فیلم «سوءتفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی فیلمی دانشورانه و پرتحرکی است که به مفهوم درست کلمه فلسفه را با سینما و ارتباطات درهم آمیخته و به نظرم کارگردان به خوبی از عهده کار برآمده است. به گمانم از آنجایی که کارگردان قصد داشت یک درک بوردیاری را در نسبت بین فراواقع و واقع نشان دهد، این در کل فیلم تسری یافته، به گونه ای که می شود مفهوم سوء تفاهم را در پرده های مختلف فیلم دید. حسن دیگر فیلم این است که ذهن مخاطب را راکد نگه نمی دارد و تداخل بین واقعیت و فراواقع را به گونه ای در برابر او قرار می دهد که نمی داند در کجا با واقعیت و در کجا با فراواقعیت روبه رو است؛ و این درگیری به گونه ای مکسور در فیلم اتفاق می افتد و مطالب را مرتبا در مواجهه با معمای واقع- فراواقع قرار می دهد. دیگر نکته ای که در فیلم «سوءتفاهم» برایم نمود داشت اینکه کنشگران کجا با واقعیتی روبه رو هستند و کجا با ذهنیت یا تخیل؟ از ابتدا تا انتهای فیلم این درهم آمیختگی فیلم را می شود دید و حاصل آن یک سوء تفاهم می شود و وقتی سوءتفاهم شکل گرفت، طبیعتا گفت وگویی نمی تواند شکل بگیرد و من این نکته را از ابتدا تا انتها درک کردم به اینکه گفت وگویی شکل نگرفت، چون همه در برابر هم هستند و تا لحظه آخر معلوم نمی شود کدام واقعی و کدام غیرواقعی است. بیننده و شاید بازیگران که قرار است بازی کنند می مانند که در حال حاضر دارند نقش فیلم را بازی می کنند و یا کسب پول می کنند. فیلم بدون حاشیه و بدون اعمال صحنه های تصنعی توانسته به مساله سوءتفاهم بپردازد. سوء تفاهمی که نمی تواند گفت وگویی را شکل بدهد و طبیعتا سوءتفاهم ازآنجا شکل می گیرد که زندگی در واقعیت و زندگی در فراواقعیت با هم تداخل پیدا می کند. به هر حال شاید واقعیت زندگی هم همین گونه باشد، اینکه کجا نقشی بر دیوار هست و کجا نقشی واقعی. مهم ترین وجه برجسته فیلم آنجاست که این درهم آمیختگی را که بازتابی از جهان ارتباطی معاصر است، هم در کلیت فیلم و هم در جزییات تحقق بخشیده است. کلیت فیلم را با این پرسش کلی درگیر می کند که در کجا با واقعیت رودررو هست و کجا با فراواقعیت. در جزییات نیز این پرسش جا به جا خود را می نمایاند. بازیگران با بازیگردانان دچار سوءتفاهم شده اند. آنها سناریویی را بازی می کنند و تصویری برمی آورند، اما چیز هایی ظاهرا واقعی است. به محض اینکه در پیشبرد کسب پول اقدام می کنند با اموری نقشه ای درگیر می شوند. این فضای سوء تفاهم، مانع از برقراری گفت وگو می شود. فضایی ناشی از آنکه ناپیداست کجا نقشی واقعی در کار است و کجا نقش بر دیوار است. به عقیده من «سوءتفاهم» فیلمی درخور اندیشیدن است و فیلم اندیشه ای است که می شود در حوزه ارتباطات و به خصوص در حوزه گفت وگو آن را مورد تامل قرار داد.
□
روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- گفت وگوی سید رضا میرکریمی وهادی خانیکی درباره قصر شیرین
- روایتی از تباهی انسانیت در نمایش «سوءتفاهم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»