سینماسینما، گلاویژ نادری
اظهارات محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره جنجال آفرید و واکنش هنرمندان را در پی داشت. او در برنامه تلویزیونی به صراحت اعلام کرد که نمیتواند تعدادی از فیلمهای سینمای ایران را به همراه خانواده خود ببینید و بر تغییر این وضعیت در سینما تاکید کرد. او در حالی این اظهارات را بیان کرد که نه اجباری در گفتن این حرفها داشت و نه از سوی مجری یا عوامل برنامه در مسیری قرار گرفته بود که به ناچار اینطور اظهارنظر کند. در واقع خیلی سخت نیست که بپذیریم این اظهارات برداشت واقعی وزیر ارشاد از وضعیت کنونی سینمای ایران است. اینطور که از صحبتهای او برمیآید، اسماعیلی در این مدت به تماشای تعدادی از فیلمهای سینمای ایران که پشت خط اکران ماندهاند، هم نشسته است و این حرفها را بدون دلیل نمیزند. اینطور به نظر میرسد که فیلمهایی که او دیده، آنقدر برآشفتهاش کردهاند و برداشتهایش از این فیلمها برایش آنقدر تکاندهنده و ناراحتکننده بوده که چنین حرفی را در یک برنامه تلویزیونی به زبان آورده است. با اینکه این صحبتهای وزیر ارشاد بدون پاسخ نماند، اعتراض سینماگران را به همراه داشت و بعد از چند ساعت مجبور به پس گرفتن صحبتهای خود شد اما انتخاب مدیران وزارت ارشاد و مدیران فارابی و افرادی که در زیرمحموعههای سازمان سینمایی فعالیت میکنند، همگی به خوبی نشان میدهد که اعتقاد وزیر ارشاد درباره تولیدات سینمای ایران همان است که در همان برنامه تلویزیونی گفته و توجیهات بعدیاش تنها برای این است که در دولتی وزارت میکند که به همافزایی میان هنرمندان و مدیران اهمیت میدهد. او بعد از واکنش تند هنرمندان به اظهارتش از چتر فرهنگی دولت میگوید که برای همه هنرمندان جا دارد اما اشارهای به این نمیکند که آیا هنرمندانی که سازنده فیلمهایی بودند که او به همراه خانوادهاش نمیتواند آنها را ببینید هم زیر این چتر قرار خواهد گرفت؟
واقعیت این است که اگر کمی به عقب برگردیم و به برنامههای پیشنهادی وزیر ارشاد به مجلس نگاهی بیاندازیم، میبینیم که این برنامهها چقدر به اظهارتش در این برنامه تلویزیونی نزدیک است. با اینکه اعتراض گسترده صنوف و هنرمندان باعث شد که او از برنامههای ارائه شده خود کمی کوتاه بیاید و آنها را پیشنویس برنامه اجرایی خود بداند که با توجه به اطلاعات و دادههای سالهای گذشته نوشته شده اما مرور این برنامهها در این روزها و همزمانی با این اظهارات، چیزهای زیادی را روشن میکند. ضمن اینکه وزیر ارشاد هیچوقت برنامه پیشنهادی خود به مجلس را هم تغییر نداد و با همان برنامه از نمایندگان رای مثبت گرفت.
«عدم برنامهریزی صحیح برای مخاطب سازی و توجه به علاقه مخاطبان، وجود مفاسد در سیستم توزیع در سینما و خارج از سینما، کمبود سالنهای سینما باتوجهبه پراکندگی جنس و جمعیت، عدم برنامهریزی صحیح برای اکران فیلم در خارج از کشور، بدسلیقگی در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش، تولید فیلمهای ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم اتخاذ موضع شفاف و برخورد دربرابر فعالیت محکومین امنیتی و چهرههای سینمایی همسو با اهداف دشمنان، اثرگذاری زیاد جشنوارههای خارجی بر تولیدات سینمایی داخلی، اعطای کمکهای مالی به تولیدات سینمایی ناهمسو با انقلاب اسلامی و همچنین اعطای کمکهای مالی به خانه سینما که فاقد وجاهت قانونی بوده و معدل فعالیتهای آن در جبهه فرهنگی معارض انقلاب اسلامی دیده میشود، عدم نظارت و رهاسازی ارائه کنندگان فیلم و سریالهای خارجی (VOD)، عدم برخورد با رفتارهای ساختارشکنانه برخی مدیران، وجود سرمایهگذاری مشکوک در تولیدات سینمایی، کارگردان محوری در تولیدات سینمایی، عدم بازپرداخت وام و تسهیلات اعطایی به تولید کنندگان سینمایی، وابستگی مالی سینمای کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناکارآمد بودن قانون کپی رایت، وجود نگاههای سیاسی و بعضاً مخالف آرمانهای انقلاب در جشنواره فجر.» از جمله مواردی بود که وزیر ارشاد در برنامههای پیشنهادیاش درباره سینما به مجلس شورای اسلامی ارائه داده بود. تولید فیلمهای ضدارزش، غیر انقلابی و غیراخلاقی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد تنها یکی از این موارد است که حالا وزیر ارشاد به صراحت هم به آن تاکید میکند. پس چندان نباید از صحبتهای اسماعیلی درباره فیلمهای سینمای ایران حیرت کرد. او همچنان هم همین اعتقاد را درباره بعضی از تولیدات سینمای ایران دارد، هرچقدر هم که از سینمای نجیب بگوید که پشتیبان فرهنگ اصیل ایران است، بازهم تلقیاش از تعدادی از فیلمهای همان است که صادقانه و با صراحت آن را اعلام کرده است.
بنابراین هرچقدر هم به اظهارات او واکنش نشان داده شود و سینماگران معترض شوند، وزیر تنها ظاهر حرفاش را عوض میکند. بیتردید شوراهای پروانه ساخت و نمایش با ماموریتی تازه وارد میدان شدهاند. به گفته رئیس سازمان سینمایی یک بازسازی انقلابی باید اتفاق بیافتد و وزیر ارشاد هم تاکید کرده است که ریلگذاری درستی در عرصه فرهنگ انجام نشده و تعداد فیلمهای انقلابی با مضمون شهادت انگشتشمار است. حالا با برنامهریزی اسماعیلی به همراه خزاعی رئیس سازمان سینمایی قرار است سال آینده در جشنواره فیلم فجر بیش از ۲۰ فیلم متناسب با جریانهای مورد نیاز کشور در حوزههای مختلف مثل ایثار و شهادت و کمک رسانی اجتماعی و ایثار مردمی ساخته میشود. اتفاقی که وزیر ارشاد بر آن صحه گذاشته است و از همین حالا معلوم است بودجه تولیدات سینمایی برای چه آثاری صرف میشود. بنابراین بخش خصوصی هم باید با در نظر گرفتن سلایق افرادی که در شوراهای ساخت و نمایش هستند، آثار خود را تولید کنند. آثاری که برای خانوادهها هم مناسب باشد و این بار وزیر ارشاد به راحتی بتواند به تماشای آنها بنشیند.
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما