به گزارش سینماسینما، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بارکد» با حضور مصطفی کیایی کارگردان، بهرام رادان، محسن کیایی، پژمان بازغی بازیگران، مهیار جعفری صدابردار، نیما جعفری جوزانی تدوینگر، حجت اشتری طراح صحنه این اثر سینمایی در برج میلاد برگزار شد. در ادامه بخشهایی از صحبت های عوامل این فیلم را می خوانید:
مصطفی کیایی کارگردان
-از اول هم قرار ما بر این بود که پایان بندی به اندازه همه ماجراهایی که در فیلم تعریف کردیم نباشد، چون می خواستیم ضعف و ناتوانی شخصیت هایی شبیه به میلاد و حامد را در مقابل افراد قدرتمند نشان دهیم . از اول هم قرار بود حماقت و کوچکی آنها را در مقابل این اشخاص نشان دهیم، چون در واقعیت هم این اتفاق می افتد.
-جشنواره فیلم فجر برای فیلم هایی از جنس فیلم های من فقط یک ویترین است. ویترینی که به اکران عمومی فیلم کمک می کند. همیشه این اتفاق برای فیلم هایم افتاده و می دانم که سینمای من خیلی جشنواره ای نیست. اما حضور در جشنواره کمک می کند تا فیلمم در نوبت اکران دچار مشکل نشود.
من فیلمساز فیلسوفی نیستم و نمی خواهم شعار بدهم یا بیانات سیاسی مطرح کنم. لطفا انتظارات عجیب و غریبی از فیلم ما نداشته باشید. قرار است تماشاگران از فیلم ما لذت ببرند.
-«بارکد» فیلمی کمدی نیست و با اینکه فضای متفاوت و فانتزی دارد، میتواند لحظات شادی را هم برای مخاطب به وجود بیاورد.
-نقش مثل یک لیوان آب است که نصف آن برای بازیگر است و نصف آن برای کارگردان. فکر می کنم نقش پلیس فیلم ما هم حاصل تعامل من و پژمان بازغی بود.
-بعد از فیلم«عصر یخبندان» تصمیم گرفتم خودم تهیه کننده کارهایم بشوم. خودم هم قبلا می پرسیدم چرا کارگردان باید تهیه کننده هم بشود اما بعد از ساخت چهار فیلم فهمیدم حتما آن کارگردان هایی که خودشان تهیه کننده می شوند به همان نقطه ای رسیدند که من رسیدم.
-تهیه کنندگی کار سختی است و هیچ ربطی هم به کارگردانی ندارد اما قبول آن، تعهد و مسئولیت مرا چند برابر می کند. واقعیت این است ما تهیه کننده ای که شش دنگ در خدمت فیلم باشد و همه چیز را خوب هدایت کند، نداریم. تهیه کنندگی فقط آوردن سرمایه نیست. بلکه هدایت فیلم از زمان پیش تولید تا زمان اکران تهیه کنندگی است.
بهرام رادان بازیگر
-وقتی بازیگر و کارگردانی برای بار اول با یکدیگر کار میکنند، برای شناخت پتانسیل و فضای کاری یکدیگر زمان لازم دارند که این اتفاق در دفعات بعدی همکاری راحتتر رخ میدهد. من قرار بود در خط ویژه به کیایی همکاری کنم که اتفاق نیفتاد.
-در «عصر یخبندان» به دلیلی سفری که من داشتم، پیش از فیلمبرداری خیلی با یکدیگر کلنجار نرفتیم و به همین دلیل من خودم را به دست او سپردم و اعتماد کردم که از نتیجه کار هم راضی بودم.
-در «بارکد» به دلیل تجربه کار قبلی خیلی راحت با هم کنار میآمدیم و مصطفی می دانست که پیشنهادهای من در قالب شخصیت و بستر داستانی است و من هم می دانستم که مصطفی وقتی نظری میدهد، کاملا باور کنم.
پژمان بازغی بازیگر
-شاید من نقش دو بازی کنم، اما نقش دسته دو بازی نمیکنم و در نقشی حاضر میشوم که در فیلم تاثیر داشته باشد.
-در ایران ۲۰۰ فیلم سالانه ساخته میشود که باید دیده شوند، اما جشنواره فیلم فجر ظرفیت نمایش همه این اثار را ندارد و شاید برگزاری جشنوارههای موضوعی بتواند این امکان را فراهم کند که این فیلم اولیها دیده شوند.
نیما جعفری جوزانی تدوینگر
در تدوین این فیلم سعی کردیم ریتمی که در فیلمنامه وجود داشت را رعایت کنیم و میخواستیم جهان دیوانهای که در متن هست را نشان دهیم، جهانی که مخاطب را عصبانی و بهم ریخته هم نکند و همچنین روایت رو به عقب برای مخاطب جذابیت داشته باشد و به شکلی نباشد که کار را پس بزند.
محسن کیایی بازیگر
-بلد نیستم خارج از انچه کارگردان از من می خواهد بازی کنم، اگر خوب بازی کردم به خاطر راهنمایی های درست کارگردان بوده است.
– آدم زرنگی هستم چون اگر بخواهم خودم نقش هایم را بازی کنم، همه یک شکل می شوند اما وقتی به حرف کارگردان گوش می دهم نقشم متفاوت می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- تهیهکننده سریال در جلسه ساترا مطرح کرد/ نمایش سیگار در «زخم کاری» اشتباه بود
- درخواست برای حذف سینماهای بدهکار از اکران نوروزی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





