فیلم مستند «میبرد تا به کجا» به کارگردانی پیروز کلانتری در بخش «نمایش ویژه» جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درمیآید.
به گزارش سینماسینما، پیروز کلانتری کارگردان مستند «میبرد تا به کجا» که در بخش «نمایش ویژه» پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» حضور دارد درباره این فیلم گفت: «میبرد تا به کجا» ادامه فیلم قبلیام که سه سال پیش درباره شخصیت همایون صنعتیزاده ساخته بودم و درباره شخصیت دیگری در کرمان است. او فکرهای خاصی درباره فرهنگ ما، قنات، ارتباطمان با گذشته و… دارد به همین دلیل خواستم با ساختن فیلمی به جهان او نزدیک شوم.
او درباره شیوه روایت فیلم گفت: هرچیزی که شخصیت فیلم میگوید، باعث میشود که من به بخشی از فیلمهای سابقم رجوع کنم؛ فیلمهایی که نگرانیهای او را شامل میشود. به نظر میرسد که افکار این فرد تاثیری روی من میگذارد که به حرف بیایم و دغدغههای فکری نزدیکم به او را بیان کنم، انگار گفتگویی میان من و او جریان دارد.
کلانتری در بخش دیگری از صحبتهایش درباره جشنواره «سینماحقیقت» تصریح کرد: به جشنوارههای زیادی نیاز داریم که همه موضوعات را با قدرت پوشش دهند اما وقتی که چنین امکانی وجود ندارد، جشنواره «سینماحقیقت» مجبور به انجام همه این کارهاست درنتیجه به نتیجه کاملا مطلوب نمیرسد. یک جشنواره باید به هنر فیلمسازی بپردازد و وقتی موضوعات نیز در آن مهم میشود به جشنوارههای متعددی نیاز خواهد بود.
این فیلمساز ادامه داد: وقتی مسئولان سینمای مستند به اهمیت تهیهکننده، پخشکننده و پخش مستندها پی نمیبرند پس برگزاری جشنواره یک دورهمی خودمانی است؛ خودمان میسازیم و خودمان هم میبینیم. امید زیادی به بهبود این شرایط در مدیریت فرهنگی ندارم، تنها امیدوارم که جامعه مستند فکری به حال خود کند.
کارگردان مستند «واریته بلوچی» در پایان تاکید کرد: به سینمای مستند دلبستهام، تولید بسیار فیلمهای مستند به معنای ثبت جامعه توسط فیلمسازان است پس سندگذاری جامعه به شکل گسترده و اجتماعی من را به خود جذب میکند.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدیمقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذر در حال برگزاری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- آغاز نمایش فیلمهای مستند در سینماتک/ ماجراهای میدان التحریر در خانه هنرمندان ایران مرور میشود
- اعلام جزییات افتتاحیه جشن مستقل سینمای مستند
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





