سینماسینما، محسن جعفری راد:
از یک فیلم جاه طلبانه چه انتظاراتی داریم. فرم بصری مهندسی شده،طراحی صحنه و لباس دقیق،شخصیت پردازی های ملموس، بازی های متقاعد کننده و از همه مهمتر یک روایت باورپذیر که شما را وارد یک جهان معنایی تازه کند و سرخپوست این کار را می کند. شخصیت نعمت با بازی نوید محمدزاده -که همچنان با بازی هایش ما را شگفت زده می کند- خوب پرورده شده و فضای اختناق آور زندان و آن وهم و تشویش و نگرانی نعمت و اطرافیانش به خوبی به مخاطب منتقل می شود. خانم مددکار هم حضوری به اندازه دارد هم تعلیق ایجاد می کند و هم چاشنی عشق را به این فضای سنگی اضافه می کند و کمی تلخی و سختی فیلم تعدیل می شود. همه چیز خوب پیش می رود، جز پایان بندی فیلم که به نظرم نه این اینکه پایان بندی خوبی نیست بلکه می توانست بهتر باشد. نعمت می خواهد نشان دهد که برنده شده. هم به زندانی فراری و هم به معشوقه اش و هم به همه،می خواهد نشان دهد که زیرک است و لیاقت ارتقای درجه را دارد. این بازی ، بازی برد و باخت است اما علت اینکه زندانی را رها می کند،می شد بیشتر در طول فیلم نشانه گذاری شود و ما تغییر و تحول درونی او را بیشتر متوجه می شدیم. اما در همین شکل کنونی هم فیلم یک سرو گردن از فیلم های دیگر جشنواره بالاتر است. به خصوص در کارگردانی که جاویدی نسبت به ملبورن چند قدم رو به جلو رفته،هومن بهمنش که لیاقت سیمرغ را برای بار چندم دارد،محمدزاده که این بار از عهده ایفای یک نظامی خشک و با دیسیپلین دهه چهلی به خوبی برآمده – از تغییر در طرز راه رفتن تا صدای بم شده و لحن خفه و قامت افراشته و نگاه سرکوب گرانه و لبخندهای کمرنگ که قطعا غیر از کارگردانی،چهره پردازی هم در آن موثر بوده است- و اگر سیمرغ برد،متعجب نمی شویم و دیگر اجزای فیلم که هر یک نشانه ای از یک فیلم جاه طلبانه اند که اگر پایان بندی متقاعدکننده تری داشت؛ می شد به مرز یک فیلم کامل نزدیک شود.
طبعا داستان فیلم انقدر کم حجم است که با هر اشاره ای، به راحتی تمام آن لو می رود، پس به آن اشاره ای نمی کنم – برعکس برخی منتقدان که عشق لو دادن داستان کامل فیلم را دارند! و برای شور و شعور مخاطب هنگام اکران جشنواره ای و صنعت سینما در اکران عمومی هم احترامی قائل نیستند- فقط اینکه جاویدی نشان می دهد در دهه غبارآلود دهه ۴۰ می توان با یک زندان پر یا خالی، فضایی تاویل پذیر ساخت و این دستاورد مهمی است.فیلمی که با نگاهی ظریف به هنرهایی مثل سینما و موسیقی- موسیقی فیلم به شدت خیال انگیز و در خدمت فضاسازی است- و نقاشی –نگاه خلاقانه بهمنش به ابر و باران و … و … ما را مهمان خودش می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- نوید محمدزاده برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اورنبورگ روسیه شد
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۳)/ نیما جاویدی، محمدحسین مهدویان
- پیشنهادهایی لذتبخش
- اعلام نامزدهای جشن منتقدان سینما با پیشتازی فیلم نرگس آبیار
- «سرخپوست» و سه فیلم ایرانی دیگر در جشنواره چنای هند
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم استانبول به «سرخپوست» رسید
- «متری شیش و نیم» و دو فیلم دیگر در جشنواره بینالمللی فیلم هند
- واکنش نیما جاویدی به پخش غیرقانونی «سرخپوست»/ نگذارید اموالمان را به تاراج ببرند
- نمایش «سرخپوست» در جشنواره سالونیکای یونان
- نوید محمدزاده با دو فیلم به یونان میرود
- ستارهای بدرخشید و ماه مجلس شد/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- همیشه عشق پیروز است/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
- میان سیاهی و سرخی/ نگاهی به فیلم «سرخپوست»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما