فرزاد موتمن با انتقاد از رویه مدیران شهری در تخریب هر آنچه از تهران قدیم باقی مانده است، تاکید کرد که این شهر به جای ترمیم نابود میکنند تا بیهویت شود.
به گزارش سینماسینما، فرزاد موتمن کارگردان پیشکسوت سینمای ایران با انتشار تصویری از میدان حسن آباد، در واکنش به آتش سوزی اخیری که در این میدان رخ داد و به موجب آن بخشی از بافت تاریخی میدان دچار آسیب شد، در اینستاگرام نوشت: «حادثه میدان حسن آباد، نه بدلیل آتش سوزی در یک أنبار کالا، بلکه بدلیل بی علاقگی هـمیشگی مسئولین، به حفظ هـر انچه که از تهـران (طهـران) قدیم به جا مانده، صورت میگیرد و إلا ،از ابتدا برای انبارهـایی که تجربه سالهـای اخیر نشان میدهـد که خیلی هـم ، آتش میگیرند، مجوز قرار گرفتن در کنار آثاری که میراث ملی تلقی میشوند، صادر نمیشد.
تهـران با نزدیک به سیصد سال تاریخ، سی ساله بنظر میرسد. در دهـههـای اخیر، سعی شده هـر چیز خاطره انگیزی از چهـره این شهـر محو شود. بجای گسترش واقعی تهـران و تبدیل ان به یک بزرگ شهـر، تراکم فروختند ، تا هـم هزینه اب و برق و فاضلاب و بزرگراهـهـای کمربندی و … را نپردازند، هـم پولی دراورند و هـم بساز و بفروش هـا را به جان خانه هـای قدیمی از نوع “سبک وارطان” و … بیندازند و بجای ترمیم ، نابودشان کنند تا این شهـر بی هـویت و بی هـویت تر شود. درخت هـا را قطع میکنند و بجایش نرده میگذارند تا ترکیب شهـر بیشتر به پادگان شبیه شود و زندگی شهـری را طوری هـدایت میکنند که مردم از خانه به سر کار بروند و هـمین مسیر را برگردند و هـمه تنش حاصل از محیط کار را با خود به خانه ببرند، (انوقت میگویند چرا آمار طلاق بالاست؟)و رأس ساعت دوازده هـم خاموشی میدهـند. نتیجه هـمه این اقدامات ، تهـران کنونی ست که کمتر نشانه هـای یک شهـر (بخصوص یک کلان شهـر) را در خود دارد و بیشتر به روستائی بسیار بزرگ ، اما بدقواره و بد ترکیب که بسیاری از خیابانهـای اصلیش یک طرفه اند و ساختمانهـایش فاقد رنگ و هـارمونی هـستند و هـویت و سبکی را نشان نمیدهـند و فضای عمومیش خاکستری است، شبیه شده است .
نتیجه این است که زندگی در این شهـر برای ساکنین ان چندان لذت بخش نیست، و هـر کس به محض انکه پولی در میاورد که میتواند انرا کنار بگذارد ، خودش را به تفلیس و استانبول و انتالیا و دبی و بانکوک ، و انهـا که وضعیت اقتصادی بهـتری دارند، به بوداپست و پاریس و … میرسانند تا به محض ورود به فرودگاهـهـای یکی از این شهـرهـا ، نفس عمیقی بکشند و بگویند : آخیش!
اگر مسئولین از عملکردشان در احداث شهـری بدون خاطره راضی اند و نتایجش را هـم می پسندند، به هـمین راه ادامه بدهـند که کاملاً موفق شده اند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمبرداری «خاطرات بندباز» به پایان رسید
- «شبگرد» آماده نمایش شد + عکس
- پایان فیلمبرداری «شبگرد» موتمن
- «شبگرد» در روزهای پایانی فیلمبرداری/ انتشار اولین تصاویر
- امیرحسین فتحی به «شبگرد» پیوست
- پانتهآ پناهیها به «شبگرد» پیوست
- فیلم جدید موتمن در مرحله پیشتولید/ امیر آقایی بازیگر «شبگرد» شد
- گفتوگوی سینماسینما با فرزاد مؤتمن/ در «سراسر شب»، ژانرها در هم آمیخته شدهاند
- در جستجوی چیزی که میتواند اصلاً وجود نداشته باشد/ نگاهی به فیلم «سراسر شب»
- گفتوگو با فرزاد موتمن/ «سراسر شب» به فیلمهای دیگر من هیچ شباهتی ندارد
- سراسر شبی روشن/ نگاهی به فیلم «سراسر شب»
- همزمان با اکران در آلمان؛ تیزر فیلم «سراسر شب» منتشر شد + تیزر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»