کارگردان «عروس آتش» معتقد است جذابیتهای سینمای مستند در طول زمان در مقایسه با سینمای داستانی، ماندگارتر است.
به گزارش سینماسینما؛ خسرو سینایی در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به خاطراتی که از زمان ساخت مستند «باد صبا» دارد، گفت: زمانی که آقای لاموریس روی این مستند کار میکرد، من در اتاق مجاور در حال مونتاژ مستند «پرستش» بودم و از نزدیک فعالیت آنها را دنبال میکردم. حتی بعد از سقوط هلیکوپتر گروه یکی از کسانی بودم که برای شناسایی جسد آقای لاموریس رفتم.
او در ادامه افزود: آن زمان من برای مستند «پرستش» میخواستم از مسجد شاه اصفهان نماهایی را با هلیکوپتر بگیرم و از آقای لاموریس راهنماییهایی گرفتم. او به من گفت فیلمبرداری با هلیکوپتر کار سختی است و حتی من را از انجام این کار به دلیل خطراتی که داشت منع کرد.
سینایی در بخشی دیگر خاطراتش از کارگردان مستند «باد صبا» عنوان کرد: نکتهای که از این کارگردان ماهر به یاد دارم، این بود که در اولین دوره جشنواره تهران که هر دو در هیات داوری حضور داشتیم، آقای لاموریس اعتقاد داشت که فیلم «سکه شانس» با بازی مرحوم فردین باید جایزه بگیرد. البته آن سال این اتفاق نیفتاد و جوایز به فیلم سینمایی «قیصر» رسید.
کارگردان «جزیره رنگین» در ادامه با بیان اینکه نیم قرن در حوزه مستند فعالیت کرده، گفت: اهمیت و جذابیت آثار مستند به مرور زمان مشخص میشود. فیلمهای داستانی اغلب بر این اساس ساخته می شوند که مخاطب را در مدت زمان دو ساعت سرگرم کنند. در گذر زمان بازیها کهنه میشود یا داستان جذابیت خود را از دست میدهد. در صورتی که آثار مستند و مستندهای داستانی حتی اگر در سادهترین حالت هم ساخته شده باشند، میتواند آگاهی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.
او اضافه کرد: در مستند «باد صبا» بُعد فرهنگی و اجتماعی ایران برای نسلهای بعدی به خوبی به تصویر کشیده شده و این ویژگی، میتواند در بالا رفتن میزان آگاهی مخاطب موثر باشد.
سینایی توانایی فیلمساز و احساس مسئولیتی که به موضوع مورد نظر خود دارد، دلایلی برای جذابیت مستند دانسته و افزود: بیشتر مستندهایی که این روزها ساخته میشوند، به سمت مستند-گزارش رفتهاند که با وجود اینکه نوعی از مستند محسوب میشود، اما سادهترین حالت آن است. در این میان مستندی مانند «باد صبا» که با لحنی شاعرانه روایت میشود، منحصر به فرد است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- گفتوگو با فرح اصولی/ سینایی در فیلمسازی زیر بار هیچ قانونی جز قوانین خاص خودش نمیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





