتزاج پیدا کرده است. هیچ لحظهای از فیلم نیست که ما با دیالوگهای شعاری در ذهنمان باقی بماند. فیلم با وجود دو ساعت زمان آن، کشش کافی تماشای فیلم برای مخاطب دارد.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد