تابناک نوشت :پس از کسالت دوباره جمشید مشایخی و بستری شدنِ این هنرمند پیشکسوت کشورمان در بیمارستان، شماری از چهرهها از جمله محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران به دیدار او رفتند و این بار نیز دوربینها دست به کار شدند و عکسهایی از این دیدارها منتشر شدند؛ اتفاقی که با وجود نقدهای مکرر به اشتباه بودنِ چنین رفتاری همچنان در حال تکرار است و بیش از آنکه برای عیادتکنندگان افزایش مقبولیت در پی داشته باشد، ملامت افکارعمومی را به دنبال دارد.
به گزارش «تابناک»؛ جمشید مشایخی، هنرمند برجسته سینما و تئاتر ایران که با کهولت سن و عوارض ناشی از آن روبه روست، دوباره در بیمارستان بستری شده و قاعده مرسوم این است که هنرمندان و دیگر چهرهها از جمله برخی مسئولین به ملاقاتش بروند و برای عبور این هنرمند از این دوران سخت با او همدلی کنند. مشکل از آنجا آغاز میشود که تصاویری از این حضورها در فضای عمومی منتشر میشود و در بسیاری از اوقات منتشرکنندگان این تصاویر یا خود این چهرهها و یا عواملشان هستند.
به نمایش درآمدن چهره نحیف عباس کیارستمی در حالی که وزیر بهداشت و درمان پزشکی در حال دست دادن با پزشک متخلف در این پرونده بود، دردآورترین و ماجرای عکس عباس جدیدی در کنار بستر منصور پورحیدری که تأکید کرد قرار نبوده منتشر شود، شوخطبعانهترین این موارد است. در تازهترین نمونه بر بالین جمشید مشایخی، تصاویر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و شماری از هنرمندان ثبت و در فضای مجازی منتشر شده است؛ تصاویری که انتشارش با نقدهایی در فضای مجازی همراه شده است.
در همین ارتباط سام مشایخی فرزند جمشید مشایخی گفته است: «پدر من همیشه برای میهمان احترام قائل است و مقید به ظاهری آراسته در برخورد با دیگران است. او همیشه معروف بوده به خوش لباسی و آراستگی، اطمینان دارم خود او هم دوست ندارد که دیگران او را در این شرایط ببینند. برای من جمشید مشایخی پیش از اینکه بازیگر باشد پدر است و قلباً از دیدن این تصاویر ناراحت هستم. نکته تلخ این عکس نگاه پدرم به چشمهای ملاقات کنندگانش است در حالی که چشم آنها به دوربین دوخته شده است. اگر دوستش دارید عکس را بگیرید و به یادگار برای خودتان نگه دارید چه لزومی دارد که آن را بازنشر کنید.»
روند ثبت تصویر با بیماران و حتی پیکر جانباختگان تازگی ندارد اما در سالهای اخیر حساسیت به این موضوع افزایش یافته است. در چنین موقعیتهایی، بیمار یا خانواده او معمولاً ترجیح میدهند از مواجهه جدی با عیادتکنندگان پرهیز و مراعاتشان را در حین ثبت تصویر کنند. حتی این ثبت تصویر نیز به زعم برخی ناظران فاقد ایراد است؛ اما اینکه یک چهره در آن وضعیت نامطلوب به تصویر کشیده شود، کار اخلاقی و پذیرفته نیست و قطعاً نمیتوان با هیچ استدلالی از آن دفاع متقنی داشت.
شاید بیان اینکه چهرههایی که در این زمینه چنین اقداماتی میکنند و اکنون در ماجرای جمشید مشایخی برجسته شدهاند، با هدف افزایش مقبولیت عمومی چنین کاری میکنند، نیتخوانی باشد؛ اما بدون تردید، افکارعمومی آنهایی را که در این قابها کنار مشاهیر بیمار نقش بستهاند، ملامت میکند و در واقع چنین حرکتهایی اثر عکس دارد. تصور میشد پس از تخریب شدید عباس جدیدی در ماجرای مرحوم پورحیدری، چنین اتفاقاتی توسط دیگر چهرهها تکرار نشود؛ اما ظاهراً بخشی از چهرهها به ناپسند بودنِ آن پی نبردهاند.
ای کاش چهرهها با درک تبعات منفی که این رفتارشان بر خود و فضای افکارعمومی میگذارد، دوربینهایشان را دست کم بر بالین چهرههایی چون جمشید مشایخی غلاف کنند و حتی اگر همراهیشان با چنین هنرمندانی را ثبت کردند، آن را برای خاطرات شخصیشان نگه دارند و به شکل عمومی منتشر نکنند. بدون شک این رفتارها از سوی هنرمند در بستر نیز به عنوان نمایش تلقی میشود و نباید به بیمار خرده گرفت که به نیت پاک عیادتکنندگان شک کند.
هرچند عدهای این رفتارها را صرفاً بدسلیقگی قلمداد کردهاند، با کمی تأمل میتوان درک کرد که موضوع فراتر از این است و اکنون درباره ترویج یک رفتار صحبت میکنیم که طبیعتاً مخاطبان این هنرمندان نیز به آن روی میآورند. اشخاصی که حین تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی، زیر تابوت او رفته و سلفی میگرفتند، الگویشان امثال همین چهرهها هستند که تصاویرشان را به یک بیمار منتشر میکنند؛ بنابراین آنچه درباره مشایخی رخ داده را نباید صرفاً به او محدود کرد و میبایست نگران تکثیر این الگو بود و به همین دلیل آن را متوقف کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
- برشی از مصاحبه با جمشید مشایخی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- لوکیشن مقدس/ درباره سقاخانهها در فیلمهای سینمایی
- محمد متوسلانی از جمشید مشایخی میگوید/ خاطراتی از رودخانه و جکوزی
- برای اولین جشن تولد بدون جمشید مشایخی
- شکستی زیبا از ادبیات!/ نگاهی به فیلم «شازده احتجاب»
- آیین نکوداشت زنده یاد جمشید مشایخی برگزار شد / همه عمر دیر رسیدیم
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری ۲
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری۱
- بزرگداشتی برای جمشید مشایخی در فرهنگستان هنر
- سردیس و پلاک خیابان جمشید مشایخی رونمایی میشود
- «تنهایی یک دونده سینما»/ خداحافظ سلطان صاحبقران، خداحافظ کمالالملک
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





