سینماسینما، محسن جعفری راد:
از یک فیلم جاه طلبانه چه انتظاراتی داریم. فرم بصری مهندسی شده،طراحی صحنه و لباس دقیق،شخصیت پردازی های ملموس، بازی های متقاعد کننده و از همه مهمتر یک روایت باورپذیر که شما را وارد یک جهان معنایی تازه کند و سرخپوست این کار را می کند. شخصیت نعمت با بازی نوید محمدزاده -که همچنان با بازی هایش ما را شگفت زده می کند- خوب پرورده شده و فضای اختناق آور زندان و آن وهم و تشویش و نگرانی نعمت و اطرافیانش به خوبی به مخاطب منتقل می شود. خانم مددکار هم حضوری به اندازه دارد هم تعلیق ایجاد می کند و هم چاشنی عشق را به این فضای سنگی اضافه می کند و کمی تلخی و سختی فیلم تعدیل می شود. همه چیز خوب پیش می رود، جز پایان بندی فیلم که به نظرم نه این اینکه پایان بندی خوبی نیست بلکه می توانست بهتر باشد. نعمت می خواهد نشان دهد که برنده شده. هم به زندانی فراری و هم به معشوقه اش و هم به همه،می خواهد نشان دهد که زیرک است و لیاقت ارتقای درجه را دارد. این بازی ، بازی برد و باخت است اما علت اینکه زندانی را رها می کند،می شد بیشتر در طول فیلم نشانه گذاری شود و ما تغییر و تحول درونی او را بیشتر متوجه می شدیم. اما در همین شکل کنونی هم فیلم یک سرو گردن از فیلم های دیگر جشنواره بالاتر است. به خصوص در کارگردانی که جاویدی نسبت به ملبورن چند قدم رو به جلو رفته،هومن بهمنش که لیاقت سیمرغ را برای بار چندم دارد،محمدزاده که این بار از عهده ایفای یک نظامی خشک و با دیسیپلین دهه چهلی به خوبی برآمده – از تغییر در طرز راه رفتن تا صدای بم شده و لحن خفه و قامت افراشته و نگاه سرکوب گرانه و لبخندهای کمرنگ که قطعا غیر از کارگردانی،چهره پردازی هم در آن موثر بوده است- و اگر سیمرغ برد،متعجب نمی شویم و دیگر اجزای فیلم که هر یک نشانه ای از یک فیلم جاه طلبانه اند که اگر پایان بندی متقاعدکننده تری داشت؛ می شد به مرز یک فیلم کامل نزدیک شود.
طبعا داستان فیلم انقدر کم حجم است که با هر اشاره ای، به راحتی تمام آن لو می رود، پس به آن اشاره ای نمی کنم – برعکس برخی منتقدان که عشق لو دادن داستان کامل فیلم را دارند! و برای شور و شعور مخاطب هنگام اکران جشنواره ای و صنعت سینما در اکران عمومی هم احترامی قائل نیستند- فقط اینکه جاویدی نشان می دهد در دهه غبارآلود دهه ۴۰ می توان با یک زندان پر یا خالی، فضایی تاویل پذیر ساخت و این دستاورد مهمی است.فیلمی که با نگاهی ظریف به هنرهایی مثل سینما و موسیقی- موسیقی فیلم به شدت خیال انگیز و در خدمت فضاسازی است- و نقاشی –نگاه خلاقانه بهمنش به ابر و باران و … و … ما را مهمان خودش می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- نوید محمدزاده برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اورنبورگ روسیه شد
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۳)/ نیما جاویدی، محمدحسین مهدویان
- پیشنهادهایی لذتبخش
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- «سرخپوست» و سه فیلم ایرانی دیگر در جشنواره چنای هند
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم استانبول به «سرخپوست» رسید
- «متری شیش و نیم» و دو فیلم دیگر در جشنواره بینالمللی فیلم هند
- واکنش نیما جاویدی به پخش غیرقانونی «سرخپوست»/ نگذارید اموالمان را به تاراج ببرند
- نمایش «سرخپوست» در جشنواره سالونیکای یونان
- نوید محمدزاده با دو فیلم به یونان میرود
- ستارهای بدرخشید و ماه مجلس شد/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- همیشه عشق پیروز است/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- میان سیاهی و سرخی/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد