سهیل بیرقی با تاکید بر اینکه هیچگاه تصمیمش در فیلمسازی این نیست که برای زنان یا ضد آنان فیلم بسازد، گفت: «عامه پسند» این پرسش را مطرح میکند که آیا اگر کسی در سنی تصمیم گرفت کاری جدید انجام دهد که عرف جامعه نیست، باید حذف شود؟
به گزارش سینماسینما، «عامه پسند» سومین ساخته سهیل بیرقی از سهگانه زنانهاش، شنبه ۱۲ بهمن در اولین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و این فیلم با بازی فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا نظرات مخالف و موافق متعددی را بویژه در مقایسه با فیلمهای قبلیاش یعنی «من» و «عرق سرد» به دست آورد.
در نشست خبری این فیلم که با نقدهای موافق آنتونیا شرکا نیز همراه بود، بیرقی درباره برداشتهای زنانه و ضد زنانهای که از فیلمش شد، توضیح داد: من هیچ وقت تصمیم نمیگیرم برای زنان یا ضد زنان فیلم بسازم و سعی میکنم متعهد به مکتب یا ایسم خاصی نباشم. هیچ وقت نه برای زنان و نه بر ضد زنان فیلم نساختهام. من زمانه خودم را میسازم که اتفاقاتش تبدیل به سوژه میشوند و فقط سعی کردهام راوی سالم و وفاداری باشم از زنی که میشناختم.
او افزود: شرایط به گونهای است که اگر عامهپسند نباشی جامعه تو را حذف میکند و فیلم این پرسش را مطرح میکند که اگر در سن ۶۰ سالگی تصمیم به کاری جدید بگیری که عرف جامعه نباشد، باید حذف شوی؟
بیرقی که در فیلمش زنی میانسال را روایت میکند که پس از طلاق به دنبال زندگی و کار تازهای است، درباره انتخاب زنی میانسال به عنوان کاراکتر اصلی فیلمش هم گفت: نقش اصلی از زنی در دهه چهارم زندگیاش انتخاب شد چون کمترین توجه ما به مادران ماست. ما به طرز وحشتناکی نمیتوانیم به آنان حق مستقلشدن بدهیم.
در بخش دیگری از این نشست باران کوثری همکاری با سهیل بیرقی را لذتبخش دانست و گفت: برای درآوردن این نقش متفاوت نسبت به عرق سرد تمرینهای خیلی طولانی داشتم مخصوصا اینکه از ابتدا این شانس را داشتم که در جریان متن باشم.
او با اشاره به پارتنرهایی که داشته، افزود: من و هوتن (شکیبا) قبلا تجربه همکاری در یک تئاتر و یک فیلم را داشتیم ولی چون مادربزرگم را وسط فیلم از دست دادم، اگر حمایتهای او و سیمین معتمدآریا نبود ممکن بود نتوانم ادامه دهم.
هوتن شکیبا هم که تنها بازیگر مرد کلیدی «عامهپسند» بود که تصویرش در فیلم دیده میشد، درباره دلیل انتخاب نقشی کوتاه پس از جایزه سیمرغ سال گذشته برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» گفت: همه چیز در این فیلم خیلی بجا بود و پشت صحنه خوبی داشتیم. بعد از سیمرغ، پیشنهاد کم نداشتم ولی وسواس گرفته بودم و در عین حال دغدغه این فیلم را هم خیلی دوست داشتم. البته هیچ نقشی را وجبی نگاه نمیکنم و آنچه در عامهپسند بازی کردم را خیلی سخت میدانستم. درباره جایزه هم باید بگویم پارسال هم به سیمرغ فکر نمیکردم بلکه هر بار به چالشی جدید فکر میکنم. معتقدم جایزهها میآیند و میروند و من در تئاتر هم که بیشتر از سینما کار کردهام، همین رویکرد را داشتم.
بیرقی همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به لوکیشنهای اصلی فیلم که در شهرضا بود و به گویش همانجا هم صحبت میشد، تاکید کرد که زادگاهش همین شهر است و کل طایفهاش هنوز آنجا زندگی میکنند.
روایت غیرخطی داستان، زنانه بودن و امید نداشتن از دیگر مواردی بودند که بیشتر مورد پرسش و نقد قرار گرفتند.
حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز) و مجید کریمی (مجری طرح) از عوامل دیگر این فیلم در نشست پرسش و پاسخ آن بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود