مسعود میر در همشهری نوشت :خیلی از ما همان سلمان«آژانس شیشهای» بودیم، پشت کرکره ماندیم، مچ انداختیم و روزها را پلک زدیم. ابراهیم حاتمیکیا با همان فیلم، «روبان قرمز» دوست داشتنش را دور انگشت ما پیچیده بود. ما «در ارتفاع پست» هم «به رنگ ارغوان» طرفداریمان وفادار ماندیم، اما دیگر نمیشد به این دوست داشتن ادامه داد. خیلیها گفتند توقیف فیلم حاج ابراهیم، احوالاتش را دگرگون کرده و بعد که دوباره فیلم ساخت، دریافتیم که دعوت شدهایم به سینمایی که برای ما دلچسب نبود. کارگردان خوشتیپ ما دیگر حوصله نداشت تا در میانه نزاعهای سیاسی بهگونهای آرایش فیلمساز معترض بودن بهخود بگیرد که چپ و راست او و فیلمهایش را دوست داشته باشند.
حاج ابراهیم ترجیح داد با دست باز و بدون دغدغههای رایج برای فیلمسازی در این مملکت فیلمش را بسازد و خب طبعا حامیان هم از او توقعاتی داشتند. اینگونه بود که در فیلم «چ» و در میانه اختلاف بر سر اینکه آقا مصطفی بالاخره چمران امام خمینی(ره) است یا چمران مهندس بازرگان ناگهان این سرلشکر فلاحی بود که احترامش توسط یک سرباز آن هم با زیرپوشی بر تن آنطور که باید به جا آورده نشد و شاید بهگونهای نقش ارتش در فیلم کمرنگ جلوه کرد. اینگونه بود که نماینده شورایعالی امنیت ملی در «بادیگارد»، در قامت مردی نشسته بر ویلچر جلوهگر شد که شاید نمادی بود از ضعف نهاد دولت.
اصلا اینگونه است که وقتی خبر میرسد حاج ابراهیم ۱۰سال به فیلمنامه خروج میاندیشیده، اما شرایط برای ساخت مهیا نبوده، ذهن کمی گیج میشود. اینگونه است که وقتی تیم رسانهای فیلم و البته گروهی از روزنامهنگاران مطرح کشور با ذوق و شوق تعریف میکنند که فیلم جدید حاتمیکیا با تمی اعتراضی درباره مشقتهای زندگی روستانشینان است و جرقه جدی شدن ساخت فیلم در ذهن آقای کارگردان همزمان با تحولات سیاسی زمستان سال گذشته زده میشود، نگرانی دوباره به فکر و خیال میتازد.
مگر حاج ابراهیم ۱۰سال پیش نمیتوانست خیلی راحت فیلمی اعتراضی بسازد؟ مگر ۱۰سال پیش که سیل اینگونه ایران را زیر آب نبرده بود، زلزله مشکلات اقتصادی شبیه همین روزها با آوار تحریمها مترادف نشده بود؟ مگر روستاییان آن روزها درد نداشتند؟ زمینشان را از دست نداده بودند؟ حرف حقشان نادیده گرفته نمیشد؟
با این فکرهاست که مراودات آقای کارگردان با بعضی نهادها در ذهن تداعی میشود. با این فکرهاست که یادمان میآید حاج ابراهیم در همه دولتها تحویل گرفته شده و کانال ارتباط جایزه و تقدیرش همواره گشوده بوده است. با این فکرهاست که یادمان میآید حالا که مشکلات اقتصادی و ناکارآمدیهای سیاسی گریبان دولت را گرفته است و درخت با بیش از ۲۰ میلیون برگ رأی به زمین افتاده است، خیلیها تبرزن شدهاند.
حاج ابراهیم عزیز، سلمانها بزرگ شدهاند، پشت کرکره ماندهاند، اما هنوز هم حاضرند مچ بیندازند …
برچسبها: ابراهیم حاتمی کیا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- یادداشت ابراهیم حاتمیکیا برای صادق صفایی/ راز ماندگاری نقش نوذر در «از کرخه تا راین»
- پایان فیلمبرداری فیلم «شمش طلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد