«تنها نشانی از من» عنوان نمایشگاه عکس های مهگان فرهنگ است که در اسپانیا برپا شده است.
به گزارش سینماسینما، این نمایشگاه، شامل عکس هایی است با محوریت زنان که برای اولین بار به صورت انفرادی به نمایش در آمده، پیش از این برخی از این عکس ها به صورت تکعکس در نمایشگاه های گروهی به نمایش درآمده بودند. زنان و دغدغه هایشان و تفاوت هایی که در زندگی زنان در ایران و خاورمیانه وجود دارد از رویکردهای اصلی این آثار است.
در بروشور این نمایشگاه آمده است: «اگر چه انسان ها این قدرت را دارند برای سرنوشت خود تلاش کنند، بجنگند و تصمیم بگیرند اما گاهی، جغرافیا، فرهنگ، سیاست و بسیاری از موارد دیگر میتواند همه چیز را تغییر دهد. عکس ها با چیدمانی خاص و براساس مفاهیمشان بر روی دیوار قرار گرفته اند. قصه روزمرگی های دیوانه کننده، گم شدن در لایه های زندگی، اجبارهایی که هنوز برای زنان وجود دارد، زنان و مدرنیسم، رها بودن، مد، عشق، امید و حتی سنت در این تصاویر وجود دارد.
زنان و کودکان در جغرافیا، دارای تغییرات بیشتری هستند.
زنان مثل گل سنگ هستند و یا چشمه های مداوم با وجودشادی ها، رنگ ها، روزمرگی ها، فراموش شدن ها، نادیده گرفته شدن ها، اجبارها، سکوت ها و فریادها با نشانه هایی از خودشان باز هم پر از امید هستند.
تنها نشانی از آن هاست که آنها را همیشه زنده نگه داشته است.
آنچه بر دیوارهای نمایشگاه دیده می شود، اشاره به برخی از این حالت ها دارد. اینها زنانی از سرزمینی دیگر هستند، اما شاید آشنا.
عکس ها در اندازه های متفاوت و بر اساس موضوعاتی که دارد قرار گرفته است.»
این نمایشگاه با حمایت گالری ال پونتو روخو و همکاری با گالری سروناز شیراز برگزار شده است.
مهگان فرهنگ از سال ۷۷ به صورت جدی عکاسی را آغاز کرد و تا به حال در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی عکاسی (داخل و خارج از کشور) شرکت داشته است.
او میگوید: سالهاست مجموعه ای را به نام زنان آبی عکاسی میکنم که بر اثر یک جمله از یک دوست اسپانیایی آغاز شد و بعدها تحت تاثیر یک شعر از یک شاعر اسپانیایی، عنوان مجموعه را زنان آبی گذاشتم. این نمایشگاه متعلق به مجموعه ی زنان آبی است. سوفیا هرناندز مدیر گالری، سه فریم از عکس های من را برای نمایشگاه بینالمللی زنان در ۸ مارس ۲۰۲۰ انتخاب کرد، ضمن اینکه در همان رویداد من یک ارائه از زنان اهل فرهنگ ایران
سیمین دانشور، رخشان بنی اعتماد و مریم زندی داشتم. چندی قبل در پی گفتگوهایی با مدیر گالری داشتم، ایشان پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را به من دادند و حامی این نمایشگاه شدند.
قرار است درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه نیز به کودکان پناهجوی افغانستان تعلق بگیرد. این نمایشگاه تا ۲۴ سپتامبر برقرار است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- جنگ جهان ما را تغییر میدهد/ نگاهی به فیلم «زنی در برلین»
- کودک سربازها و تجارت جهانی جنگ/ نگاهی به مستند «شغل جدید سربازان کودک»
- کودکان، شریک در جنگها و تلخیها/ نگاهی به فیلم «روح کندوی عسل»
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
- عکسها و حقیقتهایی که وجود دارند
- لوئیس کوئردا؛ معلمِ نخستوزیر
- کارگاه فیلمسازی با موبایل برای کودکان و نوجوانان با حضور مهگان فرهنگ برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش