سینماسینما، اسدالله غلامعلی
در نگاه نخست فیلم «بنفشه آفریقایی» یک فیلم متفاوت، دلنشین و تحسینبرانگیز است. ایده جنینی فیلم در سینمای ایران واقعا کمنظیر است. زنی متاهل (شکوه) شوهر سابقش (فریدون) را به خانهاش میآورد تا از او مراقبت کند. پیرمرد به خانه میآید و یک مثلث عشقی شکل میگیرد؛ شکوه، رضا (شوهر شکوه) و فریدون! فیلم به واسطه همین ایده که نیروی محرکه اولیه است، مخاطب را تا نیمه راه با خود همراه میکند. شوخیهایی که به واسطه رفتارهای دو مرد با هم پیش میآید و همچنین عاشقانههای شکوه و رضا، باعث دلپذیر شدن فیلم میشود. رنگها و ترکیببندی قابها فیلم را چشمنواز میکند، اما یک نکته اساسی جا میماند. فیلم کم دارد و فیلمنامه از کشمکش و ماجراهایی در راستای پیرنگ اصلی تهی است. هیچ رخدادی دراماتیزه نمیشود. انگار دادههایی را به یک کامپیوتر دادهاند، ولی کلید اینتر را نمیزنند. در واقع طرحی وجود دارد که به فیلمنامهای دراماتیک بدل نشده است. به عنوان مثال، در فیلم مسئله دختری که میخواهد با پسری فرار کند، مطرح میشود، ولی فقط مطرح میشود و هیچ اتفاق دیگری جز زندانی شدن شکوه (که آن هم بهسادگی حل میشود) رخ نمیدهد. فریدون میخواهد دوباره ازدواج کند، ولی ناگهان میمیرد. نگاه کنید، مدام ماجرا خلق میشود، ولی در نطفه خفه میشود، یا مسئله غیرتی شدن رضا که با یک قهر و آشتی ساده پایان مییابد.
با دیدن فیلم ناخودآگاه یاد آرزوی چزاره زاواتینی افتادم که فیلمی بسازد که در آن هیچ اتفاقی نیفتد. فیلم «بنفشه آفریقایی» انگار آرزوی برآوردهشده زاواتینی است. همه آدمها خوباند و هیچ مشکل جدیای برای هم ایجاد نمیکنند. چند شوخی، چند خاطرهبازی، چند دیالوگ عاشقانه، چند رفتار خندهدار و چند دعوای سطحی. فقط همین! مونا زندی حقیقی در دومین اثرش نشان میدهد کارگردانی منضبط و بادقت است و مفهوم میزانسن را میفهمد، اما متاسفانه در فیلمنامه دچار مشکل جدی است. انگار میترسد شخصیتهایش را در شرایط سخت و ناگوار قرار دهد. انگار نمیخواهد بحرانی عمیق ایجاد شود و آدمها دچار چالش عمیقی در زندگیشان شوند. فیلمنامه «بنفشه آفریقایی» در عین حال که شبیه به روایتهای کلاسیک است، ولی نقاط عطف و گرهگشایی ندارد. در عین حال که میتواند شبیه به خردهروایتهای سینمای مدرن باشد، ولی نه ابهامی در فیلم وجود دارد و نه خردهپیرنگهای معنادار. «بنفشه آفریقایی» فیلمی زیبا و فکرشده است، اما فقط به خاطر چند مورد؛ رنگها، پرداختن به عشق و کهنسالی و بازیهای درجه یک بازیگران که الحق رضا بابک بینظیر است. «بنفشه آفریقایی» یک ایده اولیه است که میتوانست در یک فیلم کوتاه بهتر خودنمایی کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول