«تنها نشانی از من» عنوان نمایشگاه عکس های مهگان فرهنگ است که در اسپانیا برپا شده است.
به گزارش سینماسینما، این نمایشگاه، شامل عکس هایی است با محوریت زنان که برای اولین بار به صورت انفرادی به نمایش در آمده، پیش از این برخی از این عکس ها به صورت تکعکس در نمایشگاه های گروهی به نمایش درآمده بودند. زنان و دغدغه هایشان و تفاوت هایی که در زندگی زنان در ایران و خاورمیانه وجود دارد از رویکردهای اصلی این آثار است.
در بروشور این نمایشگاه آمده است: «اگر چه انسان ها این قدرت را دارند برای سرنوشت خود تلاش کنند، بجنگند و تصمیم بگیرند اما گاهی، جغرافیا، فرهنگ، سیاست و بسیاری از موارد دیگر میتواند همه چیز را تغییر دهد. عکس ها با چیدمانی خاص و براساس مفاهیمشان بر روی دیوار قرار گرفته اند. قصه روزمرگی های دیوانه کننده، گم شدن در لایه های زندگی، اجبارهایی که هنوز برای زنان وجود دارد، زنان و مدرنیسم، رها بودن، مد، عشق، امید و حتی سنت در این تصاویر وجود دارد.
زنان و کودکان در جغرافیا، دارای تغییرات بیشتری هستند.
زنان مثل گل سنگ هستند و یا چشمه های مداوم با وجودشادی ها، رنگ ها، روزمرگی ها، فراموش شدن ها، نادیده گرفته شدن ها، اجبارها، سکوت ها و فریادها با نشانه هایی از خودشان باز هم پر از امید هستند.
تنها نشانی از آن هاست که آنها را همیشه زنده نگه داشته است.
آنچه بر دیوارهای نمایشگاه دیده می شود، اشاره به برخی از این حالت ها دارد. اینها زنانی از سرزمینی دیگر هستند، اما شاید آشنا.
عکس ها در اندازه های متفاوت و بر اساس موضوعاتی که دارد قرار گرفته است.»
این نمایشگاه با حمایت گالری ال پونتو روخو و همکاری با گالری سروناز شیراز برگزار شده است.
مهگان فرهنگ از سال ۷۷ به صورت جدی عکاسی را آغاز کرد و تا به حال در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی عکاسی (داخل و خارج از کشور) شرکت داشته است.
او میگوید: سالهاست مجموعه ای را به نام زنان آبی عکاسی میکنم که بر اثر یک جمله از یک دوست اسپانیایی آغاز شد و بعدها تحت تاثیر یک شعر از یک شاعر اسپانیایی، عنوان مجموعه را زنان آبی گذاشتم. این نمایشگاه متعلق به مجموعه ی زنان آبی است. سوفیا هرناندز مدیر گالری، سه فریم از عکس های من را برای نمایشگاه بینالمللی زنان در ۸ مارس ۲۰۲۰ انتخاب کرد، ضمن اینکه در همان رویداد من یک ارائه از زنان اهل فرهنگ ایران
سیمین دانشور، رخشان بنی اعتماد و مریم زندی داشتم. چندی قبل در پی گفتگوهایی با مدیر گالری داشتم، ایشان پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را به من دادند و حامی این نمایشگاه شدند.
قرار است درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه نیز به کودکان پناهجوی افغانستان تعلق بگیرد. این نمایشگاه تا ۲۴ سپتامبر برقرار است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





