حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سهشنبه شب در برنامه گفتگوی ۲۰ بخش خبری شبکه چهار سیما در راستای بررسی عملکرد سینما در نیمه اول سال ۹۵ سخن گفت.
به گزارش سینماسینما، حجتالله ایوبی ضمن تبریک ایام عید در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا برای توجه به ذائقه مخاطب سینما تغییری در سیاستگذاریها و برنامههای سازمان سینمایی ایجاد شده است، گفت: من در پاسخ به سؤالتان باید عرض کنم که افزایش رونق سینما و افزایش مخاطب، به هیچ وجه یک تصادف و اتفاق نیست. اگر به روندها نگاه کنیم، فروشمان در سال ۹۳ حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و از حدود ۳۰ میلیارد فروش در سال ۹۲ به ۵۴ میلیارد در سال ۹۳ و ۷۴ میلیارد تومان در سال ۹۴ رسیدیم و امسال هم یک رونق بسیار بسیار خوبی داشت که برای خیلیها شگفتانگیز بود و ما انتظارش را داشتیم البته شاید نه به این اندازه. مطمئن هستیم که روزها و ماههای خوب همچنان در انتظار سینمای ایران است.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که گیشهها چقدر مرهون نمایش فیلمهایی هستند که علیرغم فروش خوب، اعتراضاتی هم در مورد کیفیتشان وجود داشته است، گفت: علاوه بر اینکه زیرساختها درست شدند و ما به سمت سینمای دیجیتال حرکت کردیم، پخش همزمان فیلمها در سراسر کشور، بهسازی و بازسازی سالنهای سینما، تصحیح کیفیت رنگ و صندلیها و سالنها هم از اتفاقات خوب بود و حتماً روی فروش اثر گذاشته است، اما به نظرم افتخار اصلی این فروش و افتخار اصلی آشتی مردم با سینما، به خود سینماگران بازمیگردد. سینماگرانی که وارد عرصه سینما شدند و سینما از بحرانهای مختلف همچون بحران همبستگی، هویت، مخاطب، مشروعیت نجات پیدا کرد.
وی ادامه داد: اگر به عقب برگردید میبینید که سینمای ما در سه سال گذشته بحرانهای فراوانی را به خودش دیده که به نظرم در تاریخی سینمای ایران بیسابقه بود. در چنین فضای آرام، معقول و درستی اهالی سینما وارد میدان تولید شدند و نهضت تولید به راه افتاده و سینماگرها هم با مردم آشتی کردهاند.
ایوبی اظهار کرد: ما در سال گذشته و امسال شاهد فیلمهای بسیار خوب و باکیفیتی هستیم اما مطمئن باشید هرگز در کشور اتفاق نخواهد افتاد که ما در سال فیلمهایی را اکران کنیم که هیچکس منتقد و مخالف آنها نباشد. اکران ۶۴ فیلم در نیمه اول سال اتفاق بزرگی است زیرا در سالهای گذشته حداکثر ۶۰ فیلم در سال اکران میشد. ظرفیت اکران ما تقریباً دو برابر شده و این بدان معناست که سبد سینمای ایران برای همه سلیقهها جا دارد و همه مردم میتوانند بروند فیلم ببینند. اگر همین ۶۴ فیلم را بررسی کنید، شاید فیلمی که در ذهن جنابعالی و برخی دیگر به عنوان سؤال مطرح باشد، یک یا دو فیلم بیشتر نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که چه کار باید کرد تا فیلمهایی که محتوای خیلی خوبی ندارند کمتر ساخته شوند، گفت: من معتقدم با توجه به شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش بسیار خوبی که داریم و فضای مثبتی که در سینما وجود دارد، در سال گذشته باکیفیتترین فیلمهای سینمایی ایران، لااقل در چندین سال اخیر کشور، تولید شده و آنچه مردم ما طی ۶ ماه گذشته روی پردههای سینما دیدند، فیلمهای بسیار خوبی بوده است. اگر به صورت درصدی هم نگاه کنید، درصد فیلمهایی که مورد سؤال هستند و باید در موردشان بحث کرد، بسیار ناچیز است یعنی سینمای ایران با یک ضریب اطمینان ۹۸ تا ۹۹ درصد کار میکند. ممکن است یک درصد از فیلمهای اکران شده ایراد داشته باشد که من فکر نمیکنم هیچ دستگاه و سازمانی با چنین ضریب اطمینانی پیش برود.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه در مورد برنامههای مدون طراحی شده در این رابطه توضیح داد: گلوگاه اول ما شورای پروانه ساخت و حمایتهای ما در بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران است. ما اعلام کردهایم که از چه نوع فیلمهایی حمایت میکنیم.
وی همچنین در مورد میزان تسهیل روند دریافت پروانه ساخت و نمایش گفت: این روند بسیار کوتاه شده و به نظر من مانعی از این جهت وجود ندارد؛ البته فیلمنامهها با دقت خوانده میشود و شورای پروانه ساخت ما که از چهرههای درخشان سینمای ایران هستند، به عنوان مشاوری امین در کنار سینماگران حضور دارند و شاید یکی از دلایل رونق گیشهها این است که فیلمهایی با محتوای بسیار خوب تولید میشود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دلیل اینکه چرا به برخی از فیلمها اجازه ساخت داده میشود اما در هنگام اکران با مشکل مواجه میشوند، توضیح داد: فیلمهایی داریم که پروانه ساخت میگیرند اما برای گرفتن پروانه نمایش مشکل پیدا میکنند، زیرا خواندن فیلمنامه و دادن مجوز پروانه ساخت به تنهایی کافی نیست. ممکن است در مراحل ساخت فیلم برخی مشکلات ایجاد شود که معمولاً با چند اصلاحیه بر اساس نظرات شورای پروانه نمایش که از چهرههای درخشان سینمای ایران هستند، مرتفع میشود. گاهی هم فیلمی یا فیلمهایی با مشکل مواجه میشوند و ما تلاش میکنیم این مشکلات به حداقل ممکن کاهش پیدا کند، زیرا ساخت یک فیلم فرآیند بسیار طولانی، بسیار سخت و هزینهبری است و یک جماعت علاقهمند، فرهیخته برای به ثمر رسیدن یک فیلم کار میکنند؛ ما امیدواریم که مشکلات به حداقل برسد و معتقدیم که به حداقل رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از سینماگران حرفهای و آنهایی که تازه پا به این عرصه گذاشتهاند، چه برنامههایی دارید، گفت: مهمترین مسئله این است که بازار سینما و بازار کسبوکار سینما رونق پیدا کند که معتقدیم رونق پیدا کرده است. تعداد فیلمهایی که تولید میشود، دو برابر شده یعنی دو برابر سینماگران دارند در این عرصه کار میکنند. گیشهها رونق بسیار خوبی پیدا کرده و مهمتر از همه، چیزی که کمتر دیده میشود، سینمای خانگی ما است که رونق بسیار خوب و باورنکردنی پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: من معتقدم سینمای ایران در یک نبرد بسیار نابرابر با سینمای هالیوود موفق شده است. سینمای جهان دستهایش در مقابل سینمای هالیوود بالاست و تسلیم شدهاند؛ آمریکا سالنهای و گیشههای اروپا را فتح کرده است اما گیشههای ایران را نتوانستهاند فتح کنند.
ایوبی در ادامه در مورد حمایت از پیشکسوتان نیز گفت: ما صندوقی داریم به نام صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و همچنین موسسهای با عنوان موسسه پیشکسوتان داریم که وظیفه آنها این است که حمایتهای لازم را انجام دهند. من شخصاً از وضعیت پیشکسوتان هنر، نه تنها در سینما بلکه در تمامی عرصههای هنر مثل تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و … راضی نیستم و معتقدم در کشوری که دارای نظامی فرهنگی است، یک اراده ملی باید شکل بگیرد برای اینکه پیشکسوتان ما با آرامش خاطر کار کنند.
وی افزود: ما در حد توان خودمان اقداماتی کردهایم؛ مثلاً در حوزه سینما بخش بیشتری از هزینه بیمه تکمیلی پیشکسوتان را سازمان سینمایی پرداخت کرده، ولی معتقدم این یک امنیت و آرامش روانی است. کسانی که سالیان سال برای ما خاطرات زیبا آفریدند و امنیت روانی ما و فرزندانمان را در خانواده حفظ کردهاند و نسل جدید ما را با فرهنگ ایرانی و اسلامی تربیت کردهاند، وقتی پا به سن میگذارند، همه جامعه باید به فکر امنیت روانی آنها باشند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: من هم به عنوان مدیر این عزیزان گلهمند هستم و معتقدم سازمان سینمایی به تنهایی و با این بودجه اندکی که دارد، نمیتواند کاری انجام دهد؛ یک اراده ملی باید شکل بگیرد و دولت باید دست به کار شود.
وی در مورد بودجه سازمان سینمایی در سال ۹۵ نیز گفت: کل بودجه سازمان سینمایی با لشگر عریض و طویلی که ما داریم و بخشهای مستند و کوتاه و … به اندازه یک سوم هزینه ساخت یک فیلم هالیوودی، یعنی چیزی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است که تخصیص آن نیز معمولاً در حد ۸۰ درصد است، اما جای خوشبختی است که با همین بودجه و سینماگرانی که با سیلی صورتشان را سرخ میکنند، تیراژ آثار ایرانی شبکه نمایش خانگی در سال گذشته ۲۱۸ درصد افزایش و تیراژ آثار خارجی ۴۱ درصد کاهش داشته است.
ایوبی در ادامه در رابطه با راهکارهای رفع مشکلات معیشتی هنرمندان پیشکسوت گفت: مسئله بیمه عمومی و تکمیلی هنرمندان در عرصه سینما حل شده است. برای بیکاری سینماگران هم طرحی را آماده کردیم اما به دلیل نداشتن بودجه کافی نتوانستیم اجرا کنیم. امیدواریم در سال آینده هم در بودجه مد نظر قرار گیرد و هم دستگاههای دیگر به ما کمک کنند تا بتوانیم این طرح را اجرا کنیم.
وی در مورد میزان بودجه مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح مزبور گفت: این صندوق که صندوق بیمه بیکاری است با ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان به عنوان هزینه اولیه راهاندازی میشود و بعد میتواند به حل مشکل بیکاری هنرمندان سینما کمک کند. سینماگر به محض پایان فیلمبرداری فیلمش بیکار تلقی میشود و باید منتظر پروژه بعدی باشد؛ بیکاری مسئلهای است که سینما دائماً با آن دستبهگریبان است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا تولید آثار سینمایی با مضمون دفاع مقدس به اندازه انگشتان یک دست هم نیست، گفت: دفاع مقدس یک گنجینه بسیار بزرگ و ارزشمند است که رشتههای هنری، به ویژه سینما باید از این گنجینه بهرهمند شوند. من هرگز نمیگویم که تعداد فیلمهایی که در رابطه با دفاع مقدس ساخته میشود، کافی است اما تعداد این آثار خیلی بیشتر از انگشتان یک دست است و جشنواره فیلم مقاومت با موضوع آثار دفاع مقدس با کمک سازمان سینمایی به زودی برگزار میشود. افتخار میکنیم که دو سال پیش و امسال در کنار دوستانمان در جشنواره مقاومت هستیم و این جشنواره را جشنواره خودمان و سینمای ایران میدانیم.
وی افزود: دبیر جشنواره مقاومت اعلام کردهاند که در بخش آثار ایرانی ۱۸ فیلم را پذیرفتهاند؛ بنابراین در دو سال گذشته ما حدود ۲۰ فیلم سینمایی داریم که دبیرخانه جشنواره اعلام وصول کرده و آنها را به عنوان فیلمهای خوب دفاع مقدس پذیرفته است. به نظرم تولید سالی ۱۰ فیلم خوب در حوزه دفاع مقدس کارنامه قابل قبولی است و این نوید را به شما میدهم که امسال هم فیلمهای خوبی در عرصه دفاع مقدس در حال تولید است و یک اتفاق بسیار خوبی که در سینما افتاده این است که ما در گذشته فیلمهای جنگی را به عنوان آثار دفاع مقدس میشناختیم که بسیار پرهزینه هستند، اما خوشبختانه همین امسال تعدادی از جوانان فیلم اولی ما با هزینههای بسیار کم مشغول ساخت فیلمهایی با موضوع دفاع مقدس هستند. همان طور که در سال گذشته هم دیدیم که فیلمهایی در زمینه دفاع مقدس با حداقل هزینهها ساخته شد. این اتفاق جدیدی است که کمک میکند تا ما بتوانیم برخی از آن زیباییهای دفاع مقدس را نشان دهیم.
رئیس سازمان سینمایی در راستای نقد به کارکرد خود و سازمان متبوعش گفت: ما توانستیم مردم را با سینما آشتی دهیم، توانستیم بسیاری از بحرانهای سینما را حل کنیم، اما هنوز موفق نشدهایم که همه دستگاهها و نهادهای کشور، از جمله صداوسیما را به صورت کامل با سینما آشتی دهیم. البته با مدیریت جدید میدانم که حتماً اتفاقات خوبی خواهد افتاد و این نوید را هم به سینماگران میدهم که با توجه به تجربه مدیر جدید سازمان صداوسیما، تغییراتی را احساس میکنیم. اگر ما بتوانیم این آشتی کامل بین تلویزیون و سینما را هم برقرار کنیم، اتفاق خوبی افتاده است.
ایوبی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم «رستاخیز» محرم امسال به نمایش درخواهد آمد یا نه، گفت: خیلی امیدواریم که این اتفاق بیفتد و آرزوی من این است که زحمات برادر عزیزم آقای احمدرضا درویش و کسانی که با عشق و علاقه این فیلم را ساختند به ثمر بنشیند و بتوانیم از این بحرانها و حاشیهها عبور کنیم و فیلم را نمایش دهیم. همین جا عرض میکنم که ما باید سعی کنیم هزینه کسانی که وارد عرصه فیلمسازی دینی میشوند را به حداقل کاهش دهیم. این هزینهای که به «رستاخیز» و سازندگان این فیلم تحمیل شد، اثرات منفی بر جای میگذارد. من با توجه به آخرین مصاحبهای که کردم و چراغ سبزی که قوه قضاییه به ما نشان داده بیش از ۷۰ درصد امیدوارم که بتوانیم بر اساس فتاوی معتبر فیلم را به همان صورت که پروانه نمایش گرفته، اکران کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند