سینما سینما،سپیده ابرآویز : ۱٫ یکی دو سال پیش در تهران اتفاق. دردناکی می افتد ،دختری از خانواده متوسط بعد از یک مهمانی شبانه پشت فرمان اتومبیل آخرین سیستم یکی از آقازاده ها می نشیند با سرعت حرکت می کند و لحظاتی بعد تصادف می کند و می میرد .داود نژاد در فراری ماجرایی را روایت می کند که تشابه زیادی با این اتفاق دارد.
۲٫ دختری به نام گلنار از فومن به تهران می آید تا سجاد پسر یکی از آقازاده ها و اتومبیل فراری او را ببیند .
۳٫تمام جان داستان در همین کلمه فراری است .ظاهرا می خوانیم فراری به کسر ف اما می بینیم فراری به فتح ف . ماجرای اتومبیل فراری و دختر فراری.
۴٫ داودنژاد در فراری به شدت در شخصیت پردازی موفق است .شخصیت هایش آن قدر ملموس و باورپذیر و واقعی اند که احساس می کنی می توانی جلوتر بروی ، آنها را از روی پرده بیرون بکشی ، لمس شان کنی و با آنها حرف بزنی. داودنژاد توانایی اش را در شخصیت پردازی پیش از این نیز ثابت کرده است .مثلا آن جایی که نیاز یا نازنین را ساخته است .
۵٫ گلنار همه چیزش درست در آمده است . دغدغه هایش ، چهره اش ، لهجه اش ، اکت ش ، دیالوگ هایش و زرنگی در عین سادگی اش .
۶٫گلنار نمونه دختران نسل امروز است .آنهایی که ته تمام برندها را در آورده اند، رسالت بزرگ شان گذاشتن عکس های ((سیس دار)) در اینستاگرام ، گرفتن گوشی های آن چنانی در. دست و عصیانی است در برابر آن عزت نفس دریغ شده ای که حاصل شرایط و هنجارهای غلط اجتماعی است.
۷٫ داودنژاد به شخصیت پردازی گلنار اکتفا نمی کند و سراغ ایجاد کاراکترهای درست برای محسن تنابنده در نقش راننده تاکسی و حاجی می کند.می بینیم که چطور حاجی در تک سکانس حضورش رنج جانباز بودن. را به ما می شناساند و چطور داودنژاد با مهارت در کوتاهترین زمان بیشترین حرف ها را از جنگ و آدم های آن به ما یادآوری می کند.
۸٫در کنار گلنار و حاجی ، محسن تنابنده با موفقیت از پس خلق شخصیتی برمی آید که قرار است چیزی از او ندانیم و در. طول فیلم به ویژگی هایش برسیم ، که می رسیم .
۹٫داودنژاد با اتکا بر دانش و تجربه سینمایی ، فیلمنامه خوب کارگردانی اصولی و به. احتمال قریب به یقین جهان بینی وسیع و تحقیق روان شناسی و جامعه شناسی کافی فیلمی روان و بدون دست انداز می سازد.فیلمی که می تواند تا مدت ها در یاد مخاطب بماند و آدم های دوست داشتنی اش به این آسانی ها فراموش نشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زندگی شگفت انگیز است /گفت و گو با علیرضا داوود نژاد
- جهانگیر کوثری در گفت و گو با سینماسینما/روی حضور تنابنده در «فراری» حساب کردیم، انتظاراتمان برآورده نشد
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- غلامرضا فرجی گفتوگو با سینماسینما/ فعلا خبری از اکران فیلمهای پرمخاطب نیست
- علیرضا داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ نگران شرایط اکران «فراری» هستم
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- جهانگیر کوثری در گفتوگو با سینماسینما/ احتمال اکران «فراری» در نیمه دوم مهر
- داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ گروه هنر و تجربه سرآغاز تحولی عظیم در فیلمسازی مدرن است
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟