محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری در همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها به ارائه گزارشی از مجموعه فعالیتها و اقدامات این سازمان پرداخت و گفت: رویکرد سازمان در دولت مردمی توجه به گفتمان انقلاب اسلامی است، بنابراین در این حوزه کلیه سیاستهای اجرایی و عملیاتی با رویکرد انقلابی حول محورهایی چون: قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری مبتنی بر اخلاق، آگاهی و امید طراحی میشود.
به گزارش سینماسینما، وی با اشاره به خسارتهای وارده به حوزههای مختلف فرهنگی و هنری کشور از جمله حوزه سینما در دوران شیوع کرونا ادامه داد: امروز ما با وضعیت پیچیده و با انبوهی از محصولات سینمایی سروکار داریم که به دلیل شرایط کرونا در دو سال گذشته روی پرده نرفتهاند. حتی، آثاری داریم که فاقد پروانه ساخت هستند. به هر حال جزو سرمایه مردم و سینماست و نیاز به مدیریت و تدبیر دارند.
رئیس سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد که این نشست بتواند کمک کند تا بدانیم که در استانها با رویکرد انقلابی قرار است چه کار کنیم؟ چالشها و مشکلات متعدد است و فرصت کم و همگی موظف و مسئولیم که در جهت گفتمان جدید، مردمگرایی و عدالت فرهنگی به رشد عمومی فرهنگ و به صورت خاص حوزه سینما و اعتلای آن کمک کنیم.
وی ادامه داد: بسیاری از مطالبات مطرح شده در این همایش درست و به حق است و خوشبختانه همگی ما دارای دغدغههای مشترک هستیم. از این رو نیاز است در دو مقیاس ملی و استانی به تعامل و تسهیل امور بپردازیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بدون تردید اهتمام ویژه و موکد بنده توجه به استانها و شهرستانها و تمرکززدایی از پایتخت و کلانشهرهاست. این رویکرد را در همه حوزهها -در حمایت از فیلم اولیها و کشف استعدادهای جدید و جوان، در توسعه زیرساختها و در تقویت محافل و ظرفیتهای پاتوقی و گفتمانی و در ساختارهای آموزشی و جریان شناسی نوین سینمایی در سطح شهرستانها و مناطق- مد نظر قرار دادیم.
وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار بعد از چهار دهه انقلاب در تصمیم گیری شورای راهبردی اکران دو سهمیه سرگروهی سینماها را به استانها واگذار کردیم. در برنامههای حمایتی تولیدی هم در کلیه موسسات ما اعم از بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی، انجمن سینمای جوانان ایران و موسسه سینماشهر این نگاه در گزارههای سیاستگذاری ما تعریف و ترسیم شده و موسسات موظف به رعایت آن هستند.
وی تصریح کرد: ۳۰ درصد بودجه تولیدی مرکز گسترش و سینمای جوان به تولیدات استانها اختصاص مییابد.
خزاعی با بیان اینکه رویکردهای ما مبتنی بر مطالبات جامعه و خانوادههاست، اظهار کرد: در ترجیح مفاهیم، مضامین و موضوعات قطعا، رویکرد انقلابی، دینی، ملی و فرهنگ عمومی و نیاز خانوادهها مورد توجه ماست.
وی گفت: از فیلمهای غربگرایانه و مغایر با مبانی دینی و اخلاقی به هیچ وجه حمایت نمیکنیم، از فیلمسازانی که علیه نظام و منافع ملی فیلم میسازند، حمایت نمیکنیم. خوشبختانه، قاطبه جامعه سینمایی همین دغدغه مشترک ما را دارند.
وی در عین حال تصریح کرد: کلیه آییننامههای نظارت در شوراهای پروانه ساخت و نمایش با هم فکری خود سینماگران مورد بازبینی قرار گرفتهاند و تاکید داریم که مدیران کل ارشاد استانها در تصمیمسازیهای حوزه سینمایی مشارکت و همیاری داشته باشند.
وی گفت: حمایت ما در مسیر کشف استعدادها و نخبه شناسی و نخبه گزینی در همه مناطق کشور است. از این رو در سینمای جوان برای اولین بار، بخش فیلم اولیها را جدیتر دیدیم. در فارابی برای فیلم اولیها مرحله آزمون گذاشتهایم. قرار نیست با رانت سرمایه و روابط فیلمسازان وارد چرخه حرفهای سینما شوند و ملاک استعدادهاست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ضمن احترام به پیشکسوتان حوزه سینمایی تلاشمان بر کشف استعدادهای جوانان انقلابی در حوزه سینماست. یکی از ماموریتهای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و … کشف استعدادهای جوان برای فیلم اولیها است تا بتوانیم از آثار تولیدی آنها حمایت کنیم.
رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر راه اندازی پروژههای فرهنگی و سینمایی گفت: بخش بزرگی از مسئولیت تقویت گفتمان جدید بر عهده مدیران استانهاست و انتظار میرود همسو با همگرایی مردمی در دولت انقلابی در استانها هم شاهد تحول باشیم.
وی ادامه داد: بررسیهای آماری نشان میدهد که در زمینه جذب مخاطب سینمایی در بسیاری از استانها کارسازی نمیشود و همچنان، بر اساس همان شیوههای سنتی و مدلهای غیرپویا جریان دارد. نیاز است از ساختارهای سنتی و فرسوده فاصله بگیریم.
به گفته وی، همه ما باید در بازه زمانی که مسئولیت حوزه فرهنگ و سینما بر دوش ماست در گام دوم انقلاب در عرصه کادرسازی، کشف نیرو و استعدادهای جدید و ظرفیتهای تازه به طور جدی گام بر داریم.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه نیازمند عملیات فرهنگی و سینمایی هماهنگ و منسجم در سطح ملی و منطقهای و استانی هستیم، خاطرنشان کرد: با اتمام دوره مدیریت از ما خواهند پرسید شما که داعیه انقلابیگری داشتهاید در این زمینه چه کردهاید؟
وی در بخش دیگری از سخنانش به تقویت محافل و راه اندازی پاتوقهای فرهنگی پرداخت و گفت: میتوان در استانها هفتههای فرهنگی فیلم، بزرگداشت فیلمسازان استان، شب فیلمسازان و پاتوقهای گفتمانی و … با هدف پویایی و ایجاد شور و نشاط سینمایی و خروج از رخوت در این حوزه برگزار کرد و این اقدامات منجر به جریانسازی در سینما میشود و مورد حمایت ماست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها به حمایت از مدیران انجمن سینمای جوانان تأکید و اضافه کرد: ارتقای جایگاه اجتماعی مراکز سینمای جوان و تقویت مناسبات این مراکز با سایر دستگاهها و مراکز تولیدی استان و افزایش توان فرهنگی انجمنهای سینمای جوان در استانها میتواند دستاوردهای خوبی هم در پی داشته باشد. این مراکز به مثابه بازوی اجرایی ادارات ارشاد در حوزه سینمای میتوانند عمل کنند.
خزاعی توجه به تنوعات فرهنگهای بومی و منطقهای در استانها در تولید محتوا فرهنگی و موضوعات جشنوارهها، حمایت از افزایش فضای نمایش فیلم و سالنسازی در استانها و مناطق محروم با جذب توان نهادهای دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه به اولویتهای موضوعی مانند موضوعات قرآنی، نماز و نیایش، دفاع مقدس، محرم، گسترش فرهنگ رضوی، میراث فرهنگی، خلیج فارس، کویر و زندگی، روستا و عشایر، آیینها و فرهنگ مناطق و نواحی در تولیدات سینمایی و جشنوارههای استانی را مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین در ادامه گفت: در حال حاضر تعامل خوبی با سازمان صدا و سیما داریم و میتوانیم از ظرفیتهای این سازمان در راستای اقدامات فرهنگی و هنری استانهای سراسر کشور از طریق کارگروه «سینما و تلویزیون» بهره ببریم.
خزاعی با تاکید بر اینکه ارزانترین تفریح در کشور سینما به شمار میآید، افزود: توسعه زیرساخت آثار در حوزه سینما باید مورد توجه قرار بگیرد و بخشی از این ماموریت متوجه شماست چرا که منابع آن از محل مشارکتهای استانی و دستگاههای اجرایی استان و بخشهای خصوصی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





