حبیب اسماعیلی معتقد است که برخی سرمایههایی که وارد سینما میشود نه تنها به رشد سینما کمک نمیکند بلکه هدف آن ناخواسته تخریب کلیت سینماست.
به گزارش سینماسینما، حبیب اسماعیلی (تهیهکننده و بازیگر سینما)، با اشاره به وضعیت تولید در سینمای ایران گفت: به هر حال با هر شرایط اقتصادی که در کشور حاکم شود تولید فیلمهای سینمایی ادامه پیدا میکند. تولید در سینما متوقف نخواهد شد و بحثهایی که امروز در حوزه اکران مطرح است و اینکه برخی معتقدند فیلمها در اکران دچار پدیده فیلمسوزی میشود، نشان میدهد اتفاقا میزان تولید فیلمهای سینمایی بالاست.
وی ادامه داد: آنچه امروز در حوزه سینما در بحث تولید مطرح است و باید به آن توجه شود، نظاممند شدن ورود افراد در حرفههای گوناگون و همچنین مشخص شدن وضعیت پولهای ورودی و سرمایهها به سینما است.
تهیهکننده فیلم قرمز ادامه داد: افزایش تولید در سینما باعث شده نیروی انسانی بیشتری وارد سینما شوند اما باید مراقبت کرد که این نیروی انسانی در بخشهای مختلف تولید با مدیریت درست وارد سینما شود. البته من نمیخواهم بگویم باید درها را به روی نیروهای جوان و تازهنفس بست اما میتوان نیروی انسانی مورد نیاز را از طریق اعضای صنوف سینمایی ثبت شده در خانه سینما تأمین کرد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر سینمای ایران مانند دهههای گذشته مشکل نقدینگی و ورود سرمایه را ندارد و فیلمها برای تولید، دغدغه تامین پول به شیوه سالهای گذشته را ندارند، افزود: نفس اینکه افرادی پولهای خود را برای تولید محصولات فرهنگی و بخصوص فیلم هزینه میکنند قابل تقدیر است و ما نمیتوانیم با نیتخوانی، اهداف دیگری را برای کسانی که سرمایه خود را به سینما میآورند، ترسیم کنیم. ما فقط باید از کسانی که از راه مشروع پول خود را در سینما خرج میکنند، تشکر کنیم.
تهیهکننده فیلم خرگیوش ادامه داد: البته برخی سرمایههایی که وارد سینما میشود نه تنها به رشد سینما کمک نمیکند بلکه هدف آنها ناخواسته تخریب کلیت سینماست. برخی از کسانی که در سینما سرمایهگذاری میکنند هدفشان تولید فیلم نیست بلکه به ستارههای سینما علاقه دارند و میخواهند با استفاده از سرمایه و پول خود با این ستارهها عکس یادگاری بگیرند و طرح دوستی بریزند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه چنین پولهایی اصلا برای سینما سازنده نیست، ادامه داد: افرادی که با نیت دوستی با عوامل و ستارههای سینما پول خود را وارد سینما میکنند هر رقمی که بازیگر یا فیلمساز مورد نظرشان بگوید را پرداخت میکنند و همین مساله، دستمزدها را بدون حساب و کتاب افزایش میدهد و دیگر نمیتوان دستمزدها را کاهش داد. یعنی آن بازیگری که با رقم غیرمنطقی در فیلمی بازی کرده، دیگر حاضر نیست از آن میزان دستمزد کمتر بگیرد.
وی ادامه داد: بخش خصوصی که سالها در سینما حضور داشته و از جیب خودش و با استفاده از میزان فروش و سود فیلم قبلی اثر بعدیاش را میساخته، با این شرایط نمیتواند ادامه حیات بدهد.
تهیهکننده فیلم بازجویی یک جنایت افزود: متاسفانه با وجود آنکه بسیاری از فیلمها در پشت اکران باقی ماندهاند، فیلمهایی که با ارقام غیرمتعارف ساخته میشوند از حمایت در اکران نیز برخوردارند و سرمایهگذاران و سازندگان این آثار حتی میتوانند به فاصله دو ماه بعد از ساخت اثرشان آن را اکران کنند و حتی بهترین فصلهای اکران نیز به آنها اختصاص پیدا میکند.
اسماعیلی افزود: باید نهادهای صنفی و سازمان سینمایی بر ورود و منشا سرمایههای مختلف به سینما نظارت کافی داشته باشند تا کلیت سینما ضربه نبیند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- گفتوگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره اکران نوروزی
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ به سینمای ایران امیدوارم
- گفت وگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره وضعیت این روزهای سینماها
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- در انگلیس، سینماها تعطیل شد/ تولید ادامه دارد
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ سینما از مراکز تفریحی و تجاری امنتر است
- دستاورد ردهبندی سنی فیلمها به روایت یک تهیهکننده
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- پول کثیف در جیب کثیف
- سه آرزوی سینمایی کمال تبریزی در ۵۹ سالگی
- جزییات حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آثار حوزه دفاع مقدس در سال ۹۷
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





