در حالی که تحقیقات اخیر از افزایش احساسات ناخوشایند در افرادی که به تماشای تلویزیون مینشینند، خبر میدهد و اینگونه عنوان میشود که این حس ناخوشایند حتی با دنبال کردن برنامههای مثبت تلویزیون نیز در افراد ایجاد میشود، صداوسیمای ما حتی در مناسبتهایی همانند ماه رمضان که با عنوان «ماه مبارک» و «جشن رمضان» از آن یاد میشود، بعضا برنامههایی را پخش میکند که نه تنها کمکی به شاد کردن بینندگان نمیکند، بلکه باعث ایجاد حس منفی نیز میشود.
این در حالی است که در دورهای تولید و پخش سریالهای طنز که در عین حال مشکلات اجتماعی را به تصویر میکشیدند، برای مناسبتهایی مثل ماه رمضان امری معمول محسوب میشد؛ و سریالهایی چون «خانه به دوش»، «زیرزمین»، «بزنگاه»، «دودکش»، «پایتخت ۴» و … بر اساس چنین رویکردی ساخته شدند که اتفاقا اغلب آنها نیز در جذب مخاطب موفق بودند.
بر اساس چنین سیاستی، در چیدمان سریالهای مناسبتی که تعدادشان معمولا به چهار سریال میرسید، اغلب یک سریال طنز هم دیده میشد که در کنار مفاهیم معنوی و مذهبی دیگر مجموعهها، بتوانند ایام شاد و مفرحی را هم برای روزهداران رقم بزنند؛ اما چند سالی است که این نگاه کمرنگتر از گذشته دنبال میشود و تولید و پخش سریال طنز در رمضان و کلا در تمام ایام سال، دغدغهای جدی برای مدیران تلویزیون و البته فیلمنامهنویسان و سازندگان سریال محسوب نمیشود.
در همین راستا مهدی رحیمی، کارشناس رسانه معتقد است که: با مروری کوتاه بر سریالهای رمضانی سالهای گذشته متوجه میشویم که اغلب آنها نه تنها حال و هوای رمضانی نداشتهاند، بلکه بعضا با موضوعاتی کاملا غیرمرتبط مثل مباحث انقلابی پخش شدهاند؛ این در حالی است که اگر این سریالها در شرایط مناسبتری پخش میشدند شاید میتوانستند در جذب مخاطب موفقتر باشند. اما به دلیل شرایط خاص ماه مبارک رمضان باید حتما برنامهها و سریالهایی پخش شود که مخاطب بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
او ادامه داد: یکی از نمونههای بارز این رویکرد را میتوان پخش سریال «پایتخت ۴» در ماه رمضان چند سال پیش دانست. این فصل از سریال برخلاف سایر فصلها که در تعطیلات نوروز پخش میشدند، بنا بر تصمیم مدیران صداوسیما در ماه رمضان راهی آنتن شد؛ این در حالی است که اساسا مجموعه «پایتخت» فضای نوروزی و سفر دارد و به نوعی در قاب ماه رمضان جا نمیگیرد. به هر حال همین پخش نامناسب فصل چهارم سریال «پایتخت» باعث شد تا مخاطبان، سایر فصلهای این مجموعه را بیشتر به یاد داشته باشند؛ بر همین اساس است که معتقدم پخش مناسب سریالها میتواند در دیده شدن آنها بسیار تاثیرگذار باشد.
رحیمی با اشاره به کمبود یا نبود سریالهای طنز در ماه رمضان، یادآور شد: پیشتر و در سالهای گذشته در میان چند سریالی که برای پخش در ماه رمضان در نظر گرفته میشد، یکی از آنها حتما محتوا و ساختار طنز داشت که از این میان میتوان به سریالهای رضا عطاران اشاره کرد که علاوه بر داشتن محتوای مناسب و مرتبط با ماه رمضان و طرح مسائل اجتماعی، تهمایه طنز نیز داشت. اما پس از اینکه دیگر رضا عطاران با تلویزیون همکاری نکرد، جای این سریالها در تلویزیون خالی شد. از طرفی دیگر یکی از شبکهها نیز سریالهایی را پخش میکرد که با محتوای رمضانی یا معنوی، در ژانر دارم تولید شده بودند. سریالهایی همانند «میوه ممنوعه» و «او یک فرشته بود» که با موضوعاتی جدید و جالب در رمضان پخش شدند و تا سالها در یاد مخاطبان باقی ماندند؛ این در حالی است که کمتر مخاطبی سریالهای رمضانی چند سال گذشته را به یاد دارد.
این کارشناس رسانه با اشاره به تعدد سریالها و برنامههای رمضانی با توجه به مدت زمانی که بعد از افطار تا پایان روز وجود دارد، گفت: پیشتر که ماه رمضان در شش ماه دوم سال قرار داشت، طبیعتا از زمان افطار تا ساعات پایانی روز مدت زمان بیشتری وجود داشت و میشد چند سریال را از شبکههای مختلف پخش کرد؛ اما الان از زمان افطار تا پایان روز کمتر از چهار ساعت زمان است و همچنین مخاطبان گستردهای چون دانشآموزان و دانشجویان درگیر امتحانات هستند، واقعا لازم نیست که سه سریال و چند برنامه با سطح کیفی متوسط و حتی پایین بهگونهای از شبکههای مختلف تلویزیون پخش شوند که با هم همپوشانی داشته باشند و نهایتا به خاطر کیفیت پایین در جذب مخاطب هم موفق نباشند.
او همچنین به حال و هوای غمانگیز برنامهها و سریالهای تلویزیونی در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: به طور کلی میتوان گفت که فضای اغلب برنامهها و مجموعههای نمایشی در این ماه اندوهناک است و حتی اگر ساختار کلی برنامه شاد باشد، دورنمایه آن حتما با موضوعات ناراحتکننده در ارتباط است؛ این درحالی است که حال و هوای ماه رمضان هیچ ارتباطی با غم و اندوه ندارد و حتی در شبهای نازل شدن قرآن نیز، باید شاد باشیم که این نعمت الهی به مسلمانان عرضه شده است.
رحیمی در پایان اظهار امیدواری کرد که در سالهای آینده و با توجه به اینکه ماه رمضان با فصل بهار مقارن میشود، صداوسیما بتواند برنامهریزی دقیقی در تولید و پخش برنامههای ماه رمضان داشته باشد و بتواند زمان مفید تماشاگران را بهتر مدیریت کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





