سیدعباس صالحی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی گفت در این حوزه حتما نیاز به نوسازی سازمانی و آیندهنگری مشهود است و سینمای ایران باید در این راستا تغییراتی داشته باشد.
به گزارش سینماسینما، یه نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در آئین تکریم و معارفه رئیس پیشین و سرپرست جدید سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با بیان این مطلب افزود: حوزه سینما طی میراثی به دست ما رسیده است و نباید طوری رفتار کنیم که بر این میراث خط شکنندهای بیفتد.
وی با بیان اینکه سینما جز فرهنگ ایرانی در جهان معاصر شناخته میشود و در ایران از معدود موضوعاتی است که در دوران معاصر در حال مطرح شدن در آن هستیم، ادامه داد: این امانت ارزشمند است و نباید این میراث را بر باد داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از خدمات و تلاش محمد مهدی حیدریان رئیس پیشین سازمان امور سینمایی گفت: آقای حیدریان هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم حوزه سینما را به خوبی میشناخت. همین شناخت منجر به بهره گرفتن دوباره از تجربیات ایشان در زمان وزارت جدید شد، زیرا این حوزه باتوجه به ویژگیها و فضای خاص خود نیازمند حضور فردی آگاه در این زمینه است.
صالحی در عین حال تصریح کرد: بنا داشتیم مسیری را که آقای حیدریان آغاز کرده بودند را ادامه بدهیم ولی با قانون منع به کارگیری از بازنشستگان به طور ناخواسته مجبور به عدم همکاری با ایشان در پست ریاست این سازمان شدیم ولی در بخشهای دیگر از تجربیات ایشان استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به عملکرد حیدریان در حوزه زیرساختی و سالنهای سینمایی ادامه داد: اقتصاد سینما در زمان حضور آقای حیدریان متحول شد. حوزه تعامل سازمان سینمایی با صنوف در یک سال و نیم گذشته مناسب بوده است و همچنین فضای دو قطبی این حوزه در دوره گذشته از بین رفت.
صالحی خاطرنشان کرد: حوزه فضای بینالمللی سینما که از گذشته آغاز شده بود در این دوره قوت بیشتری گرفت و حضور فیلمهای فراوان و داوران بیشمار در این دوره نشان میدهد سینمای ایران در فضای بینالمللی پذیرفته شده است. نوع نگاهی که در فضای بینالمللی به وجود آمد مشارکت در تولید فیلم با خارج از کشور، حضور عوامل فیلم و حضور در عرصههای مختلف را به همراه داشت که اینها مجموعا به سرمایه کشورمان در این زمینه میافزاید.
وی با بیان اینکه حوزه برنامهگرایی و اصلاحات ساختاری در این دوره شکل بهتری گرفت، گفت: در این حوزه حتما نیاز به نوسازی سازمانی و آیندهنگری داریم، سینمای ایران هم باید در این راستا تغییراتی داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر در سال گذشته نسبت به دورههای پیش کم حاشیه بود، همچنین جشنواره جهانی فیلمفجر کمک کرد که به عنوان قطب منطقه محسوب شویم، اصلاحات جشنواره قابل توجه بود و مجموعه فعالیت سینمای کشورمان نشان میدهد که گروهی قوی در حال فعالیت در این زمینه هستند.
وی بااشاره به انتخاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی، گفت: ایشان ویژگیهایی دارند که میتواند این قطار را سرعت بدهد و به عقب بر نگردیم، آشنایی ایشان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه موثر است زیرا انتخاب فردی بیرون از این مجموعه کار را برای ما سخت میکرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ویژگیها و تجربیات حسین انتظامی تاکید کرد: ویژگیهای فردی و مدیریتی آقای انتظامی میتواند دریچههای تازهای را برای حرکت سازمان سینمایی به وجود بیاورد، به ویژه اینکه امسال جشنوارههای فجر از جمله فیلم همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است و امیدواریم در این مسیر ایشان و همکارانشان موفق باشند.
در ادامه محمد مهدی حیدریان رئیس پیشین سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری گفت: شکل خانوادگی سینما در این دوره تلاش کرد که دولتی و غیردولتی، محیط داخلی و بیرونی نداشته باشد و همه چیز در یک سطح از نگاه به سر ببرد، این کار سختی بود که خوشبختانه آمار نشان دهنده عملکرد مثبت در این بخش است.
وی ادامه داد: خانواده سینما در قالبهای مختلف این سازمان در حال فعالیت هستند و حضور آقای انتظامی این نوید را میدهد که با شتاب بیشتری این برنامهها ادامه یابد. خوشبختانه فعالیتهای سینمایی در دل مردم جای گرفته و امروز از فضای فیلمهای اکشن و طنز فراتر رفتهایم و نیازهای مردم به این سازمان در حال انتقال است و ما هم براساس آن نیازها به سمت جلو حرکت میکنیم.
حیدریان در مورد اهتمام سازمان سینمایی به بخش خصوصی توضیح داد: تا زمانی که بخش خصوصی پاسخ حسن اعتماد ما را بدهد ما هم همیار آنها خواهیم بود. در بخش سرمایهگذاری جلب توجه مردم و استقبال مردم از فیلمها نشان میدهد که برنامههای سازمان سینمایی در یک سال و نیم گذشته موفق بوده و از این پس هم پویاتر خواهد شد.
حسین انتظامی در ادامه این آئین ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: در سیاستهایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما وجود دارد کاری عالمانه و ویژه صورت گرفت. گروهی که در سازمان سینمایی قرار دارد از لحاظ انسجام، هماهنگی، نورآوری، برنامه و حرکت رو به جلو بینظیر است و برای من افتخار است که در این دوران بتوانم به سینمای ایران کمک کنم.
در پایان این آئین سید عباس صالحی با اهدای لوح تقدیر به محمد مهدی حیدریان از خدمات و تلاشهای وی قدردانی کرد و حکم سرپرستی سازمان سینمایی را به حسین انتظامی ابلاغ کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





