سینماسینما، سحر عصرآزاد
«کتاب آشپزی» یک فیلم تجربی با سوژهای عجیب و ظاهرا برگرفته از داستانی واقعی است که تلاش میکند آن را دراماتیزه و با چاشنی طنز ملموس کند.
سیاوش افشار در اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند سراغ یک خطی متداول و آشنایی رفته که محور فیلمهای مختلفی بوده؛ روزمرگی یک راننده آژانس، که البته به ثبت یک روز خاص و مواجههای خاص در زندگی او منجر میشود.
این خاص بودن فقط در آن روز خاص که اتفاقا چهارشنبه سوری است و آن مسافر خاص (کیا) که از پرواز شانگهای- قاهره به علت مشاهده شیئی ناشناخته در آسمان تهران فرود آمده، خلاصه نمیشود، بلکه راننده آژانس، کیو (ابراهیم عزیزی)، هم کاراکتری منحصربهفرد است. او یک کتاب آشپزی و در واقع راهنمای پخت انواع کبابها را به نگارش درآورده که نتوانسته بفروشد و هیچ ناشری حاضر به چاپ آن نیست. او مردی است که برای خلاصی از دنداندرد به مطب دندانپزشک نمیرود، بلکه سراغ دوست دندانپزشکش میرود تا در خانه دندانش را بکشد.
این شیوه طراحی برای خاص کردن کاراکترها، مضمون و قصه، بر بستری واقعی و معمول را میتوان به عنوان ترفند نویسنده- فیلمساز در نظر گرفت که تبدیل به چالش او برای طرح مضامین خاصتر و عجیبی همچون طرح موضوع بشقاب پرنده، آدم فضاییها، انجمن مخفی ارتباط با جهان ارواح و حتی پرداختن به یک خودکشی شده است.
به این ترتیب، بازدارندگی پذیرش این سوژههای نامتعارف با جاری شدن بر بستر رئالیسم متداول تا حدی تعدیل شده و مخاطب به جای پس زدن، آن را پیگیری میکند، هرچند نتواند آن را به عنوان تجربهای واقعی بپذیرد، اما با جهان فیلم ارتباط برقرار میکند. در این میان فیلمساز تلاش کرده با طرح و توطئههایی این کاراکترها، سوژهها و خطوط چه بسا پراکنده و نامرتبط را به هم پیوند دهد و ارتباط دراماتیک جاری بین اجزای قصه را تا جای ممکن برقرار کند.
مصداق این نکته را میتوان در مابهازاسازی ناشر انتهای فیلم، کیانوش (علیرضا کاوه)، با کیا دانست که معلوم نیست چگونه از کتاب آشپزی کیو باخبر شده و تصمیم به نشر آن گرفته است. مردی که مانند کیا، تتوی سعدی را روی دست دارد، همان کلاهگیس مسخره را در کیفش دارد، مسافر پروازی در راه است و طی مناسباتی مرموز با کیو ملاقات میکند.
شاید مهمترین خدشهای را که به روند خطی داستان وارد میشود، بتوان به رها شدن کیو بعد از رفتن بیخبر کیا از ماشین او دانست که یک ۱۰۰ دلاری برایش گذاشته است. از این لحظه قرار ابتدایی فیلم با مخاطب که همراهی با این راننده آژانس و روزمرگیاش بوده، شکسته و خط داستانی کیا پیگیری میشود. همانطور که از صحنه قربانی کردن انجمن مخفی در وسط بیابان نیز جوان تارزن (شهرام) محوریت مییابد و روزمرگی او با شکستن روند خطی زمان به تصویر درمیآید. کارکرد موسیقی استاد مرتضی حنانه در «فرار از تله» بر صحنههایی از فیلم را هم میتوان از همان موارد استفاده از مولفههای آشنا برای ملموس کردن و چه بسا دراماتیزه کردن موقعیتهای نامتعارف فیلم دانست، که میتوانست به قوام و تاثیرگذاری بیشتری بینجامد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ