نرگس آبیار
بونوئل در کتاب «با آخرین نفسهایم» از خواست و میل عجیبی حرف زده که دلش میخواهد پس از مرگش هر دهسال یکبار از گورش برخیزد و یک بغل روزنامه بخرد. چه چیزی در روزنامه هست که بونوئل را از گورش برمیخیزاند؟ روزنامه از نامش پیداست که مربوط به اخبار روز است، اما وقتی مشمول گذر زمان میشود و سالها از آن میگذرد به تاریخ بدل میشود و همان پرسش بنیادی که چه شد که چنین شد؟ این از این. اما یک قطعه عکس، صرفنظر از محتوای بصریاش، لحظهای را ثبت کرده که متعلق به زمان و زمانه از دست رفتهای است که دیگر نیست و به همین دلیل است که ناخواسته حسی از سکون و توقف و مرگ را در مخاطب ایجاد میکند.همه چیز فیلم بر محور عکسی یادگاری از تحریریه یک روزنامه میچرخد. عکسی دستهجمعی از هفتاد و چندی نفر روزنامهنگار که پس از بیست سال هر یک سرنوشتی متفاوت پیدا کردهاند: یکی امروز صاحب کافهای است، خیل زیادی مهاجرت کردهاند، یکی مزرعهای را میچرخاند و… و خود مینا اکبری که سازنده همین فیلم است، همگی ایستادهاند رو به دوربین و به نظر میرسد به این روزها خیره شدهاند و در نگاهشان طرح همان پرسش بنیادی است که چه شد که چنین شد؟ فیلم اکبری –با وجود عنوانی که انتخاب کرده و آدرسی که میدهد- نمیخواهد محدود بماند به انتقال مفهومی از فرسایش و جوانی از دست رفته و تشریح کار جانفرسای روزنامهنگاری در شرایط بحرانی. در نظر من حرف دیگری هم در میان است: روایت فیلم به شکلی سینوسی در گذشته و زمان حال در نوسان است و چرخهای از رویدادهایی را نشان میدهد که پیوسته در این دو دهه به شکلی دیگر در حال تکرار و بازتولید بوده و هست که با خوشبینی و رگههایی از بیم و امید میتوان از آن با عنوان آزمایش و خطا و مشق دموکراسی یاد کرد، هر چند به قیمت عمر و جوانی ما تمام شود.
اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- جامعه زیر تلی از خاک
- از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- آخرین نمایش مستند «میدان جوانان سابق» به یاد و خاطره محمدرضا رستمی تقدیم شد
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- گفتوگو با مینا اکبری، کارگردان مستند «میدان جوانان سابق»/ ما چارهای جز امیدواری نداریم
- نگاهی به مستند «میدان جوانان (سابق)» / برشی از تاریخ طلایی مطبوعات ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





