هفدهمین جشن خانه سینما شامگاه ۲۰ شهریور ماه در عمارت مسعودیه برگزار شد. طبق روال مرسوم همایون اسعدیان دبیر جشن سخنرانی کرد و اغلب برگزیدگان بدون هیچ سخنرانی جوایزشان را دریافت کردند اما برخی سینماگران از جمله این سینماگران ناصر تقوایی، علیرضا خمسه و … که برای اهدای جایزه روی سن حاضر شده بودند، سخنانی را مطرح کردند.
علیرضا خمسه: دو سال پیش از وزارت ارشاد نامهای برایم آمد که با اهدای نشان درجه یک هنری به بنده موافقت شده بود. این نامه سال ۹۲ به من رسید اما امسال ناگهان علیرضا خمسه به هدیه تهرانی تبدیل شد! و دوستان یادشان رفت که به من این نشان را بدهند.
مهناز افشار: روزی در خیابان مشغول فیلمبرداری بودیم و دو خانم که مرا شناخته بودند،به یکدیگر گفتند بازیگرها فقط در سینما زیبا هستند اما خود واقعیشان اصلا قشنگ نیست. من هم سعی کردم با لبخندی پاسخ آنها را بدهم که یکی از آنها گفت: هر چند زشت است اما مهربان است و این خاطره برای من دلنشین است.
پانته آ پناهیها: سینما هم مانند خیلی جاهای دیگر پر از آدمهای سخت کوش است و من به افتخار این آدمهای سختکوش که بسیاری از آنان پشت صحنه هستند تمام قد میایستم و از استادان عزیزم سپاسگزارم و باید بگویم در مقابل دیگر نامزدهای این بخش خیلی خوششانس بودم.
مریلا زارعی: پیش از این این جایزه را برای فیلمهای «دو زن»،«سربازهای جمعه»و«درباره الی» دریافت کرده بودم. اما این جایزه از لحاظ دیگری برایم ارزشمندتر است.چون پشتوانه آن مهر و عشقی است که از مادران سرزمینم گرفتم. «الفت» فیلم «شیار ۱۴۳» از نگاهها گذشت و به قلبها نشست و من این جایزه را به نمایندگی از تمام زنان سرزمینم میگیرم و میگویم من به عنوان مریلا زارعی این جایزه را نگرفتهام .
رامبد جوان: آرزو کنیم روزی برسد که یک بار بتوانیم یک مراسم را درست برگزار کنیم. ما میتوانستیم در خانهمان بنشینیم و تلفنی هم به ما گزارش بدهند که چه اتفاقی اینجا افتاده است. مازیار من ترجیح میدهم در ادامه برنامه موقع صحبتهای خانم معتمدآریا و براساس صحبتهای ایشان بازی در سکوت کنم.
شمس لنگرودی: دلم به بوی تو آغشته است/سپیده دمان کلمات سرگردان بر میخیزند و خوابآلوده / دهان مرا میجویند تا از تو سخن بگویم/…
فرشته طائرپور: جناب جنتی سینمای ایران درهر دولتی صرف نظر از همراه یا ناهمراه پایش روی خاک مقدس میهن و سرش در آسمانها و آرمانها بوده است و هرگز کسی نتوانسته این شان را از آن بگیرد. از شما دعوت میکنم به خاطر خانه سینما این نهاد صنفی که بهترین مثال برای یک جامعه معدنی است، به این سینما تکیه کنید. اگر هر وزیری به این جمع تکیه نکند نمیتواند کار دلی خود را برای فرهنگ ثبت کند. اما خوشبختانه با حضور افرادی مانند شما آقای روحانی ، آقای ایوبی و … زمینههای این همدلی وجود دارد.
ناصر تقوایی: برخلاف بعضی شایعات هیچ مشکلی برای فیلمسازی ندارم. اتفاقا آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی چندبار پیشنهاد کار به من داده و رابطه خوبی داریم. اما به تجربه دیدهام معمولا وقتی برای تهیه کنندهای فیلم میسازیم، آن فیلم دیگر چیزی نیست که خودمان میخواهیم. البته این به اجبار تهیه کنندهها نیست بلکه به دلیل احساس مسئولیت خودمان است. زیرا وقتی کسی برای فیلم ما سرمایه گذاری میکند، یا باید جواب سرمایه او را با گیشه بدهیم و یا با کیفیت خود فیلم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا خمسه: سینما براساس عشق بوجود آمده است/ طنز یک مسئله ادبی و کمدی یک مقوله نمایشی است
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- گنجینه «علیرضا خمسه» در موزه سینما راه اندازی شد
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- زمان برگزاری مجمع و انتخابات خانه سینما تعیین شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- جشن خانه سینما امسال هم برگزار نمیشود؟
- آخرین سینماتک سال ۱۴۰۰ و نمایش «آپارتمان شماره ۱۳»
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- ستارههای هوای ابری/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- هدیه تهرانی، نامی در بین مشاهیر بازیگری دنیا/ کوتاه درباره «بی همه چیز»
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- فیلمفارسیسازی/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه