سینماسینما، محسن فاضلی:
به عنوان کسی که چند دهه سینما ایران وجشنواره هایش را دنبال میکنم. جشنواره۳۵ ام یکی از نازلترین جشنوارههای برگزار شده دیده ومی دانم. دلایلش را همکاران واهالی سینما در این ده روز بیان کرده و در گفتوگوهای رسانهای اعلام نمودهاند. خوشبختانه اهالی سینما تازه متوجه شدهاند که ارباب جراید ونویسندگان ومنتقدان قدیم وجدید تمام قد از آثار با ارزش وفیلمهای همکارانشان که به دلایل واهی از بخش مسابقه وحضور در جشنواره باز ماندهاند وبه عبارتی”بایکوت شده اند”حمایت وایستاده گی کردهاند. واین میتواند سرآغاز یک اتفاق فرخندهای برای اهالی سینمای ایران باشد. وفیلمسازان ما قدر این محبتها را به فال نیک بگیرند. از همان آغاز گزینش افرادی برای بازبینی فیلمهای که فرم جشنواره را پر کرده بودند. معلوم بود که همه چیزی روی حساب وکتاب واز قبل مهندسی شده بود. مدیران ارشد سینمایی برای حفظ پست ومیزهایشان. سنگ تمام گذاشتند. وخوب نتیجه این گونه رفتارها ومصلحت گرایانه “بودن یا نبودن مسله این است” وبودن وحفظ میز وصندلیها به هر قیمتی که شده؟. وقربانی وذبح کردن فیلم سازان وآثاری که با هزار زحمت وبدون رانت و وامهای نفتی وحمایتهای نهادهای متولی فرهنگی ساخته شده بود. از حضور در کل جشنواره محروم کردند. ودل اهالی سینما را شکستند. و دم بر نیاورند. باز مدیران غیر سینمایی وکار نابلد ومغرو ر ومدعیان وقیم اهالی سینما. آثاری بشدت فاقد ارزش سینمایی را با دیکته کردن به افراد گزینش شده که یکی دونفر از آنها به تناقص گویی و گفتوگو در رسانه: که ما آثار را نصف ونیمه دیدهایم. وهذا وکذا. وفاجعه بارتر از آن هیات داوران اصلی بخش سودای سیمرغ”راستی این سیمرغ را چقدر بیارزش واعتبار کرده اند” با گزینش هایشان تراژدی دیگری را رقم زدند. تو گویی در خواب غفلت ویا خماری فیلمها را رویت میکردند. واز روی پوچ یا پر. به انتخاب کاندیدهای پرداختند. وانگار در عالم دیگری سیر وسیاحت مینمودند. وفیلمهای که فاقد موسیقی وجلوههای تصویری بود را کاندیدکردهاند. وبازی ونقش آفرینیها که یک بازیگر زن ویا مرد که در چند فیلم به ایفا نقش پرداخته است در کدام اثر توانا تر بوده است؟ را درست تشخیص ندادند البته اینها نشانه بیتدبیر مدیران ارشد سینمایی است ولاغیر. با این نشانهها واعتراض خرد جمعی اهالی سینما واصحاب رسانههای سینمایی ووفاقی که در این چند روزه که بین آنها شکل گرفته است. اعتراض فیلم سازان کاندید شده وغیر کاندید نشده. همدلی وعدم حضور در اختتامیه فرمایشی جش پاره است. ولاغیر. وخواهیم دید که دراین امتحان سخت و راست آزمایی چه کسانی مشارکت میکنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
با سلام
راستش من یه پیشنهاد برای انتخاب هیئت داوران توسط دبیر جشنواره دارم که دوس دارم شما -به عنوان رسانه، زبان و بلندگوی مخاطبان سینما – اون رو به گوش رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر و دیگر مدیران مربوطه برسونید تا دیگه کمتر شاهد داوری های اینچنینی در جشنواره باشیم.
پیشنهاد من ساده است:
به جای اینکه هرسال سینماگرانی-یا حتی افراد غیرسینمایی!- که تخصص حرفه ای در قضاوت سینمایی، تماشای نقادانه و همه جانبه و داوری اصولی فیلم ندارن رو به عنوان اعضای هیأت داوران انتخاب کنیم، گروهی از منتقدان سینما رو برای داوری منصوب کنیم.
یعنی کسانی که عمرشون رو برای تماشای نقادانه، تحلیل، نقد و داوری فیلم گذاشتن و با چم و خم و ریزبینی های لازم این کار آشنا هستن و میتونن در مدت محدود جشنواره مو رو از ماست بیرون بکشن.
در این صورت حتی با وجود اختلاف سلیقه احتمالی داوران، لااقل میشه مطمئن بود که اصول اساسی سینمایی زیر پا گذاشته نمیشه و اعتماد عمومی به جشنواره برمیگرده.
امیدوارم در صورت مقبول بودن این پیشنهاد، توسط شما سینمایی نویس های عزیز، پیگیری بشه.
با سپاس فراوان