سینماسینما، علیاصغر کشانی
«قصر شیرین» واپسین اثر رضا میرکریمی پس از تجربههای پرافتوخیز و گاه دشوار «کودک و سرباز»، «زیر نور ماه»، «اینجا چراغی روشن است»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «یه حبه قند»، «امروز» و «دختر» مانند برخی از این آثار، تصویرگر دنیای آدمهای تنها و تکافتاده است. آدمهایی که گاه در دل جادههای خلوت و وسیع بیرون شهر و گاه در میان جمعیت و ازدحام در عمق شهر، وادی به وادی به دنبال یافتن پاسخی برای پرسشها، مشکلات و گرفتاریهای خودند.
در این مسیر پرپیچوخم و پرجستوجو، آنها گاه با انسانهایی ورای دنیای ذهنی و خودساختهشان مواجه میشوند؛ آدمهایی که شاید از نظر پایگاه اجتماعی، مختصات جهانبینانه، رویکردهای اجتماعی، المانهای طبقاتی و ابعاد احساساتگرایانه فاصلههای نسبی با قهرمان یا ضدقهرمان میرکریمی و دنیای آدمهای در آستانه تغییر او داشته باشند. حاصل کنشمندی شخصیت اصلی و انسان یخزده و در عین حال مُشوش آثار میرکریمی در بدنه در حال حرکت داستانهایش، تشدید اضطرابهای ناشی از عدم ارتباط پرسوناژها با سُستی محیطشان است؛ در این وادی لغزان و در این بنبست کج و پیچ بیانتها، کاراکترهای مستاصل و پریشان درامهای پرافتوخیز میرکریمی، همراه با رنجها و دلواپسیها، همپای تنشها و خشونتها، معلق در فضایی بیسرانجام و پادرهوا و مسحور در مکانی سراسر مایوسکننده، سردرگم، متشتت و غریب، گاه به مسیر آگاهی پرتاب، گاه به وادی «شدن» رهنمون و گاه به «قصر شیرین» دعوت میشوند؛ به دنیایی با اخلاقیات تازه، به جهانی با تولدی دوباره و به کهکشانی با رمزورازهایی نو وارد میشوند.
جلالِ «قصر شیرین» تمثال منحصربهفرد این تحول درونی و این دگرگونی باطنی و مثالزدنی است. شخصیت عصیانگر، مستبد، مغرور و ناآرامی که با پرخاشگری، خیرهسری و کمحوصلگی در تلاش برای تثبیت فردیت و گریز از مسئولیتهای الزامآور و دشواریهای زندگی روزمره است. در چنین شرایط پیچیده و درهم و برهمی، آنچه (بی آنکه جلال انتظارش را داشته باشد) بر او تاثیر میگذارد و بارقههای تغییر را در ضمیر رو به سقوط او میشکفاند، دنیای بکر، ساده، بیآلایش و فرشتهخوی کودکی است که خواسته و ناخواسته، جهانی سرشار از پاکی و دنیایی بهغایت صادقه را پیشنهاد میدهد تا در این سفر شگفتآور انسانشناسانه و در این کُنش منبعث از تلنگر قدرتمند پایانی برای تکان دادن کوهِ خودبینی، فریفتگی و سبکسری، خالق دنیایی آکنده از مهر و محبت و دوستی باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
- چهار فیلم جدید در راه اکران/ «نگهبان شب» رضا میرکریمی روی پرده میرود
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- انتقاد میرکریمی از نامهربانی با مهرجویی
- خداحافظی سید رضا میرکریمی با جشنواره فیلم فجر/سیمرغ آخر
- در نشست رسانهای «نگهبان شب» مطرح شد؛ اهل اظهار نظر صریح نیستم
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- عکس زیر خاکی که میرکریمی به بهانه احوالپرسی از مهران رجبی منتشر کرد
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول