عبدالحسن برزیده گفت: راه حل بیرون ماندن از دام تکرار در آثار سینمایی حذف برخی از جشنوارهها است و به اعتقاد من بسیاری از جشنوارههای گوناگون باید تعطیل شوند.
به گزارش سینماسینما٬ کارگردان فیلم «مزار شریف» ، درباره ساختار فیلم شهری و ژانربندیها در سینما، اظهار کرد: با توجه به اینکه، ژانر بندی سینما سابقه تاریخی دارد همانند، ژانر پلیسی، جنایی، وحشت و جنگ به مرور زمان ژانرهایی اضافه شد که با یکدیگر ادغام و ترکیب شدند. به عنوان مثال فیلمی که در ژانر جنگ با محوریت کودک و نوجوان ساخته میشود هم میتواند در جشنواره دفاع مقدس شرکت کند و هم جشنواره کودک. البته این مسئله مشکلی ایجاد نمیکند، زیرا هر جشنواره از منظر و سیاستگذاری های خاص خودش آن فیلم را تحلیل و بررسی می کند.
او ادامه داد: اما درباره فیلم شهری، خیلی ژانر به معنای ژانر دفاع مقدس نمی توانیم برای آن متصور شویم. معمولا فیلم هایی که در روستا، کوه، جنگل و طبیعت یا شهر اتفاق میافتد، قاعدتا فیلمهای شهری میگویند ولی فیلمهایی که با عنوان موضوعات شهری هم میبینیم به نوعی ژانر اجتماعی در آن دخیل بوده است.
برزیده درباره توضیح بیشتر در ارتباط با فیلم اجتماعی و اینکه چقدر از این دست آثار میتوانند شهری محسوب شوند، تصریح کرد: فیلم شهری از فیلم اجتماعی قابل تفکیک اما، کار سختی است. به یاد دارم که در دوره اول جشنواره فیلم شهر به عنوان داور حضور داشتم در آنجا درباره نوع و موضوع بندی فیلمها میپرسیدیم و توضیح دادند، قرار بود فیلمهایی مورد پذیرش قرار گیرد که به شهرنشینی ارتباط دارد.
کارگردان «فیلم مزار شریف» افزود: ما موضوع فیلم شهری را هم در آثار بین الملل مشاهده میکنیم، که به مشکلات، معضلات و نقاط قوت و ضعف شهر می پردازند و با حمایتهای دولتی و همچنین شهرداری روبه رو هستند. البته در کشور ما محدودیتهای زیادی در این زمینه وجود دارد، اگر با حمایتهای دولتی یا شهرداری اقدام به تولید، فیلمهایی با فرهنگ شهرنشینی و تبلیغ یا نقد و تحلیل آن شود. بسیار خوب است منتها این اتفاق رخ نمی دهد و تولیداتی که توانایی برگزاری جشنواره تخصصی را داشته باشد، وجود ندارد. در نتیجه ملغمه ای از مجموعه فیلم های که در ژانرهای مختلف(کمدی، پلیسی، اجتماعی، جنگ، سیاسی و…) است، در قالب فیلم شهر، میبینیم.
برزیده راه حل بیرون ماندن از دام تکرار در آثار سینمایی را حذف برخی از جشنواره ها دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من بسیاری از جشنواره های گوناگون باید تعطیل شوند. وقتی مدیری در جایگاهی قرار می گیرد اشتباهات مدیر قبل را ادامه می دهد و ترس از حذف برنامه های قبلی را دارد، به اعتقاد من بعضی اوقات تعطیل کردن خیرش بیشتر از ادامه دادن راه اشتباه است.
وی با جان بخشیدن به شهر و نگاه آرمانی به آن، اشاره کرد و گفت: نمی توان به شهر در فیلمهای سینمایی به عنوان شخصیت اصلی نگاه کرد، زیرا شهر بدون انسان هیچ معنایی ندارد، در تمام ژانرهای هنری، اصل و مبنا بدون شک انسان است. ما حتی در مورد معماری هم صحبت میکنیم اساس آن انسان است، که این امر را می توان به تمام ژانرها تسری داد.
کارگردان فیلم «پرواز خاموش» درباره اصطلاح سیاه نمایی گفت: به اعتقاد من، استفاده از واژه سیاه نمایی بیشتر سیاسی است تا تحلیل و نقد هنری. نقد هنری هیچگاه کلی گویی نمیکند. مثلا راجع به فقر فیلمی ساخته میشود، زیرا در بخشی از جامعه فقیر است و مشکلاتی دارد فیلمساز یا هنرمند سراغ آن رفته که مشکلات را گوشزد کند و توجه مردم را به آن سمت بکشاند. اما کسانی هم هستند که برای مطرح شدن فیلم هایی می سازند که تصویر ناخوبی از ایران ارائه دهند. البته تفکیک اینها کار سختی است و باید نیت خوانی کرد. به اعتقاد من، ۹۰ درصد هنرمندان قصد سیاه نمایی ندارند بلکه با نشان دادن واقعیت های تلخ، قصد چاره سازی از آن مشکل و معضل را دارند.
منبع : فارس

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- برگزاری اولین جلسه شورای جشنوارههای سازمان سینمایی با هدف مدیریت رویدادها
- فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم پکن شد
- پرویز شهبازی رییس هیات داوران جشنواره بوغازیچی ترکیه شد
- مانی حقیقی برنده رقابت با فونتریه و نوئه/ جایزه فرانسویها برای «خوک»
- کارگردان ایرلندی رییس هیات داوران جشنواره فیلم لندن شد
- جشنواره کن از نگاهی دیگر/ «یک ارتباط فرانسوی»
- رقابت یک فیلم ایرانی در بخش رقابتی “شرق غرب” جشنواره کارلو وی واری/ رونمایی از پوستر بینالمللی فیلم
- مهدی یادگاری: بازار فیلم تحت تاثیر وضعیت اقتصاد جهان است
- جشنواره فیلم کن تهدید شد
- پاسخ اطبایی به یک موضوع: حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارههای الف کمرنگ شده؟
- مرور حضور جهانی سینمای ایران در سال ۹۶
- سرنوشت جشنواره «یاس»/ صنف در انتظار تفاهم با سازمان سینمایی است
- ترایبکا شرکتکنندگان خود را معرفی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب