عرضه زودهنگام «اژدها وارد میشود» در شبکه نمایش خانگی، نشانه آغاز دوران سخت برای سینماگران است.
به گزارش سینماسینما، طبق پیگیریهای انجام شده، انتشار نسخههای قاچاق برخی فیلمها این روزها سینماگران را وارد چالشهای جدی مالی و ضرر هنگفتی را متوجه سرمایهگذاران سینمای ایران کرده است.
خبرآنلاین، گزارش کرده که «اژدها وارد میشود»، به کارگردانی مانی حقیقی به فاصله چهارماه از شروع اکران، وارد شبکه نمایش خانگی شد تا بیشازپیش جدیت تهدید عرضه نسخههای قاچاق روشن شود. از ابتدای سال جاری، قاچاق محصولات فرهنگی و بهطور خاص فیلمهای سینمایی گستردهتر از گذشته دنبال میشود و همین وضعیت نگرانیهایی را در زمینه عرضه قانونی فیلمهای سینمایی در شبکه نمایش خانگی به وجود آورده است. در ماههای اخیر فیلمهایی چون «ماهی و گربه»، به کارگردانی شهرام مکری، «ناهید»، ساخته آیدا پناهنده و «ملبورن»، به کارگردانی نیما جاویدی به صورت قاچاق وارد بازار شده بودند.
همین مسئله موجب شد سازندگان این فیلمها به فاصله کوتاهی تصمیم به عرضه قانونی آثار در شبکه نمایش خانگی بگیرند تا بهاینترتیب تبعات منفی عرضه قاچاق را محدود کنند. «اژدها وارد میشود» ازجمله فیلمهای اکران سال جاری بود که با مسئله قاچاق روبهرو شد. در هفتههای گذشته خبری مبنیبر عرضه نسخهای از این فیلم در بازار قاچاق انتشار پیدا کرد. نتیجه این وضعیت، سازندگان فیلم را بر آن داشت تا به فاصلهای کمتر از چهارماه از شروع اکران، تصمیم به عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی بگیرند؛ تصمیمی که شاید در صورت بهبازارنیامدن نسخه قاچاق به شکلی دیگر گرفته میشد. درحالیکه هنوز تورهای جشنوارهای فیلم حقیقی ادامه دارد و بهتازگی در جشنواره فیلم ملبورن هم به نمایش درآمده، مخاطبان در ایران فرصت آن را به دست آوردهاند که فیلم را از شبکه نمایش خانگی تهیه کنند. همچنین هفته پیش جواد نوروزبیگی، تهیهکننده «ملبورن»، به قاچاق فیلمش و دانلود غیرقانونی آن اعتراض و از بیتوجهی به این بخش از حقوق مادی و معنوی سینماگران انتقاد کرده بود.
این تهیهکننده سینما در گفتوگو با «مهر»، ضمن گلایه از رسیدگینکردن سازمان سینمایی و مؤسسه رسانههای تصویری به مسئله قاچاق فیلمها، درباره قاچاق فیلم «ملبورن» که باعث ورود زودهنگامش به شبکه نمایش خانگی هم شد، افزوده بود: «ما متوجه دانلودهای غیرقانونی فیلم «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی در سایتی که میدانیم در اصفهان است، شدیم و آدرس آن را به مراجع دادهایم تا مسئله را پیگیری کنند».به گفته این تهیهکننده، با وجود اینکه اقلام تبلیغاتی این فیلم آماده نبود و قصد سازندگان فیلم این بود که آن را شهریورماه به شبکه نمایش خانگی بدهند، ولی به دلیل این اتفاق تصمیم گرفتهاند زودتر از برنامه به شبکه نمایش خانگی بیاید. نوروزبیگی با اشاره به پیگیریهایی که برای پیشگیری از این اتفاق انجام داده است، گفته: من به سیدمصطفی ابطحی، مدیرعامل مؤسسه رسانههای تصویری، نامه نوشتهام، اما هنوز جوابی نگرفتهام. فکر میکنم اگر هنوز بخش مبارزه با قاچاق فیلم در این مؤسسه فعال باشد، عملا کارکردی ندارد.
فیلم «اعترافات یک ذهن خطرناک»، ساخته هومن سیدی و به تهیهکنندگی این تهیهکننده هم دچار سرنوشت مشابهی شده بود. خبرنگار مهر از نوروزبیگی پرسیده فیلم چطور به دست سایتهای غیرقانونی رسیده است. پاسخ او جالب است: «فیلم «ملبورن» زیرنویس انگلیسی دارد و حدس ما این است که وقتی ازسوی کمپانیها به جشنوارههای خارج از کشور رفته، از این طریق قاچاق شده است، اما فیلم «اعترافات یک ذهن خطرناک» در جشنواره فجر که همزمان در استانها روی پرده رفته بود، از روی پرده ضبط شده بود و به این طریق قاچاق شد که نشان میدهد اکران در جشنوارههای خودمان هم امنیت ندارد».
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- درخواست تهیهکننده پس از قاچاق فیلم؛ اجازه پخش «برادران لیلا» را در سینماها و پلتفرمها بدهید
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موضوع قاچاق فیلم مایه ناراحتی است/ باید این قضیه را جمع کنیم
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
- زنگ خطر قاچاق فیلمهای روی پرده به صدا درآمد/ دو فیلم اکران نوروزی در حال دست به دست شدن در کانالهای تلگرامی
- یادداشت مریم مقدم و بهتاش صناعیها؛ قاچاق تیر خلاصی است بر پیکر فیلمی که ۹ سال عمرمان را صرفش کردیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





