سینماسینما، فریبا اشوئی
مستند «چشمه زاون» در حقیقت تورق تقویم فرهنگی- هنری اصفهان در دو دهه اخیر است که بخش سینمایی آن را تا حد زیادی مرهون استاد فقید زاون قوکاسیان میداند و بخش دیگر را هم مدیون اتمسفر فرهنگی و عناصر هنری و زیباشناختی شهر اصفهان. نگارنده به عنوان فارغالتحصیل سوره، که در تهران درس خوانده و شاید خاطرات کموبیش مشترکی هم با مستندساز داشته باشد، حالوهوای فیلم را تا حدودی دوست دارد، اما یقینا مخاطب فیلم نگارنده نیست. «چشمه زاون» به دنبال مخاطب عامتری، غیر از نگارنده است تا برایش از دغدغههای فرهنگی و چالشهای ساختاری، هنری و سینمایی شهرش، دوستان و همکاران و همکلاسیهایش در فقدان استاد (زاون قوکاسیان) بگوید. البته فیلم از همه اینها میگوید. اما این گویش در تصویرسازی بسیار پراکنده و شلخته است. هدفگذاری مشخصی برای مستندساز وجود نداشته و معضل همیشگی تولید فیلم مستند بدون فیلمنامه و نقشه راه در این مستند هم برقرار است.
مستندساز در این مستند هم باز دوربین را دست گرفته و با ایدهای مبهم و مغشوش به راه افتاده و با X وY درباره همه چیز گفتوگو میکند (استاد زاون، دکتر احمد الستی، کلاس تحلیل فیلم، زیباییشناسی شهر، زیباییشناسی دانشگاه سوره، بیماری و سفر زاون به وین، تنهایی و تجردش، توصیه ازدواج به دانشجو از سوی استاد(!)، بیکاری فارغالتحصیلان، افسردگی و خشکی زایندهرود و…)، تنها به امید اینکه همه این موضوعات پراکنده، سر میز تدوین با یک معجزه جمع شوند. البته مستندساز به نوعی مستندش را به مدد نریشن به هم مرتبط ساخته و نمایش داده است، اما اینکه چقدر در این کار موفق بوده، موضوع این یادداشت است. زهرا نیازی (مستندساز) هم خواسته ارادت خود را به استادش (زاون قوکاسیان) اثبات کند و هم مطلوب دانسته با نوستالژی شیرین سالهای دانشجویی از مشکلات همکلاسیهایش بگوید که از بیکاری افسرده شدهاند. (البته در همین گفتوگوها به ابراهیم ایرجزاد و هومن بهمنش و نقی نعمتی به عنوان دانشجویان موفق سوره اصفهان که اکنون جذب کار شده و بسیار موفق هم هستند، اشاره میشود؛ اشارهای که نقیض احوالات دیگر دانشجویان افسرده و راه گمکرده است و مهمتر اینکه موید این است که انگیزه کار ربطی به نبود استاد زاون و تعطیلی دانشگاه سوره و خشکی زایندهرود نداشته و ندارد.)
نیازی در این فیلم، هم شهرش را دوست دارد و هم دانشگاه سوره را که امروز دیگر نیست و بساطش برچیده شده است. تعدد موضوعاتی اینچنینی است که مخاطب را سرگردان و خسته میکند. یک مستندساز باید نسبت به اطرافیان و سوژه مورد نظرش (در فیلم سوژه نامشخص است) کنجکاوی لازم را داشته باشد و بتواند سوالهای پیدرپی، مناسب و مرتبط، برای رسیدن به آنچه میخواهد، بپرسد. گفتوگو از اساس باید برای رسیدن به حسهایی که جذاب برای مخاطباند، شکل بگیرد. گفتوگوهای فیلم باید دو نفره میبودند. مصاحبهشونده زمانی که تصمیم گرفته با مستندساز حرف بزند، باید شرایط درددلش فراهم باشد تا آنچه را که در وجودش پنهان داشته، در ارتباط با موضوع، برای فیلمساز و مخاطبش بیان کند. متاسفانه مستندساز «چشمه زاون» نه دردلکننده خوبی برای مصاحبهشوندهاش است (گفتوگویی یک سویه رو به دوربین) و نه حتی شرایط مکانی مناسبی را برای آنها به لحاظ حسی (دفتر فیلمسازی تنگ و تار، منزل همکلاسیها در کنار فرزندشان!) فراهم کرده است. بدتر از همه اینها اینکه تلاش میکند ناامیدی غالب بر ذهن و روح خودش را به مستندش تزریق کند و نقطه نظرات خودش را در قالب دیالوگ به مصاحبهشونده تلقین کند و او را به سمتی ببرد که سخنی را که شاید خودش شخصا به آن اعتقادی ندارد، بیان کند. این فُرم مستندسازی سالهاست که مردود شمرده میشود. چراکه با این کار هم به او یعنی مصاحبهشونده که به ما اعتماد کرده، دروغ گفتهایم و هم به مخاطب مستند.
نکته دیگری که «چشمه زاون» در اهمیت آن قصور داشته، نقش و جایگاه دوربین در مستند است. متاسفانه دوربین عریانترین اتفاق فیلم است که بدجور توی ذوق مخاطب میزند. هنر مستندهایی از این جنس این است که بتواند مصاحبهشونده را مشغول کند تا او خیلی متوجه دوربین و عوامل فیلمبرداری نباشد، نه اینکه برعکس صاف توی دوربین فیلم زُل بزند و ایدهآلهای مستندساز را به زبان بیاورد. (مادر به فرزندش میگوید: دوربین برای ما روشن است. دارد ما را ضبط میکند!) وقتی مصاحبهشونده خیلی درگیر دوربین و عوامل آن نشود، طبیعی است که راحتتر میتواند به درون خودش برود و احساسی را که فیلمساز تعقیب میکند، برایش بروز دهد. حتی مصاحبهشونده میتواند به قدری جذاب عمل کند که مخاطب او را در حد سوپراستار سینماییاش قبول کند. بههرحال همین ناشیگریهاست که مستند «چشمه زاون» را به اثری مصنوعی و نچسب بدل ساخته است. از بخش مصاحبهها که عبور کنیم، باقی فیلم هم به تصاویر آرشیوی غیرحرفهای (دوربین هندیکم خانگی) که دانشجویان از خلوت و دورهمیهایشان ضبط کردهاند، اختصاص یافته است. در کنار آن هم شکارِ زاون از سوی همان دوربینها و گپهای کوتاه بیسروته استاد و شاگردی که عقبه و نتیجهاش هم نامعلوم میماند و تصاویری کوتاه از جشنواره فیلمهای کوتاه سوره اصفهان.
در پایان باید گفت البته که استاد مرحوم زاون قوکاسیان سهم بزرگ و انکارناپذیری در ارتقای دانش سینمایی هنرجویان سینمایی این مرز و بوم داشته و دارد. البته که تاسیس دانشگاه سوره در تهران و اصفهان و نقش آن در تربیت فیلمسازان خوب، یکی از دستاوردهای مهم ارزشی و فرهنگی نظام بوده است. البته که اصفهان زیباییهای مثالزدنی فراوانی را در دل خود نهفته دارد و زایندهرود، قلب تپنده آن، مدتی دچار خشکی و ابطال حیات شد (امروز به برکت بارانهای گسترده، حیاتی دوباره یافته است) و باز البته که همه دانشآموختگان در همه رشتهها، از جمله رشته سینما، نمیتوانند جذب بازار کار حرفهای شوند. اما این همه، در کنار هم، در یک اقلیم نگُنجد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد