رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه اول باید تکلیف خود را با سینما روشن کنیم، گفت: متاسفانه همیشه با سینما مثل فرزند ناخواسته و با نگرانی و ترس برخورد کردهایم.
به گزارش سینماسینما، حجتالله ایوبی که روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه در همایش «اکران فیلم خارجی؛ فرصتها و تهدیدها برای سینمای ملی» سخن میگفت، اضافه کرد: همیشه جشنوارههای سینمایی را با ترس و لرز برگزار کردهایم چون عدهای منتظرند لا به لای جشنوارهها چیزی پیدا کنند و سینما را بزنند. در حالی که جشنواره فیلم فجر فرزند انقلاب است اما ما همیشه با تهدید و ترس آن را برگزار میکنیم.
این مدیر هنری با اشاره به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی «چارسو» اضافه کرد: این اتفاق باعث افتخار نظام است و نشان میدهد، ایران امن ترین کشور است.
او خاطر نشان کرد: بنابراین اول باید تکلیف خود را با سینما روشن کنیم و بدانیم که این هنر فرزند راستین کشور ماست.
او در ادامه با ابراز تاسف از کمبود سالنهای سینما در ایران افزود: خارج از کشور خجالت میکشم، بگویم چند سالن سینما داریم، ظرفیت اکران ما تا دو سال پیش پنجاه فیلم در سال بود که حالا با اضافه شدن گروه هنر و تجربه تقریبا ۱۰۰ فیلم در سال نمایش داده میشود.
ایوبی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه نمیتوان در جهان امروز فیلمهای خارجی را نادیده گرفت، ادامه داد: هنوز سیاست دقیق برخورد با فیلم خارجی را نداریم و به همین دلیل در سازمان سینمایی کارگروهی تشکیل شده تا این مساله را بررسی کند.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در طول سال، شش هزار فیلم در کره زمین ساخته میشود، اضافه کرد: اگر پنج درصد این آثار ارزشمند باشد، با اکران نکردن فیلمهای خارجی ، خود را از این آثار محروم کردهایم در حالی که امروزه سینما تولید فرهنگی بشری است و با وجود رسانههای دیگری که ظهور کردهاند، صنعتی نیست که از بین برود.
ایوبی افزود: سال گذشته نزدیک هفت میلیارد بلیت در تمام جهان خریداری شده است و کشورهای رو به رشد که میخواهند نقشی در جامعه بشری داشته باشند روی سینما متمرکز شدهاند؛ به طوری که کشوری مانند چین ۲۸ هزار سالن سینما دارد یعنی کشورهایی که میخواهند، قدرت نمایی کنند سراغ سینما میآیند.
رئیس بنیاد شمس و مولانا افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد پهنای باند اینترنت در دنیا صرف پیامهای تصویری شده است. یعنی نشان میدهد دنیا، دنیای تصویر است.
او در عین حال تاکید کرد: باید برای اکران فیلمهای خارجی سیاست گذاری درستی داشته باشیم. همچنان که کشوری مانند فرانسه ۵۰ سال است سیاست مقابله با هالیوود به معنای حمایت از سینمای ملی در مقابل هالیوود را، به سیاست اصلی خود تبدیل کرده است. یعنی آنها هم برای اکران فیلمهای هالیوودی محدودیت قائل هستند هرچند نباید فراموش کنیم در بسیاری از کشورها ۷۵ درصد بازار فروش متعلق به فیلمهای آمریکایی است و نباید قدرت این آثار را نادیده بگیریم.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم دخالت هوشمندانه و آگاهانه دولت در زمینه اکران فیلمهای خارجی یادآور شد: سینمای ما در حال رشد است و اگر امکانات سخت افزاری داشته باشیم، ظرفیت تولیدمان بسیار بالاست، البته امیدواریم با راه اندازی سامانه نمایش خانگی بازار سینما و اقتصاد آن را سامان بدهیم.
وی اضافه کرد: حضور ما به عنوان بخش دولتی باید طبیعی باشد نه غیر طبیعی.
ایوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش خصوصی از ساخت سالن استقبال میکند یادآور شد: درخواست این بخش اکران فیلم خارجی است، بنابراین این موضوع مهم است و اگر درست اجرا نشود سالن سازی هم اتفاق نمیافتد.
این مدیر هنری خاطر نشان کرد: دولت نه خیلی سالنساز خوبی است و نه سالن دار خوبی. اما نوع نگاه و عملکرد بخش خصوصی بسیار متفاوت است. اگر به این نتیجه برسیم که اکران فیلم خارجی به رونق سینما و سالن سازی کمک میکند حتما باید زمینههای آن را فراهم کنیم، زیرا متاسفانه در سی و اندی سال پیش کارنامه چندان قابل قبولی در ساخت سالن نداشتهایم در حالی که ما صاحب فیلمهای خوبی هستیم. به طوری که سالنهای سینما تا ۲ بامداد باز هستند، در کشورهای دیگر در چنین ساعتی مکانهای دیگری باز هستند نه سالنهای سینما.
ایوبی افزود: اگر به اقتصاد مقاومتی باور داریم ، نمادش سینماست چون فقط از تولیدات ملیمان استفاده میکنیم و اگر میخواهیم با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم یکی از بهترین راههایش سینماست.
رئیس سازمان سینمایی در این همایش که همزمان با برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر در دانشکده سینما تئاتر برگزار شد،افزود: اگر آمار فروش فیلمهای ایرانی در سال گذشته را مورد توجه قرار دهیم شرایط قدری امیدوار کنندهتر میشود. البته ما عادت نداریم که آمار را باور کنیم اما نوروز امسال هم نشان داد، شیب تند افزایش مخاطب در سینما آغاز شده است.
در این همایش اکرمی رئیس دانشگاه هنر با خوشآمدگویی به حاضران از مهجوریت و کمبود امکانات در دانشکده سینما تئاتر ابراز تاسف کرد.
او با اشاره به قدمت پنجاه ساله این دانشکده خواستار حمایت مسئولان از آن شد.
همچنین شهاب اسفندیاری دبیر علمی همایش نیز در سخنانی گفت: این همایش یک همایش واقعی نیست، چون در کشور ما هزینههای بالایی برای برپایی همایشها انجام میشود و صحبتهایی هم مطرح میشود که نه به درد دنیا میخورد و نه آخرت اما همایش ما نوعی گردهمایی است.
او در ادامه با مقایسه حمایتهای دولتی از سینما در کشورهای گوناگون خاطرنشان کرد: حتی هالیوود هم بدون حمایت دولت نمیتواند در جهان بازاریابی کند.
اسفندیاری با اشاره به نگرانیهایی که درباره اکران فیلم خارجی در ایران وجود دارد متذکر شد: بخشی از نگرانیها به کمبود سالن برمیگردد و بخشی هم به تاثیر فرهنگی این فیلمها بر سبک زندگی مخاطب ایرانی. اما از آنجا که چهل درصد ظرفیت بهترین سالنهای کشور ما در طول سال خالی میماند باید راهکاری برای این مساله بی اندیشیم. ضمن اینکه با درآمد حاصل از فروش فیلمهای خارجی میتوانیم تولیدات ملی را حمایت کنیم و امکانات سخت افزاری فراهم آوریم.
در بخش دیگری از این همایش دو تن از دانشجویان سینما به مقایسه اکران فیلم خارجی در کشورهای مختلف پرداختند.
حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور هم یکی از حاضران این همایش بود که سخنرانی مبسوطی داشت.
قرار بود در این همایش محمدرضا جعفری، جلوه مدیر شبکه دو نیز در یکی از پنلها صحبت کند اما او گرچه در برنامه حاضر شد، بدون هیچ صحبتی سالن را ترک کرد.
اولین پنل با حضور عبداله اسفندیاری و حمزهزاده برگزار شد.
قرار است در پنلهای بعدی هنرمندان و مدیرانی همچون منوچهر شاهسواری، علی سرتیپی، رضا سعیدیپور، بنی اردلان، شهابالدین اسفندیاری، جعفر صانعی مقدم نیز مباحث دیگری را درباره اکران فیلم خارجی مطرح کنند.
بیشتر مخاطبان این همایش که در سالن شهید فلاحتپور دانشکده سینما و تئاتر برگزار شد، دانشجویان بودند و هیچ سینماگری در برنامه حضور نداشت.
همچنین طبق اعلام قبلی، مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد نیز قرار بود در این برنامه حاضر باشد، اما وی نیز جزو غایبان این همایش بود.
برگزاری این همایش تا عصر امروز ۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند