سهیل بیرقی با تاکید بر اینکه هیچگاه تصمیمش در فیلمسازی این نیست که برای زنان یا ضد آنان فیلم بسازد، گفت: «عامه پسند» این پرسش را مطرح میکند که آیا اگر کسی در سنی تصمیم گرفت کاری جدید انجام دهد که عرف جامعه نیست، باید حذف شود؟
به گزارش سینماسینما، «عامه پسند» سومین ساخته سهیل بیرقی از سهگانه زنانهاش، شنبه ۱۲ بهمن در اولین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و این فیلم با بازی فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا نظرات مخالف و موافق متعددی را بویژه در مقایسه با فیلمهای قبلیاش یعنی «من» و «عرق سرد» به دست آورد.
در نشست خبری این فیلم که با نقدهای موافق آنتونیا شرکا نیز همراه بود، بیرقی درباره برداشتهای زنانه و ضد زنانهای که از فیلمش شد، توضیح داد: من هیچ وقت تصمیم نمیگیرم برای زنان یا ضد زنان فیلم بسازم و سعی میکنم متعهد به مکتب یا ایسم خاصی نباشم. هیچ وقت نه برای زنان و نه بر ضد زنان فیلم نساختهام. من زمانه خودم را میسازم که اتفاقاتش تبدیل به سوژه میشوند و فقط سعی کردهام راوی سالم و وفاداری باشم از زنی که میشناختم.
او افزود: شرایط به گونهای است که اگر عامهپسند نباشی جامعه تو را حذف میکند و فیلم این پرسش را مطرح میکند که اگر در سن ۶۰ سالگی تصمیم به کاری جدید بگیری که عرف جامعه نباشد، باید حذف شوی؟
بیرقی که در فیلمش زنی میانسال را روایت میکند که پس از طلاق به دنبال زندگی و کار تازهای است، درباره انتخاب زنی میانسال به عنوان کاراکتر اصلی فیلمش هم گفت: نقش اصلی از زنی در دهه چهارم زندگیاش انتخاب شد چون کمترین توجه ما به مادران ماست. ما به طرز وحشتناکی نمیتوانیم به آنان حق مستقلشدن بدهیم.
در بخش دیگری از این نشست باران کوثری همکاری با سهیل بیرقی را لذتبخش دانست و گفت: برای درآوردن این نقش متفاوت نسبت به عرق سرد تمرینهای خیلی طولانی داشتم مخصوصا اینکه از ابتدا این شانس را داشتم که در جریان متن باشم.
او با اشاره به پارتنرهایی که داشته، افزود: من و هوتن (شکیبا) قبلا تجربه همکاری در یک تئاتر و یک فیلم را داشتیم ولی چون مادربزرگم را وسط فیلم از دست دادم، اگر حمایتهای او و سیمین معتمدآریا نبود ممکن بود نتوانم ادامه دهم.
هوتن شکیبا هم که تنها بازیگر مرد کلیدی «عامهپسند» بود که تصویرش در فیلم دیده میشد، درباره دلیل انتخاب نقشی کوتاه پس از جایزه سیمرغ سال گذشته برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» گفت: همه چیز در این فیلم خیلی بجا بود و پشت صحنه خوبی داشتیم. بعد از سیمرغ، پیشنهاد کم نداشتم ولی وسواس گرفته بودم و در عین حال دغدغه این فیلم را هم خیلی دوست داشتم. البته هیچ نقشی را وجبی نگاه نمیکنم و آنچه در عامهپسند بازی کردم را خیلی سخت میدانستم. درباره جایزه هم باید بگویم پارسال هم به سیمرغ فکر نمیکردم بلکه هر بار به چالشی جدید فکر میکنم. معتقدم جایزهها میآیند و میروند و من در تئاتر هم که بیشتر از سینما کار کردهام، همین رویکرد را داشتم.
بیرقی همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به لوکیشنهای اصلی فیلم که در شهرضا بود و به گویش همانجا هم صحبت میشد، تاکید کرد که زادگاهش همین شهر است و کل طایفهاش هنوز آنجا زندگی میکنند.
روایت غیرخطی داستان، زنانه بودن و امید نداشتن از دیگر مواردی بودند که بیشتر مورد پرسش و نقد قرار گرفتند.
حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز) و مجید کریمی (مجری طرح) از عوامل دیگر این فیلم در نشست پرسش و پاسخ آن بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- تازهترینها از جشنواره اروپایی/ فیلم سهیل بیرقی به بخش مسابقه کارلووی واری راه یافت
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





