سینماسینما، محمد حقیقت
امسال مراسم سزار که در ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) ساعت ۹ شب در سالن المپیا در پاریس برپا خواهد شد احتمال دارد بخاطر پروتکل های بهداشتی در رابطه با ویروس کرونا به شکل بسیار محدود حضوری برپا شود، و البته به شکل زنده از کانال تلویزیون فرانسه پخش خواهد شد. طبق برنامه قبلی قرار بود مراسم سزار روز ۲۶ فوریه برگزار شود که به تعویق افتاد. بعد از اعلام نام نامزدهای ۲۱ رشته عده ای مثل خانم ایزابل هوپر به انتخاب نشدن خود در این مرحله اعتراض کردند. ژولیت بینوش، از بازیگران مطرح سینمای فرانسه هم دراعتراض به اینکه جزو کاندیداهای امسال نشده شکوه کرد و ویدیویی را نیز در این رابطه پخش کرد. درضمن بسیاری از رسانهها از نبودن کاترین دونوو، در لیست نامزدها، تعجب کرده اند. قابل ذکر است که سال گذشته این مراسم با جنجال هایی روبرو شد که منجر به استعفای آقای آلن تارزیان رییس آن هم شد. با آمدن خانم ورونیک کایلا، به عنوان رییس جدید آکادمی، دوره جدیدی آغاز شد تحولاتی در آن صورت گرفت از جمله انتخاب نشدن رومن پولانسکی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره و دیگر موارد؛ تغییرات زیادی در این آکادمی ایجاد شد که البته روی نحوه انتخاب فیلمهای فرانسوی تاثیراتی گذاشت. خانم ورونیک کایلا قبلا مدیر داخلی کمپانی ام کا دو بود، سپس به مدیریت مرکز ملی سینمای فرانسه در آمد، مدتی نیز مدیر اجرایی جشنواره کن در کنار تییری فرمو بود، و بعدا رییس کانال تلویزیونی فرهنگی فرانسه/آلمان هم شد. وی از اشخاص برجسته سینمای فرانسه به حساب می آید.
آکادمی سزار که معادل اسکار برای سینمای فرانسه محسوب میشود، دارای ۴۹۵۹ عضو است، امسال اعضای رای دهنده آن، ۱۳۳ فیلم فرانسوی را علیرغم اینکه مدت ها سالن های سینما در اثر ویروس کرونا بسته بود و هنوز هم بازگشایی نشده است، بازبینی کرده بودند. در بین کاندیداهای اعلام شده، گمانه زنی ها در رسانه ها برای بردن جایزه ها شروع شده است. از این جمله هستند فیلمهای «خداحافظ احمق ها» اثر آلبرت دوپونتل، «آنتوانت درسون» ساخته کارولین وینال، «تابستان ۸۵» از فرانسوا اوزون و به ویژه، «چیزهایی که می گوییم، چیزهایی که انجام میدهیم» از امانوئل موره. همین فیلم با کسب ۱۳ نامزدی در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن خداحافظ احمق ها با ۱۲ نامزدی و تابستان ۸۵ هم با ۱۲ نامزدی قرار گرفته اند و همچنین فیلم بسیار موفق خانم کارولین وینال «آنتوانت درسوون» در مرحله بعدی قرار دارد. در طول سالهای گذشته پیش آمده که در شب مراسم با سورپرایزهایی روبرو بوده ایم، امسال نیز چنین احتمالی وجود دارد.
آکادمی بر مبنای اطلاعات داده شده، بودجه خود را از پرداخت عضویت اعضا تامین میکند و در ضمن حقوق پخش مراسم را نیز به کانال پلاس میفروشد. همچنین کسانی هستند که به آن کمک مالی میرسانند بنابراین غیردولتی به حساب می آید. آکادمی یک انجمن غیرانتفاعی است و در سال ۱۹۷۵ توسط ژرژ کره ون، پایه گذاری شد. از سینمای ایران تا کنون یک بار «جدایی نادر از سیمین»، ساخته خوب اصغر فرهادی کاندید بهترین فیلم خارجی شد و آن را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد که البته خودش در مراسم حضور نداشت و پخش کننده آن، جایزه را دریافت کرد. در آن زمان فرهادی عازم لس انجلس بود تا در مراسم اسکار شرکت کند و شب بعد اولین اسکار را گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





