تهیهکننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با تاکید بر اینکه انتظارات بیشتری از جشنواره فیلم فجر داشته است، اطمینان داد مشکلی برای اکران این فیلم پیش نمیآید و پلیس مبارزه با مواد مخدر علیه این اثر سینمایی بیانیه نخواهد داد.
به گزارش سینماسینما، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، شب گذشته (دوشنبه ۲۲ بهمن) در حالی به کار خود پایان داد که بار دیگر شاهد اعتراضها و انتقادهایی توسط عوامل فیلمها روی صحنه بود. سعید روستایی، کارگردان جوان فیلم «متری شیش و نیم» و سیدجمال ساداتیان هم از معترضان این مراسم بودند.
به نظر میرسد فرآیند پر فراز و نشیبی که «متری شیش و نیم» برای حضور در جشنواره فیلم فجر طی کرد، همراه با اعمال نظر نیرویی خارج از خانواده سینما بر اکران این فیلم، فشار زیادی را به روستایی و سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده این فیلم وارد کرده بود که در اختتامیه جشنواره فجر به انتقاد از برخوردها پرداختند تا جایی که این کارگردان گفت: «پشت دستم را داغ کردم که دیگر پلیسی نه تنها از جلوی دوربین، بلکه از پشت دوربینم رد شود.»
سیدجمال ساداتیان، تهیهکننده فیلم «متری شیش و نیم» که در هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از عومل این اثر سینمایی دعوت کرد روی صحنه بیایند، درباره این اقدام خود و اعتراضی که به نظر میرسید به نادیده گرفته شدن فیلمش داشت، گفت: «من برای هیئت داوران احترام قائل هستم و هیچ اعتراضی به تصمیمشان ندارم زیرا که قوانین را قبول کردیم و براساس آن نظر داوران برای ما محترم است. از باب اینکه گروه ما خیلی زحمت کشیده بود و من خودم شاهد سختیهایشان بودم، اتفاقی به فکرم رسید دعوتشان کنم که روی صحنه بیایند و اگر سخنی دارند بیان کنند.»
حرف نیروهای پلیس خیلی پیچیده نبود
این تهیهکننده در پاسخ به اینکه به نظر میرسید فشاری بیرون از سینما سعی در دیده نشدن فیلم «متری شیش و نیم» دارد و درباره احتمال صدور بیانیه پلیس مبارزه با مواد مخدر علیه این فیلم توضیح داد: «فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد، بالاخره آنها هم نقطه نظراتی داشتند که در جلساتی که باهم داشتیم از آنها مطلع شده و به تفاهماتی هم رسیده بودیم. ضمن آنکه حرفهایشان خیلی پیچیده نبود و ملزوماتی داشتند که رعایت آنها نیز به قصه، لطمهای وارد نکرد.»
زبان سینما با زبان بخشنامهها متفاوت است
ساداتیان در گفتوگو با خبرآنلاین درباره اینکه برخی معتقدند «متری شیش و نیم» تصویر خشنی از یک نیروی پلیس را به نمایش میگذارد، گفت: «فکر نمیکنم، بخشنامهها یک امری را تصویب میکنند و سینما امر دیگری را. زبان سینما با زبان بخشنامهها متفاوت است و شاید مشکل اساسی ما در کشور این است که نتوانستیم زبانمان را باهم همسان کنیم. در این فیلم نیروی انتظامی و گاهی دیگر سازمانها مانند وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و … بخشنامهها و آییننامههای داخلی دارند که در سینما جایگاهی ندارد و از اینجاست که اختلاف نظرات و گلایهها به وجود میآید. اگر بنشینیم و زبانمان را همگون بکنیم شاید دیگر این گلهگذاریهای جزیی به وجود نیاید.»
او با تاکید بر اینکه شخصیت پلیس این فیلم مقتدر و سلیم النفس است، بیان کرد: «شخصیت پلیس در این فیلم علیرغم تمام مشکلاتی که در زندگی خود دارد ولی از نظر اخلاقی وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد. پلیس مقتدر و سالم را چطور میتوان تصویر کرد؟ حداقلش این است که ما فکر کردیم چنین تصویری باید از پلیس ارائه دهیم و ممکن است فرد دیگری تصویر دیگری از پلیس در نظر داشته باشد. به ادعای تمام کسانی که فیلم را دیدند، میگویم که با پلیسِ فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده بودند.»
استقبال مخاطبان نشان از انجام وظیفه «متری شیش و نیم» است
این تهیهکننده با سابقه در پاسخ به اینکه پس از حضورش در پروژه «متری شیش و نیم» چه تغییراتی در فیلم ایجاد شد و تاثیر حضورش چه بود که فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد پسند مخاطبان قرار گرفت؟ توضیح داد: «خوشحالم از اینکه توانستیم اثر دیگری از یک جوان بااستعداد سینمای ایران را بسازیم و حداقل توانستم کمک کنم و تدارکات را فراهم کنم تا منویات او به تصویر تبدیل شود. اینکه مردم در ایام جشنواره سختیها را تحمل کردند تا فیلم را ببینند، نشانگر این است که فیلم در نگاه اول توانسته وظیفهاش را انجام دهد، با مخاطب ارتباط برقرار و پیام خود را منتقل کند.»
او افزود: «این فیلم درباره پدیده شوم مواد مخدر است که یکی از معضلات اصلی جامعه ماست که با به تصویر کشیدن آن در قالب یک فیلم سینمایی، خواستیم مردم بیشتر از تاثیرات مخرب آن آگاه شوند. رسالت سینما نیز همین است که موضوعات اجتماعی را به بهترین شکل ممکن منعکس کند تا بر مخاطب تاثیر بگذارد.»
انتظارمان از جشنواره بیشتر از این حرفها بود
تهیه کننده «متری شیش و نیم» درباره انتظارش ار جشنواره و موانعی که ممکن است سر راه اکران این فیلم قرار بگیرد، نظر خود را اینگونه بیان کرد: «انتظار ما بیشتر از این حرفها بود و گروه ما انتظار بیشتری داشتند، مانند همکاران دیگرمان که برای فیلمهایشان زحمت کشیده بودند و انتظار دیدن کارشان را داشتند. اما مشکلی سد راه خود برای اکران فیلم نمیبینیم زیرا که برای جشنواره پروانه نمایش دریافت کردهایم و تنها یک مسایل حاشیهای پیش آمد که فکر نمیکنم مشکلی برای اکران ایجاد کند. در وزارت ارشاد نیز این قانون وجود دارد که فیلم برگزیده آرای مردمی در جشنواره فجر، اولویت اکران نوروز است و ما نیز وقتی با استقبال مردم رو بهرو شدیم، تمام تلاش خود را میکنیم که این اتفاق رخ دهد.»
چرا برای سینما اعتبارات مناسب در نظر گرفته نمیشود؟
ساداتیان در پاسخ به این پرسش که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر انتقاداتی را خطاب به منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما مطرح کرده است، گفت: «نه، خطاب من به مسئولان اجرایی کشور بود که در مراسم حضور داشتند، فکر کردم از این فرصت استفاده کنم و از سهم اندکی که سینما از گردش مالی کشور دارد، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان گلایه کنم. سینمایی را که اینقدر تاثیرگذار است، چرا از نظر اقتصادی ضعیف میکنیم و نمیگذاریم بزرگ شود؟ نسبت به اینکه به صنعت کشور اعتبارات زیادی اختصاص داده میشود، گلایه ندارم، بحث من سر این است که چرا در کنار آنها برای سینما اعتبار مناسبی در نظر گرفته نمیشود؟»
این سینماگر با مقایسه مالیات ارزش افزوده در سینمای ایران و جهان، توضیح داد: «همه دنیا برای رشد سینما، مالیات ارزش افزوده را در نظر نمیگیرند اما در ایران این ارزش افزوده نه تنها بخشوده نشده است، بلکه امسال دو ارزش افزوده در نظر میگیرند؛ یکی از سینماها و دیگری از صاحبان آثار. بحث من در اختتامیه بود که مسئولان اجرایی که برای سینما احترام قائل هستند و در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند، چرا به این مسایل توجه نمیکنند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- سعید روستایی رئیس هیات داوران یک جشنواره فرانسوی شد
- این فیلم واقعا شما را ترسانده است!/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- تلخ، جسور و عصیانگر/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «برادران لیلا» در سینماسینما
- وقتی شخصیتها دوستداشتنی نیستند/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- آمار تماشاگران «تا فردا» و «خرس نیست» در سینماهای فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»