سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
ششمین فیلم سینمایی محمدعلی باشهآهنگر با نام «سرو زیر آب» در ادامه همان حالوهوای همیشگی آثار پیشین این فیلمساز («فرزند خاک»، «بیداری رویاها» و «ملکه»…) در فضایی شکل میگیرد که اگرچه به جنگ تحمیلی و پیامدهای آن میپردازد، با این همه، هرگز از حادثهپردازیهای آمیخته به هیجان و فضای پر از زد و خورد و بارش گلولهها و خمپارهها در آن نشانهای نمیبینیم. هرچند در فضای «ستاد معراج شهدا» حضور تلاشگرانی گمنام در لباس رزمندگان، با روابط معمول میان اینگونه نیروها، برای مخاطبان فیلم یادآور جبهههای جنگ است و با دیدن چهره جهانبخش کرامت (بابک حمیدیان) به عنوان رزمنده ستاد معراج و یکی از کسانی که در کشف پیکر شهدا، تشخیص هویت و شناسایی آنها تلاش و دوندگی آشکاری دارد، ناخواسته و بهسادگی آنان را به روزهای پرتبوتاب جنگ پرتاب میکند.
موضوع فیلم و مضمون و درونمایه اصلی آن، که از دل حوادث فیلم به مخاطب منتقل میشود، آشکارا نشان میدهد نویسندگان فیلمنامه (حامد و محمدعلی باشهآهنگر) کوشیدهاند از شعاری شدن فیلم پرهیز کنند و در شخصیتپردازی آدمهای اصلی و محوری فیلمنامه نیز به گونهای عمل کنند که با آدمهای سیاه و سفید (چهرههایی یکسره پاک و بیگناه یا آدمهایی تردامن و گناهآلوده) روبهرو نشویم. گذشته از همه اینها، فیلم درباره هیچیک از موضوعاتی که به چالشهای جدی میان شخصیتهای داستان تبدیل میشود، هرگز قضاوتی نمیکند. گذشته از اینها، با امانتداری و واقعبینی از حضور همه اقوام در جنگ، تصاویری باورپذیر ارائه میدهد که شاید تنها در یکی دو فیلم، به آن پرداخته باشند.
باشهآهنگر را میتوان از جمله هنرمندانی دانست که با پشتوانه نگاه و بینش فردی و در سایه آموختههایش در دانشکده سینما و تئاتر در مجموعه دانشگاه هنر، ضمن وفاداری و علاقهمندی به مفاهیم معناشناختی حوزه دفاع مقدس، همواره رگههایی آشکار از برخی گرایشهای روشنفکرانه -در لایههای زیرین و بخشهای ناپیدای اثرش- در فیلمهایش جای میدهد تا مخاطب دریابد از چنین منظری، میتوان نگاهی تازهتر به جنگ داشت؛ نگاه تازهای که صد البته با کمترین لغزش میتواند سازنده چنین اثری را به ساختن فیلمی ضدجنگ متهم کند! مُهر و نشانی که صد البته به گواهی ساخته شدن فیلمهایی چون «فرزند خاک» و «بیداری رویاها» و… به هیچ روی نمیتواند بر پیشانی اثری مثل «سرو زیر آب» نقش ببندد!
درخشش ششمین فیلم باشهآهنگر در سیوششمین جشنواره فیلم فجر و دریافت جایزههای بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین فیلم با نگاه ملی، بهخوبی نشان میدهد که وقفه پنج یا شش ساله این کارگردان در کار فیلمسازی، به معنای دور شدن او از فضای تولید آثاری متفاوت با نگاهی تازه نبوده است.
یکی از اصلیترین امتیازهای فیلمنامه را باید در انتخاب موضوع بکر و تا حدودی فراموششده جنگ دانست. در فیلمنامه، نیروی محرک و پیشبرنده همه حوادث فیلم و چگونگی چینش ماجراها، درست از نقطهای آغاز میشود که جهانبخش کرامت دچار شک میشود و افتادن خوره تردید و دودلی به جان این رزمنده مومن، برای او نوعی عذاب وجدان و آزردگی روحی ایجاد میکند. خوره تردید از وقتی به جانش میافتد که فکر میکند جنازه شهید گمنامی را به اشتباه به خانواده دیگری تحویل داده است! سفر ظاهری جهانگیر برای پیجویی و کشف ِحقیقت، نوعی تلاش برای اثبات بیگناهی و رسیدن به آرامش روحی او به حساب میآید.
جایی از داستان فیلم که عمل رویارویی ناخواسته و در عین حال بسیار طبیعی یک خانواده زرتشتی – ایرانی با یک خانواده مسلمان از اقوام منطقه غرب و جنوب غربی ایران در آن شکل میگیرد، بهسادگی میتوانست به یکی از پرخطرترین نقطههای لغزش فیلمنامهنویسان بدل شود. درحالیکه در این اثر، با ظرافت هرچه تمامتر، بدون جانبداری آشکار از این یا آن خانواده و بدون توجه به باورهای دینی آنان، فیلمساز از طریق «درد مشترک» آنها، این دو قوم و دو خانواده را که در واقع دو باور دینی و دو گرایش بهظاهر متفاوت را نمایندگی میکنند، به هم نزدیک میکند.
در انتخاب چهرههای پرتنوع و پرشمار بازیگران فیلم که در بسیاری از فیلمها و نمایشهای دیگر نیز خوش درخشیدهاند، هوشمندی آشکاری دیده میشود. بازی بسیاری از بازیگران فیلم، از جمله بابک حمیدیان، مهتاب نصیرپور، مسعود رایگان، رضا بهبودی و… در خدمت نقشهایشان در چنین فیلمی است و همکاری دیگرباره علیرضا زریندست در مقام مدیر فیلمبرداری با باشهآهنگر و استفاده مناسب از فضاسازیهای مربوط به طراحی صحنه و لباس (عباس بلوندی) به جذابیت هر چه بیشتر چنین اثری بسیار کمک کرده است.
ایده جذاب و بکر فیلم و طراحی صحنه بسیار طبیعی و تاثیرگذار فضای ستاد معراج شهدا باعث میشود مخاطبان فیلم برای نخستین بار با رویارویی پرتنش کسانی که مسئولیت سخت و سنگین شناسایی و تشخیص هویت شهدای گمنام را بر عهده دارند، آشنا شوند.
فیلم «سرو زیر آب» اگرچه ممکن است برای تماشاگران این روزهای سینمای ما که به دلیل مجموعه فشارهای ناشی از تحریمها و تنگناهای اقتصادی، ناخواسته به فیلمهای «شادیآور» ضعیف و بیکیفیت گرایش بیشتری نشان میدهند، اثر چندان گرم و گیرایی به نظر نرسد، اما برای سینمادوستان و کسانی که به مجموعه آثار یک فیلمساز نظر دارند، با همه ضعفهای اندکشمارش، از جمله ورود دیرهنگام و با تاخیر به بخش درگیرکننده ذهن مخاطب فیلم، وجود یکی دو داستانک فرعی و افراط در استفاده احساسی هیجانی از موسیقی متن (کار بهزاد عبدی)، در مجموع کاری قابل اعتنا به شمار میآید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ضرورت تمسک به فرهنگ دفاع مقدس در سینما!
- هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- برشهای کوتاه/ سکانسی از فیلم «ملکه»
- تازهترین خبرها از سریال “پس از آزادی” محمدعلی باشه آهنگر
- هیچ سروی زیر آب نمی ماند/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- فیض گمنامی/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- از چیزهایی که دوست نداری هم باید عکس بگیری / نگاهی به فیلم «تنگه ابو قریب»
- در غیاب تصاویر آشنا/ نگاهی به فیلم «سرو زیر آب»
- ملودرام یا حماسی؟/ نگاهی به «سرو زیر آب»
- حال و هوای دفاع مقدسی «خندوانه» در سالروز فتح خرمشهر
- مهمترین دستاورد سینمای ایران به روایت زریندست
- مینا ساداتی در گفتوگو با سینماسینما/ بازی در «سرو زیر آب» برایم هیجانانگیز بود
- گزارش تصویری از عباس کیارستمی در مناطق جنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود