جمال شورجه عضو شورای پروانه ساخت با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای فیلمسازان جهت تغییر رویه فیلمسازیشان وجود ندارد٬ تاکید کرد این نکته شامل حال فیلمسازی چون محمدحسین مهدویان نیز میشود.
به گزارش سینماسینما٬ صادر نشدن مجوز ساخت برای فیلمنامه «لاتاری» که محمدحسین مهدویان برای ساخت آن درخواست داده بود و همچنین فیلمنامه «متری شش و نیم» را سعید روستایی برای ساخت به شورای پروانه ساخت ارائه کرده بود که هر دوی این فیلمنامهّها برای ساخت به مشکل برخوردهاند و مجوز ساخت آن صادر نشده است.
جمال شورجه عضو شورای پروانه ساخت در گفتوگو با «سینماسینما» درباره آنچه که موجب شد پروانه ساخت «لاتاری» صادر نشود٬ گفت: «فیلمنامه لاتاری دچار ممیزی و مشکل شد و بنابراین این فیلمنامه مجوز نگرفت. اما با این وجود بلافاصله همان هفته گذشته مجوز فیلمنامه دیگری برای آقای مهدویان تصویب شد.»
او در مورد شرایطی که برای صدور مجوز فیلمنامه سعید روستایی نیز به وجود آمده٬گفت: «فیلمنامه آقای روستایی اصلاحاتی لازم داشت و همچنین باید تهیهکنندهای از سوی ایشان معرفی میشد که از طریق شورایعالی تهیهکنندگان مورد تایید باشد.»
در اخباری که طی روزهای اخیر منتشر شده به این نکته اشاره شده که به دلیل موفقیتّهایی که این دو فیلمساز در سالهای اخیر داشتهاند٬ حساسیتها روی صدور مجوز برای اثر جدید آنان وجود دارد. شورجه در پاسخ به این پرسش که آیا شورا این حساسیتّا را مدنظر قرار میدهد٬ گفت: «این دو نفر اتفاقا جزو رویشهای سینمای ما هستند خود روستایی و جناب آقای مهدویان با استعداد توانمند و خوشفکر و خوشآتیه هستند که قطع به یقین رویشهای زایشهای این شوراها هستند. این علاقهمندی به ادامه مسیر فیلمسازان جوان و مستعد در مورد خانم منیر قیدی که کار فاخر «ویلاییها» را کار کرده بودند نیز وجود دارد. اینها نشان دهنده این است که شورای پروانه ساخت اهتمام جدی برای ایجاد فرصت کار برای جوانها دارد و در عین حال این توجهها نباید ما را از توجه به فیلمسازان باسابقه غافل کند از استخوانخرد کردههای سینما و خاک خوردههای سینما.»
او همچنین در واسخ به این سوال که آیا حساسیت در مورد اینکه مهدویان در فیلم سوم سینمایی خود تغییر مسیر داده و فیلمی اجتماعی میخواهد بسازد در شورا وجود دارد یا نه٬ گفت: «این به شورا هیچ ربطی ندارد حداقل خودم را این طور میبینم. واقعا برای شورا فرقی نمیکند که یک فیلمساز اثر دفاع مقدسی میسازد یا به سینمای اجتماعی روی میآورد. فیلمساز اثر خودش را فیلم میکند. هرکسی را در بنبستی قرار دهیم که رویهاش را تغییر ندهد ظلم و جفا به خود فیلمساز اس و جلوی پرواز فیلمساز را میگیریم.»
او ادامه داد:«قطغ و یقین فیلمسازان آزاد هستند در هر گونهای کار کنند. مهم جهتگیری آن فیلمنامهها است. جامعه آزادی داریم که انواع فیلمها در سبد تولیدات سالانه سینمای ما وجود دارد و هرکسی بیطرفانه نگاه کند میتواند ببیند از یک کار کمدی صرفا سرگرمکننده هست تا آثار دفاعمقدسی و قرآنی و کودک و فیلمهای مربوط به مدافعین حرم و آزادهها. همه چیز در سبد سینمای سالیانه ما هست و هر کسی از فیلمسازان ما میتواند در هر زمینهای کار کنند و فقط باید برخی خطوط قرمز رعایت شود برخی مباحث ملی و امنیتی رعایت شود و این در همه جای دنیا است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۸ فیلم سینمایی بدون مجوز ساخته شده/ ساخت فیلم «بدون مجوز» قابل کنترل نیست
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





