سینماسینما، سمیه علیپور – شورای پروانه ساخت در حالی با ترکیب هفت نفره تشکیل میشود که براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۷۷ اعضای اصلی این شورا شامل پنج نفرند.
به گزارش سینماسینما، تعداد و ترکیب اعضای شورای صدور پروانه ساخت فیلمهای سینمایی باید مورد تایید هیات وزیران قرار بگیرد. بر همین اساس طبق اطلاعات جمعآوری شده در سال ۱۳۷۷ تغییراتی در شورای صدور پروانه ساخت رخ داد و براساس مصوبه هیات وزیران پنج نفر شامل دو نفر به پیشنهاد اداره کل نظارت و ارزشیابی، دو نفر به پیشنهاد خانه سینما و یک نفر مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی یا نماینده تامالاختیار او ترکیب اعضای شورای صدور پروانه ساخت را تشکیل میدهند.
این مصوبه در سالهایی که نهادهای صنفی در ایران در حال رشد و شکوفایی بودند به تصویب هیات وزیران رسید تا در جریان یکی از مهمترین گلوگاههای تصمیمگیری در سینمای ایران، صنف نقشی پررنگ داشته باشد و از پنج نفر شخصیت تعیینکننده، دو نفر اهالی صنف باشند.
این ترکیب در سینمای ایران برقرار بود تا زمانی که در سال ۱۳۸۸ با روی کار آمدن جواد شمقدری در سازمان سینمایی، تلاشها از ابتدا برای کمرنگ کردن نقش صنوف آغاز شد.
یکی از مصادیق این تلاشها دست بردن در ترکیب اعضای شورای پروانه ساخت بود به این ترتیب که شورا اولا از پنج نفر به هفت نفر افزایش یافت و در ادامه با بالا رفتن حجم درگیریها نمایندگان صنف از شورا حذف و افراد مورد نظر رئیس سازمان سینمایی جایگزین شدند.
در سال ۱۳۹۲ نیز بعد از تغییر مدیریت سینما، باز هم شورای پروانه ساخت با حضور پنج عضو منصوب رئیس سازمان سینمایی و دو نماینده صنف یعنی در مجموع هفت نفر تشکیل شد.
تمامی اینها در شرایطی رخ داده است که در این میان خبری از افزایش تعداد اعضای شورا براساس مصوبه هیات وزیران عمومی نشده و همین نکته، این پرسش جدی را ایجاد میکند که اصلا تغییری در مصوبه هیات وزیران به وجود آمده است یا نه؟ و اگر پاسخ نه باشد، به این معناست که در تمامی این سالها احکام شورای پروانه ساخت خلاف قانون بوده و عملا مسئولان قانون نوشته و مصوب هیات وزیران را نادیده گرفتهاند.
حالا در پاییز سال ۱۳۹۶، در حالی که رئیس سازمان سینمایی سرگرم ساماندهی به زیرمجموعه خود است، حکم پنج نفر از اعضای شورا را اعلام کرده. خانه سینما نیز مازیار میری و منوچهر شاهسواری را به عنوان اعضای مورد نظر خود به سازمان معرفی کرده است، نکته قابل توجه همینجاست که چرا از هفته گذشته تاکنون رئیس سازمان سینمایی احکام این دو عضو را امضا نمیکند؟
و حتی در صورت تایید دو نماینده صنف، با توجه به انتصاب پنج عضو از سوی رئیس سازمان سینمایی و حضور معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در جلسات، عملا نسبت رای شش به دو میشود که این بیش از پیش آرای نمایندگان صنف را در اقلیت قرار میدهد.
نکتهای که باید قطعا به زودی از سوی مسئولان سازمان سینمایی روشن شود این است که اولا آیا مصوبه هیات وزیران در مورد تعداد اعضای شورای پروانه ساخت تغییری داشته است؟ دوم اینکه اگر چنین است، چرا همچنان سهم صنف دو نفر باقی مانده و سهم منصوبان مدیریت دولتی افزایش یافته است؟


لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- ۱۸ فیلم سینمایی بدون مجوز ساخته شده/ ساخت فیلم «بدون مجوز» قابل کنترل نیست
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





