نزهت بادی: “آشغالهای دوستداشتنی” نه خلاقیت و طنازی محسن امیریوسفی در فیلمهای “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آنها برخوردار است. به گزارش سینماسینما، در ابتدای فیلم “آشغالهای دوستداشتنی” که میبینیم شخصیتها همچون تیپهای آشنا و کلیشهای در حال اظهار نظر سیاسی در حد و اندازه بحثهای داخل تاکسیها هستند و منازعات مهم سیاسی در قالب دعواهای خانوادگی چند قاب عکس خلاصه شده است و ترسیم دورههای بحرانی تاریخ معاصر ایران بهصورت کوبیدن در خانه و گفتن یک جمله گزارشی صورت میگیرد، فکر میکنیم قرار است با اثری هجوآلود و کنایی در باب نقد و استهزاء فضای سیاسی حاکم بر جامعه باشیم که چنان همه چیز لوث و مبتذل شده است که هر کسی با هر حرف بچهگانهای که میزند، خود را فعال مدنی میداند و احساس میکند دست به کنش سیاسی مهم و انقلابی زده است.
اما بعد میبینیم محسن امیریوسفی شوخی خودش را واقعاً جدی گرفته است و از ما نیز میخواهد که از دل چنین نگاه و رویکرد سادهانگارانه و تقلیلگرایانهای در باب جریانات سیاسی، حرف او درباره آشتی ملی و همزیستی مسالمتآمیز میان طیفهای متنوع فکری را بپذیریم و با زودباوری و خوشخیالی قبول کنیم که تفکرات و عقاید سیاسی که بهطور ماهیتی در تضاد و تقابل با یکدیگرند، میتوانند به خاطر مام میهن در یک نقطه به اشتراک برسند و همه چیز مثل سریالهای خانوادگی ختم به خیر شود. هرچند درنهایت خود فیلم نیز نمیتواند به مانیفستش پایبند بماند و آن را با حذف یکی از قاب عکسها زیر پا میگذارد و نشان میدهد چطور جهانش را بر پیشنهاد ایدهای ناممکن بنا کرده است که درنهایت فرومیریزد و مضمون اصلی فیلم زیر سؤال میرود.
در جایی از فیلم امیر (صابر ابر) تکلیف همه اعضای خانواده را تعیین میکند و میگوید: “تاریخ خیلی ساده است” و بعد معلوم میشود که درک و فهم فیلمساز از جدالهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران فرق چندانی با شخصیتش ندارد که ظاهراً او را نقد میکند و همانطور که کاراکترهای فیلم در قاب عکسشان در زمان خود متوقف شدهاند و هیچ شناختی از گذر زمان و اوضاع و احوال کنونی ندارند، امیریوسفی نیز قادر به تحلیل برهههای حساس تاریخی نیست و نمیتواند از طریق گفتگوی میان قاب عکسها که خیلی زود به ایدهای کشدار و کسالتبار تبدیل میشود، امکان مکالمه و گفتمان دیالکتیک و چالشبرانگیزی را میان دورههای مختلف فراهم آورد.
فیلم “آشغالهای دوستداشتنی” نه خلاقیت و طنازی امیریوسفی در فیلمهای “خواب تلخ” و “آتشکار” را دارد و نه از نگاه و رویکرد جسورانه و انتقادی آنها برخوردار است و مخاطب بعد از دیدن چنین فیلمی با تفکر واپسگرا و محافظهکاری در باب آشتی ملی از خود میپرسد دلیل توقیفش چه بوده است و آنهایی که مانع پخش فیلم شدند، در آن چه چیز برانگیزاننده و آشوبگرانه تأثیرگذاری دیدهاند و احساس خطر کردند که حالا ما جز همان بحثهای پیشپاافتاده سیاسی در دورهمیهای خانوادگی چیز دیگری نمیبینیم و با سرخوردگی از سالن سینما بیرون میآییم و معلوم میشود توقیف فیلم هم حتی نمیتواند از آن اثر مهم و تأثیرگذاری بسازد.
منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
- تغییرات جنجالی در شورای صنفی نمایش/ امیریوسفی رفت شایسته آمد
- نامه محسن امیریوسفی به حسین انتظامی درباره «آشغالهای دوست داشتنی اصل» و بازی بهروز وثوقی
- اظهارنظر هوشنگ گلمکانی درباره نامه امیریوسفی به هیات انتخاب جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟