تورج منصوری تهیهکننده و فیلمبردار سینما معتقد است سال پیش رو سال سختی برای سینمای ایران به شمار میرود.
به گزارش سینماسینما، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری و تهیهکننده سینما با اشاره به این که در سال ۹۷، در هیچ پروژه سینمایی حضور نداشته و بیشتر درگیر فعالیتهای صنفی بوده است، گفت: این را می دانم که سالی که گذشت سال چندان آسانی برای سینما و سینماگران نبود و البته به نظر هم نمیآید که سال جدید نیز سال آسانتری به خصوص در حوزه اقتصادی باشد.
وی با اشاره به این که مسائل اقتصادی در حال حاضر جزو مهمترین مشکلات جامعه امروز به شمار میرود، بیان کرد: یکی از بخشهایی که مسائل اقتصادی میتواند بیش از هر جای دیگر روی آن تأثیرگذار باشد، مساله تولید فیلم است. بی شک با توجه به مشکلات موجود، رغبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید فیلم کمتر میشود.
این مدیر فیلمبرداری ادامه داد: میتوان حدس زد در سال ۹۸ امکان سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی در سینمای ایران کمتر و دست و بال آدمهایی که در سینما هستند و از طریق سینما ارتزاق میکنند، بستهتر میشود.
وی تاکید کرد که سال ۹۸، سال آسانی برای سینمای ایران نخواهد بود و در این زمینه توضیح داد: شاید تنها امید به یک معجزه بتواند شرایط موجود را درست کند که البته بعید میدانم چنین معجزهای در سینمای ایران رخ دهد، چرا که در سالهای اخیر نیز معجزهای برای سینمای ایران رخ نداده است.
منصوری گفت: در حال حاضر در سینمای ایران، کیفیت فیلم فدای حضور بازیگر شده است. بازیگران گران قیمت، ۹۰ درصد از هزینه تولید یک فیلم را میبلعند و تنها ۱۰ درصد برای عوامل پشت دوربین میماند. اما تاکید میکنم این سیاست تهیهکنندگی که البته در مورد تهیهکنندگان حرفهای صدق نمیکند، مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از تهیهکنندگان تازه وارد با پولهای بزرگ وارد سینما میشوند، این تهیهکنندگان نگاه جدیدی به سینما دارند که آزمون و خطای این نگاه میتواند برای سینمای ایران مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
مدیر فیلمبرداری «ملی و راههای نرفتهاش» توضیح داد: متأسفانه هزینه تولید فیلم در سینمای ایران بسیار افزایش پیدا کرده و همین مساله مشکلاتی را پیش آورده است. در واقع تولید یک فیلم بسیار خلوت و آپارتمانی کمتر از یک میلیارد و پانصد نمیشود. این مبلغ عددی است که به زبان راحت میآید، در صورتی که برای برخی از سینماگران درآمد یک عمر فعالیتشان نیز این مقدار نمیشود.
منصوری در پایان تاکید کرد: بی شک با کاهش تولید فیلم در سینمای ایران، مشکلات اقتصادی اهالی سینما نیز افزایش مییابد. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا کیفیت تولید در سینمای ایران افزایش پیدا کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابهامات تازه برای یک فیلم/ آیا بودجه ۱۵۰ میلیاردی «برادران لیلا» صحت دارد؟
- حسین ملکی درگذشت
- بهبود سینمای ایران با ایجاد بستر ملی
- «دختر،بهتر»، زمستان کلید میخورد
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- اولویت اختصاص امکانات بهداشتی چیست؛ سر صحنه فیلم یا بیمارستانها؟
- اعلام موجودیت کارگروه مدیریت کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران
- فیلم تازه شهریار بحرانی در مرحله آمادهسازی برای جشنواره فجر
- «اینسرت»/ درآمدی بر پژوهشگریزی در آثار سینمایی و تلویزیونی
- برگزاری جشن سینما در هفته اول شهریور/ آکادمی داوران تشکیل شد
- «نمای نزدیک»/ نگاهی گُذرا به دلایل رونق یا رکود بازار سینما
- مجوز ساخت چهار فیلمنامه صادر شد/ پیمان معادی «فردی» را میسازد
- قاتل بروسلی روی پرده سینماها
- گزارشی از وضعیت تولید فیلمها در روز ملی سینما / کارگردانها مشغول کارند
- جشن خانه سینما به چه فیلمهایی شانس دیده شدن میدهد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





