معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی خط مشی و خطوط کلی فعالیتهای موسسه سینماشهر را در دوره جدید ابلاغ کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی، این خطمشی و خطوط کلی فعالیتها را در راستای طرح تحول کلان سازمان سینمایی و مبتنی بر سه اصل مهم قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری طراحی، تدوین و ابلاغ کرده است.
در برنامه ابلاغی موسسه سینماشهر سیزده ماموریت مهم در راستای عدالت فرهنگی، توسعه و تقویت زیرساختها و اهتمام ویژه به مناطق کم برخوردار و متناظر به دو اصل اساسی عرصه سینما: امکانات سخت افزاری (محیط سینما و تجهیزات نمایش) و امکانات نرم افزاری (پخش فیلمهای مناسب با هدف جذب مخاطب عام جامعه) مشخص شده است.
حمایت از احداث، ایجاد، بازسازی، بهینه سازی و نوسازی سالنهای نمایش فیلم و سینماها، حمایت از ارتقاء فناوری تجهیزات سمعی وبصری سالنهای سینما و نمایش، حمایت از آثار سینمایی در حال اکران از طرق مختلف تبلیغات و اطلاع رسانی، حمایت از ایجاد شهرک سینمایی دیجیتال، استودیوها و لابراتوارهای مدرن و زیرساختهای مربوط به این صنعت، کمک به برگزاری نمایشگاه تجهیزات حرفه ای حوزه سینما، حمایت از توسعه دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزاتی سینماها، حمایت از سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) و برنامه ریزی جهت توسعه سامانههای فروش بلیط، برنامه ریزی جهت ایجاد بستر و ساخت خانه جشنوارههای سینمایی کشور، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و صنعتگران داخلی در خصوص تأمین ملزومات سالن سینما و نمایش، ایجاد “باشگاه مشتریان سینمای ایران” و “سینما کارت”، برنامه ریزی جهت عقدتفاهم نامه با مدیران ارشد استانهای سراسرکشوربرای ساخت”سینماهای فرهنگ”، ارائه تسهیلات کم بهره به سازندگان و توسعه دهندگان سینماهای کشور از جمله مهم ترین ماموریتهای موسسه سینماشهر در این دوره تعریف شده است.
خلاصه مدیریتی سند چشمانداز و ماموریتهای مهم موسسه سینماشهر به شرح زیر است:
مؤسسه سینما شهر:
مؤسسه سینما شهر مؤسسه ای فرهنگی، غیر تجاری و عام المنفعه دارای شخصیت حقوقی مستقل در سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت نموده است مؤسسه سینما شهر مفتخر است در بخش های مختلف سینمایی از جمله بازسازی و نوسازی فیزیکی، مدرنیزاسیون سینماهای کشور به تجهیزات صوت و نمایش جدید، نمونه سازی سالنهای سینمایی، حمایت ویژه متقاضیان احداث پروژههای سینمایی و چند سالنه نمودن سینماهای کشور، فعالیتی مستمر و چشمگیر داشته باشد و در دوره جدید هم با سرلوحه قراردادن سه محور راهبردی سازمان سینمایی کشور (قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری) و با اهتمام ویژه به رویکرد عدالت فرهنگی نسبت به توسعه و تقویت زیرساختهای سینمایی در مناطق و شهرستانها گام بر می دارد.
این مؤسسه در تلاش است با ایجاد ارتباط با شرکتها و کمپانی های بزرگ که در امر تولید تجهیزات و ادوات سینمایی فعالیت دارند، ضمن کسب اطلاع از آخرین دستاوردها در عرصه سینما و استفاده بهینه از آن، دست اندرکاران سینما را با پیشرفت های اخیر این صنعت آشنا سازد و با ایجاد انگیزه در بین دست اندرکاران در استفاده از این تجهیزات که نتیجه آن همان رونق سینما و جذب مخاطبان جدید می باشد باعث ایجاد تحول جدیدی در عرصه سینما گردیده و بسیاری از سینماهای کشور را نیز از خطر تعطیلی نجات دهد.
بی¬تردید باید اعتراف نمود لازمه موفقیت در عرصه هنر سینما ایجاد محیطی مدرن، کارآمد و جاذب مخاطب می باشد.
به عبارتی دیگر عرصه سینما نیازمند دو اصل اساسی است:
۱ ) امکانات سخت افزاری (محیط سینما و تجهیزات نمایش)
۲ ) امکانات نرم افزاری (پخش فیلمهای مناسب با هدف جذب مخاطب عام جامعه)
با عنایت به این دو اصل اساسی می توان امیدوار بود، بار دیگر مردم و مخاطبان سینما را مجذوب سالنهای سینما کرده تا این بخش از هنر جامعه جان تازهای بگیرد.
این مؤسسه با توجه به شرایط حال حاضر سینماها بعد از پاندمی کرونا برنامه¬ریزی مدونی در خصوص ارائه خدمات در حوزه فعالیت¬های خود طراحی نموده که اهم آن به شرح ذیل می باشد:
۱ ـ حمایت از احداث، ایجاد، بازسازی، بهینه سازی و نوسازی سالنهای نمایش فیلم و سینماها
در بخش احداث سینماها با سالنهای متعدد، بازسازی و نوسازی سینماهای متقاضی که مالکان حقیقی و حقوقی در این امر به کمکهای مالی، فنی و مشاورهای در این زمینه نیاز دارند، مؤسسه سینما شهر اولین و تنها ارگانی میباشد که در این امر پیشتازی می کند. در این دوره نیز برنامه ریزی به منظور پایین آوردن هزینههای ملزومات سالن سازی از اهداف جدی مجموعه بوده و در این خصوص زیر ساختهایی در حال ایجاد میباشد.
۲ ـ حمایت از ارتقاء فناوری تجهیزات سمعی وبصری سالنهای سینما و نمایش
در جهت پیشرفت و بروز رسانی هر چه سریعتر سخت افزار و نرم افزار¬های نمایش اعم از تجهیزات صوت و تصویر و همچنین پردههای اکران برای نمایش با بالاترین کیفیت در سینماهای کشور، مؤسسه سینما شهر سالهاست که با تمام توان در این امر کوشا بوده و البته که در این دوره نیز حمایت از توسعه زیر ساختها از اهداف اصلی این مجموعه به حساب خواهد آمد.
۳ ـ حمایت از آثار سینمایی در حال اکران از طرق مختلف تبلیغات و اطلاع رسانی
با توجه به ضریب اشغال بسیار پایین سالنهای سینما و افت مخاطب بعد از پاندومی کرونا و اهمیت چرخه اقتصاد فیلم مؤسسه در جهت حمایت از اکران آثار سینمایی در خصوص تبلیغات در فضای عمومی اعم از بیلبوردها، استرابوردها و پخش تیزر از طریق فضای مجازی و تلویزیون و ترویج حضور مردم در سالنهای سینمایی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
۴ ـ کمک به برگزاری نمایشگاه تجهیزات حرفهای حوزه سینما
از دیگر فعالیتهای این مؤسسه در دوره جدید برنامه ریزی جهت بالا بردن سطح دانش و معلومات متخصصین مشاغل مهم حوزه سینما با توجه به سرعت رشد ملزومات و تجهیزات سینما و تولید فیلم میباشد که مؤسسه برای این امر برگزاری نمایشگاه تجهیزات فیلمبرداری و نمایش را در حاشیه جشنوارهها و به صورت مستقل در برنامه های خود گنجانده است.
۵ ـ حمایت از ایجاد شهرک سینمایی دیجیتال، استودیوها و لابراتوارهای مدرن و زیرساختهای مربوط به این صنعت
از دیگر موارد مهم برای مؤسسه ایجاد بستری مناسب جهت تولید به روشهای نوین بوده که در برنامههای پیش رو حمایت از استودیوهای تولید مجازی و همچنین بهره برداری از تجهیزات و تکنیکهای نوین این صنعت بوده که قطعاً آینده سینما و تولید فیلم به این بستر نیازمند میباشد.
۶ ـ حمایت از توسعه دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزاتی سینماها
یکی از موارد مهم سینماها پشتیبانی فنی به منظور نمایش و اکران بوده که این امرعمدتاً توسط بخش خصوصی و با حمایت این مؤسسه انجام گرفته و برای دوره جدید و با توجه به افزایش قیمتهای تجهیزات فنی برنامه¬ریزی مدونی به منظور حمایت از ورود تجهیزات با حداقل افزایش قیمت ها و همچنین تأمین مواد مصرفی سینماها تدوین شده است.
۷ ـ حمایت از سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا):
یکی دیگر از فعالیتهای این مؤسسه حمایت از راه اندازی ترمینال فروش (سمفا) به عنوان زیر ساختی جهت اخذ گزارشهای دقیق حضور مخاطب در سینما و سالنهای مختلف کشور بوده که امکان برنامه ریزی و تحلیل به
منظور رفتار شناسی مخاطبان هر کجای کشور با نوع محتوا و فیلم ارائه شده را میسر می سازد و همچنین امکان تجمیع و نظارت بر تعداد مخاطبان آثار اکران شده را برای صاحبان منافع ایجاد می نماید.
۸ ـ برنامه ریزی جهت توسعه سامانههای فروش بلیط
در این دوره با برنامه ریزیهای صورت گرفته و با توجه به درصد بسیار پایین ضریب اشغال سینماهای سراسر کشور با بهره مندی از فروشگاههای مجازی و بر خط جدید که در فضای کار خود متقاضیان فراوانی دارند امکان ارائه و بستر سازی جذب مخاطب بیشترسینما از طریق این سامانهها صورت می پذیرد.
۹ ـ برنامه ریزی جهت ایجاد بستر و ساخت خانه جشنوارههای سینمایی کشور
از دیگر برنامههای پیش رو برای این مؤسسه مطالعه و طراحی و ساخت مکانی مناسب به منظور برگزاری جشنوارههای سینمایی کشور با عنوان “خانه جشنوارههای سینمایی” میباشد که این امر برای تعیین مکان مناسب و درخور، شروع فعالیت نموده و پس از تأیید و تأمین بودجه عملیات ساخت و ساز آن آغاز می¬گردد.
۱۰ ـ حمایت از شرکتهای دانش بنیان و صنعتگران داخلی در خصوص تأمین ملزومات سالن سینما و نمایش
از جمله فعالیتهای این مؤسسه حمایت از کالای ایرانی و ملزومات تولید شده داخل کشور در امر توسعه سالنهای سینمایی میباشد که در این خصوص با برنامه ریزی و پیش خرید اجناس با کیفیت داخلی نسبت به توسعه این کسب و کار حمایتهای لازم شکل خواهد گرفت.
۱۱ ـ ایجاد “باشگاه مشتریان سینمای ایران” و “سینما کارت”
یکی دیگر از فعالیتهای برنامه ریزی شده در این مؤسسه راه اندازی باشگاه مشتریان به منظور تجمیع بانک اطلاعات مشتریان سینما و ارائه “کارت سینما” با تسهیلات ویژه به منظور توسعه مخاطبین سینما و ترویج فرهنگ سینما رفتن در اقشار مختلف جامعه می باشد.
۱۲ ـ برنامه¬ریزی جهت عقدتفاهم نامه با مدیران ارشد استانهای سراسرکشوربرای ساخت “سینماهای فرهنگ”
یکی دیگر از برنامه¬های مهم این مؤسسه ساخت سینما در شهرهای فاقد سالن سینما با جمعیت بالاتر از ۵۰ هزار نفر با همکاری استانداری و شهرداری استانهای سراسر کشور بوده که در قالب پروژه “سینماهای فرهنگ” تحت نظارت و طراحی این مؤسسه توسط استانها ساخته و با حمایت این مؤسسه به تجهیزات صدا و تصویر مجهز و در نهایت به چرخه اکران کشور اضافه گردند.
۱۳ ـ ارائه تسهیلات کم بهره به سازندگان و توسعه دهندگان سینماهای کشور
یکی دیگر از برنامه های این توسعه ایجاد تعامل با بانک های دولتی و ارائه خدمات تسهیلات کم سود برای توسعه مراکز سینمایی کشور میباشد که شرایط آن اطلاع رسانی خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فروش دوره سوم گروه سینمای فرهنگ به ۲ میلیارد تومان رسید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟