عبدالحسن برزیده گفت: راه حل بیرون ماندن از دام تکرار در آثار سینمایی حذف برخی از جشنوارهها است و به اعتقاد من بسیاری از جشنوارههای گوناگون باید تعطیل شوند.
به گزارش سینماسینما٬ کارگردان فیلم «مزار شریف» ، درباره ساختار فیلم شهری و ژانربندیها در سینما، اظهار کرد: با توجه به اینکه، ژانر بندی سینما سابقه تاریخی دارد همانند، ژانر پلیسی، جنایی، وحشت و جنگ به مرور زمان ژانرهایی اضافه شد که با یکدیگر ادغام و ترکیب شدند. به عنوان مثال فیلمی که در ژانر جنگ با محوریت کودک و نوجوان ساخته میشود هم میتواند در جشنواره دفاع مقدس شرکت کند و هم جشنواره کودک. البته این مسئله مشکلی ایجاد نمیکند، زیرا هر جشنواره از منظر و سیاستگذاری های خاص خودش آن فیلم را تحلیل و بررسی می کند.
او ادامه داد: اما درباره فیلم شهری، خیلی ژانر به معنای ژانر دفاع مقدس نمی توانیم برای آن متصور شویم. معمولا فیلم هایی که در روستا، کوه، جنگل و طبیعت یا شهر اتفاق میافتد، قاعدتا فیلمهای شهری میگویند ولی فیلمهایی که با عنوان موضوعات شهری هم میبینیم به نوعی ژانر اجتماعی در آن دخیل بوده است.
برزیده درباره توضیح بیشتر در ارتباط با فیلم اجتماعی و اینکه چقدر از این دست آثار میتوانند شهری محسوب شوند، تصریح کرد: فیلم شهری از فیلم اجتماعی قابل تفکیک اما، کار سختی است. به یاد دارم که در دوره اول جشنواره فیلم شهر به عنوان داور حضور داشتم در آنجا درباره نوع و موضوع بندی فیلمها میپرسیدیم و توضیح دادند، قرار بود فیلمهایی مورد پذیرش قرار گیرد که به شهرنشینی ارتباط دارد.
کارگردان «فیلم مزار شریف» افزود: ما موضوع فیلم شهری را هم در آثار بین الملل مشاهده میکنیم، که به مشکلات، معضلات و نقاط قوت و ضعف شهر می پردازند و با حمایتهای دولتی و همچنین شهرداری روبه رو هستند. البته در کشور ما محدودیتهای زیادی در این زمینه وجود دارد، اگر با حمایتهای دولتی یا شهرداری اقدام به تولید، فیلمهایی با فرهنگ شهرنشینی و تبلیغ یا نقد و تحلیل آن شود. بسیار خوب است منتها این اتفاق رخ نمی دهد و تولیداتی که توانایی برگزاری جشنواره تخصصی را داشته باشد، وجود ندارد. در نتیجه ملغمه ای از مجموعه فیلم های که در ژانرهای مختلف(کمدی، پلیسی، اجتماعی، جنگ، سیاسی و…) است، در قالب فیلم شهر، میبینیم.
برزیده راه حل بیرون ماندن از دام تکرار در آثار سینمایی را حذف برخی از جشنواره ها دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من بسیاری از جشنواره های گوناگون باید تعطیل شوند. وقتی مدیری در جایگاهی قرار می گیرد اشتباهات مدیر قبل را ادامه می دهد و ترس از حذف برنامه های قبلی را دارد، به اعتقاد من بعضی اوقات تعطیل کردن خیرش بیشتر از ادامه دادن راه اشتباه است.
وی با جان بخشیدن به شهر و نگاه آرمانی به آن، اشاره کرد و گفت: نمی توان به شهر در فیلمهای سینمایی به عنوان شخصیت اصلی نگاه کرد، زیرا شهر بدون انسان هیچ معنایی ندارد، در تمام ژانرهای هنری، اصل و مبنا بدون شک انسان است. ما حتی در مورد معماری هم صحبت میکنیم اساس آن انسان است، که این امر را می توان به تمام ژانرها تسری داد.
کارگردان فیلم «پرواز خاموش» درباره اصطلاح سیاه نمایی گفت: به اعتقاد من، استفاده از واژه سیاه نمایی بیشتر سیاسی است تا تحلیل و نقد هنری. نقد هنری هیچگاه کلی گویی نمیکند. مثلا راجع به فقر فیلمی ساخته میشود، زیرا در بخشی از جامعه فقیر است و مشکلاتی دارد فیلمساز یا هنرمند سراغ آن رفته که مشکلات را گوشزد کند و توجه مردم را به آن سمت بکشاند. اما کسانی هم هستند که برای مطرح شدن فیلم هایی می سازند که تصویر ناخوبی از ایران ارائه دهند. البته تفکیک اینها کار سختی است و باید نیت خوانی کرد. به اعتقاد من، ۹۰ درصد هنرمندان قصد سیاه نمایی ندارند بلکه با نشان دادن واقعیت های تلخ، قصد چاره سازی از آن مشکل و معضل را دارند.
منبع : فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- برگزاری اولین جلسه شورای جشنوارههای سازمان سینمایی با هدف مدیریت رویدادها
- فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم پکن شد
- پرویز شهبازی رییس هیات داوران جشنواره بوغازیچی ترکیه شد
- مانی حقیقی برنده رقابت با فونتریه و نوئه/ جایزه فرانسویها برای «خوک»
- کارگردان ایرلندی رییس هیات داوران جشنواره فیلم لندن شد
- جشنواره کن از نگاهی دیگر/ «یک ارتباط فرانسوی»
- رقابت یک فیلم ایرانی در بخش رقابتی “شرق غرب” جشنواره کارلو وی واری/ رونمایی از پوستر بینالمللی فیلم
- مهدی یادگاری: بازار فیلم تحت تاثیر وضعیت اقتصاد جهان است
- جشنواره فیلم کن تهدید شد
- پاسخ اطبایی به یک موضوع: حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارههای الف کمرنگ شده؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





