اکبرمنتجبی روزنامه نگار در صفحه اینستاگرام خود نوشت :دیروز به دلایٔلی رفته بودم میدان پانزده خرداد. بازار تهران. حدود ظهر بود. نزدیک ساعت دو. بازار از جمعیت موج میزد. رستوران شرفالاسلامی شلوغ بود. رستوران مسلم شلوغتر.ساندویچیها و فستفودی ها پر از مشتری.
آنطرفتر سر چهارراه گلوبندک موتوریها در هم میلولیدند. پلههای مترو پانزده خرداد پر از دستفروش بود و مردم به سختی بالا و پایین میرفتند.
این درحالی بود که بنابر آمار رسمی روزانه بیش از سیصد نفر به علت کرونا میمیرند.
نکتهای که میخواهم بگویم این است که ظاهرا عموم مشاغل این روزها برقرار هستند. طبعا دولت برای آنکه چرخ اقتصاد مردم بچرخد نمیتواند یا نمیخواهد آنها را تعطیل کند یا دامنهی تعطیلی را گسترده کند.
خب با این وصف چرا باید سینماها و سالنهای تاتر تعطیل باشد؟
چندین هزارنفر از این تعطیلی آسیب دیدند و میبینند. چرا کسی مهر پایانی بر سینماهراسی و تاترهراسی نمیزند؟ چرا دستاندرکاران با این تعطیلیهای دامنهدار در تاتر و سینما مقابله نکرده و مردم را دیدن فیلم و تاتر دعوت نمیکنند
عموم تماشاچیان فیلم و تاتر افراد فرهنگی جامعه هستند.
انتظارم این بود و هست دکتر انتظامی رییس سازمان سینمایی کشور با درایتی که دارد مهر پایانی بر این سینما هراسی بزند و چراغ سینماها را با چند فیلم مهم و قوی و درخور توجه روشن کند.
انتظارم این است دوستان کارگردان و فیلمساز و هنرمند کمپین دیدن فیلم و تاتر در سالنهای سینما و تاتر را راه بیندازند. دوستان مطبوعاتی و منتقد، با جریان سینماهراسی مبارزه کنند.
واقعیت این است که دیدن فیلم و تاتر در سالنهای بزرگ با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی، خطرناکتر از سوار شدن در متروها و اتوبوسهای تهران و کلان شهرهای دیگر نیست.
روزانه هزاران نفر در اتوبوس و مترو سوار میشوند. مترو تعطیل نمیشود اما سینما و تاتر برای چند ده نفری که فیلم میدیدند تعطیل میشود. یا همه را تعطیل کنید یا به اقتصاد همهی صنوف بیندیشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





