مدیران سینمایی از ساختمان در دست احداث فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور بازدید کردند.
به گزارش سینماسینما، همزمان با هفته دولت، مسعود معمار سرپرست دفتر طرحهای عمرانی به همراه علیرضا گلمحمدی ذیحساب و مدیر کل امور مالی، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی از ساختمان در حال احداث فیلمخانه ملی ایران واقع در باغ فردوس دیدن کرده و در جریان روند کار و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه قرار گرفتند.
در این بازدید موارد مهمی از جمله تعیین و تأمین سیستمهای مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی و نیز ایمنی و فنی تجهیزات معماری داخلی ساختمان و همچنین تعیین و خرید تجهیزات و لوازم فنی فیلمخانهای مطابق با استانداردهای روز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از مسائل مهم در موضوع فیلمخانه تأسیسات آن برای فراهم شدن شرایط مناسب سرمایشی، گرمایشی و دوری از تشعشعات مغناطیس است چرا که فیلمخانه یک مکان تخصصی است که باید فیلمها را در بهترین شرایط برای جلوگیری از نابودی بیشتر نگه داشت. این مسأله از این جهت اهمیت دارد که بدانیم از همان روزی که مواد خام یک فیلم از کارخانه بیرون میآید نابودی آن هم آغاز میشود.
معمار در این جلسه، ضروری ترین کار در حال حاضر را تهیه انشعاب ویژه برق ،آب و گاز برای ساختمان دانست و گفت: اقدامات لازم در این خصوص آغاز و پیگیری جدی ادامه دارد و انشالله با انجام به موقع این امور و اختصاص اعتبارات لازم، این ساختمان ظرف چند ماه آینده قابل بهره برداری میشود.
این مکان از سال ۱۳۶۶ برای انتقال و حفظ و نگهداری اسناد و مواد تصویری در نظر گرفته شده و نقشههای لازم از اسفند ۱۳۷۱ طراحی شد، معماری و ساخت مجموعۀ فیلمخانۀ ملی ایران ارتفاع ساختمانهای آرشیو، سالنهای نمایش، اداری، کارگاهها، کتابخانه و دیگر ساختمانهای مجموعه به نحوی طراحی شده است که هیچگونه نمودی نسبت به ساختمان قدیمی باغ فردوس ندارد فضای اصلی شامل دو ساختمان کتابخانه و آرشیو فیلم است که روی هم حدود هفت هزار متر مربع است، ساختمان آرشیو از نوع سازه بتنی ضد انفجار با سیستمهای تاسیساتی جهت کنترل، تست و نمونهگیری هوای موجود در اتاقهای سردخانه برای بررسی میزان رطوبت و دما جهت سلامت فیلمها است.
اگرچه با وجود همۀ تلاشها و به صدا درآوردن زنگ خطرها، عملیات نهایی این ساختمان که فقط کمتر از ده درصد از آن باقی مانده، به دلیل عدمتخصیص بودجۀ کافی در دورههایی به کلی متوقف شده یا به کندی پیش رفته است لیکن با توجه به شرایط حساس موجود عزم راسخ مسئولان بر آن است تا حتی اگر یک روز زودتر هم بتوان مواد دیداری و شنیداری را به ساختمان و مکانی با شرایط استاندارد انتقال داد.
امروزه در فیلمخانه ملی ایران، متجاوز از ۴۰ هزار حلقه سند تصویری در قالب فیلمهای ۷۰ ، ۳۵ ، ۱۶ و هشت میلیمتری (نگاتیو و پزتیو)، نوارهای ویدئو، لوحهای فشرده، عکس، نگاتیو عکاسی، اسلاید، پوستر ، انواع صداها از تاریخ معاصر ایران در قالب نوارهای ریل، صفحه، کاست و لوحهای فشرده نگهداری میشود و به دلیل عضویت در فدراسیون بین المللی آرشیوهای فیلم (فیاف) بازرسان بین المللی فدراسیون از آن بطور مداوم بازدید میکنند و گزارش میگیرند و آرشیو فیلمخانه ملی ایران را یکی از مطلوبترینها در منطقه میدانند.
در طول سالها تلاشهای زیادی برای جمع آوری فیلمها صورت گرفته و تا امروز فیلم خانه ملی ایران با در اختیار داشتن بیش از ۸۰ درصد تولیدات ملی کشور یکی از غنیترین آرشیوهای جهان از این منظر محسوب شود و به جرات میتوان گفت در ۳۰ سال گذشته، حتی یک فریم از میراث تصویری کشور از دست نرفته و همه چیز به خوبی شناسایی و با مطلوب ترین شرایط قابل حصول در کشور، حفظ، مرمت و نگهداری شده است.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری