در حالی که تحقیقات اخیر از افزایش احساسات ناخوشایند در افرادی که به تماشای تلویزیون مینشینند، خبر میدهد و اینگونه عنوان میشود که این حس ناخوشایند حتی با دنبال کردن برنامههای مثبت تلویزیون نیز در افراد ایجاد میشود، صداوسیمای ما حتی در مناسبتهایی همانند ماه رمضان که با عنوان «ماه مبارک» و «جشن رمضان» از آن یاد میشود، بعضا برنامههایی را پخش میکند که نه تنها کمکی به شاد کردن بینندگان نمیکند، بلکه باعث ایجاد حس منفی نیز میشود.
این در حالی است که در دورهای تولید و پخش سریالهای طنز که در عین حال مشکلات اجتماعی را به تصویر میکشیدند، برای مناسبتهایی مثل ماه رمضان امری معمول محسوب میشد؛ و سریالهایی چون «خانه به دوش»، «زیرزمین»، «بزنگاه»، «دودکش»، «پایتخت ۴» و … بر اساس چنین رویکردی ساخته شدند که اتفاقا اغلب آنها نیز در جذب مخاطب موفق بودند.
بر اساس چنین سیاستی، در چیدمان سریالهای مناسبتی که تعدادشان معمولا به چهار سریال میرسید، اغلب یک سریال طنز هم دیده میشد که در کنار مفاهیم معنوی و مذهبی دیگر مجموعهها، بتوانند ایام شاد و مفرحی را هم برای روزهداران رقم بزنند؛ اما چند سالی است که این نگاه کمرنگتر از گذشته دنبال میشود و تولید و پخش سریال طنز در رمضان و کلا در تمام ایام سال، دغدغهای جدی برای مدیران تلویزیون و البته فیلمنامهنویسان و سازندگان سریال محسوب نمیشود.
در همین راستا مهدی رحیمی، کارشناس رسانه معتقد است که: با مروری کوتاه بر سریالهای رمضانی سالهای گذشته متوجه میشویم که اغلب آنها نه تنها حال و هوای رمضانی نداشتهاند، بلکه بعضا با موضوعاتی کاملا غیرمرتبط مثل مباحث انقلابی پخش شدهاند؛ این در حالی است که اگر این سریالها در شرایط مناسبتری پخش میشدند شاید میتوانستند در جذب مخاطب موفقتر باشند. اما به دلیل شرایط خاص ماه مبارک رمضان باید حتما برنامهها و سریالهایی پخش شود که مخاطب بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
او ادامه داد: یکی از نمونههای بارز این رویکرد را میتوان پخش سریال «پایتخت ۴» در ماه رمضان چند سال پیش دانست. این فصل از سریال برخلاف سایر فصلها که در تعطیلات نوروز پخش میشدند، بنا بر تصمیم مدیران صداوسیما در ماه رمضان راهی آنتن شد؛ این در حالی است که اساسا مجموعه «پایتخت» فضای نوروزی و سفر دارد و به نوعی در قاب ماه رمضان جا نمیگیرد. به هر حال همین پخش نامناسب فصل چهارم سریال «پایتخت» باعث شد تا مخاطبان، سایر فصلهای این مجموعه را بیشتر به یاد داشته باشند؛ بر همین اساس است که معتقدم پخش مناسب سریالها میتواند در دیده شدن آنها بسیار تاثیرگذار باشد.
رحیمی با اشاره به کمبود یا نبود سریالهای طنز در ماه رمضان، یادآور شد: پیشتر و در سالهای گذشته در میان چند سریالی که برای پخش در ماه رمضان در نظر گرفته میشد، یکی از آنها حتما محتوا و ساختار طنز داشت که از این میان میتوان به سریالهای رضا عطاران اشاره کرد که علاوه بر داشتن محتوای مناسب و مرتبط با ماه رمضان و طرح مسائل اجتماعی، تهمایه طنز نیز داشت. اما پس از اینکه دیگر رضا عطاران با تلویزیون همکاری نکرد، جای این سریالها در تلویزیون خالی شد. از طرفی دیگر یکی از شبکهها نیز سریالهایی را پخش میکرد که با محتوای رمضانی یا معنوی، در ژانر دارم تولید شده بودند. سریالهایی همانند «میوه ممنوعه» و «او یک فرشته بود» که با موضوعاتی جدید و جالب در رمضان پخش شدند و تا سالها در یاد مخاطبان باقی ماندند؛ این در حالی است که کمتر مخاطبی سریالهای رمضانی چند سال گذشته را به یاد دارد.
این کارشناس رسانه با اشاره به تعدد سریالها و برنامههای رمضانی با توجه به مدت زمانی که بعد از افطار تا پایان روز وجود دارد، گفت: پیشتر که ماه رمضان در شش ماه دوم سال قرار داشت، طبیعتا از زمان افطار تا ساعات پایانی روز مدت زمان بیشتری وجود داشت و میشد چند سریال را از شبکههای مختلف پخش کرد؛ اما الان از زمان افطار تا پایان روز کمتر از چهار ساعت زمان است و همچنین مخاطبان گستردهای چون دانشآموزان و دانشجویان درگیر امتحانات هستند، واقعا لازم نیست که سه سریال و چند برنامه با سطح کیفی متوسط و حتی پایین بهگونهای از شبکههای مختلف تلویزیون پخش شوند که با هم همپوشانی داشته باشند و نهایتا به خاطر کیفیت پایین در جذب مخاطب هم موفق نباشند.
او همچنین به حال و هوای غمانگیز برنامهها و سریالهای تلویزیونی در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: به طور کلی میتوان گفت که فضای اغلب برنامهها و مجموعههای نمایشی در این ماه اندوهناک است و حتی اگر ساختار کلی برنامه شاد باشد، دورنمایه آن حتما با موضوعات ناراحتکننده در ارتباط است؛ این درحالی است که حال و هوای ماه رمضان هیچ ارتباطی با غم و اندوه ندارد و حتی در شبهای نازل شدن قرآن نیز، باید شاد باشیم که این نعمت الهی به مسلمانان عرضه شده است.
رحیمی در پایان اظهار امیدواری کرد که در سالهای آینده و با توجه به اینکه ماه رمضان با فصل بهار مقارن میشود، صداوسیما بتواند برنامهریزی دقیقی در تولید و پخش برنامههای ماه رمضان داشته باشد و بتواند زمان مفید تماشاگران را بهتر مدیریت کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





