سینماسینما، سیدرضا صائمی
حس غریبی دارد تماشای «میدان جوانان سابق»! تماشای روزنامهنگاران سابقی که حالا از آن روزگار طلایی مطبوعات برایشان جز حسرت خاطرهای باقی نمانده! حس غریبی دارد «میدان جوانان سابق»! درست در روزهایی که کمتر کسی روزنامه میخواند و بحران کاغذ، بحران مخاطب مطبوعات را مضاعف کرده و در زمانهای که برخی از مرگ روزنامههای کاغذی سخن میگویند، مخاطب اثری میشوی که روایتی از بهار مطبوعات است. از روزهای شُکوه و شوکت روزنامههای کاغذی. روزهایی که مطبوعات روزهای با نشاط را در جامعه تجربه میکردند و رسانه تاثیرگذاری بر افکار عمومی بودند. روزنامههایی که روزگاری، روزگار ما را میساختند.
مینا اکبری در روایت شخصی خود از طلوع و غروب و کمال و زوال روزنامهنگاری در دوران اصلاحات، با ارجاع به یک عکس یادگاری شروع میکند. (این ایده شاید از روزنامهنگار سینمایی بودن او برآمده که تصویر را بر متن ترجیح داده.) عکس جمعی از روزنامهنگاران آن دوران که همگی حول محور سردبیری نامآشنا، ماشاءالله شمسالواعظین، در میدان جوانان جمع شده بودند. سردبیری که میگفت روزنامهنگاری در ایران همچون راه رفتن روی میدان مین است! فیلمساز تلاش کرده از طریق پیگیری سرنوشت روزنامهنگارانی که در آن عکس بودهاند، سرنوشت روزنامهنگاری نوین ایران را در یک دوره پرفرازونشیب ۲۰ ساله به تصویر بکشد. انگار سرشت و سرنوشت روزنامه و روزنامهنگاران در این مستند به نوعی یگانگی میرسد! برخی از آنها عطای روزنامهنگاری را به لقایش بخشیدهاند و به سراغ شغلهای دیگری رفتهاند، اگرچه همچنان دلشان برای این حرفه میتپد. کسانی که هویت فردی و شغلیشان با روزنامهنگاری گره خورده است. مثلا زوج روزنامهنگاری که حالا کافهدار شدهاند! یا روزنامهنگاری که حالا بازیگر است. در این میان از همه تکاندهندهتر سرنوشت آقای سردبیر است! روزنامهنگاری که حالا کشاورز است! «میدان جوانان سابق» روایتی نوستالژیک از تراژیک بودن روزنامهنگاری در ایران است! تماشای این مستند برای آنها که روزنامهنگاری در آن دوران یا فضای مطبوعات در آن دوره را تجربه کردهاند، با بغضی حسرتبار همراه خواهد بود. مستندی که نشان میدهد روزنامهنگاری صرفا یک شغل نیست، یک جنون فرهنگی عاشقانه است که خودآگاهی را به دیگرآگاهی پیوند میزند. با تماشای آن به یاد مقالهای از محمد قوچانی افتادم که از تبار همین قبیله است؛ که گفته بود روزنامهنگار شدن چه آسان و روزنامهنگار ماندن چه دشوار. «میدان جوانان سابق» روایت دشواری همین ماندن برای روایت حقیقت است! به جای برخی از واحدهای اضافه و بیفایده در دانشکدههای روزنامهنگاری باید این مستند را به نمایش گذاشت تا دانشجویان روزنامهنگاری، به درک عینی و تاریخی از شور و شعور روزنامهنگاری برسند و بدانند که وقتی از دشواری روزنامهنگار ماندن حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم!
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





