سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
ظاهرا اینطور است که قصهها تماما روایت شدهاند و داستانها هزار هزار گفته شدهاند و دیگر چیز تازهای نمیتوان پیدا کرد که بوی تازگی بدهد. این یک واقعیت است و البته برای داستانسرا واقعیتی تلخ است، چراکه برای پیدا کردن داستانهای جدید و نو باید سختیهای بیشتری را تحمل کند. داستانهای خوب از چه چیزهایی شروع میشوند؟
هر داستانِ خوبی ـ اینجا فیلمنامه ـ از یک شخصیت خوب، موضوع خوب یا موقعیت خوب آغاز میشود. «کارت پرواز» موقعیت خوبی را برای داستانش پیدا کرده، اما این موقعیت یکه و تازه منجر به فیلمنامهای قابل قبول نشده است. در واقع، منجر به فیلمنامهای بد شده است. اگر میگویم غیرقابل قبول، دارم نگاهی حداقلی به ماجرا میکنم. در واقع کمترین انتظار ما از موقعیت برگزیده فیلم، این است که با یک فیلمنامه بهنسبت پرکشش روبهرو باشیم که اینطور نشده. دختر و پسری که بنا به شرایط زندگیشان با مرگ معامله میکنند، دختر و پسر جدیدی در سینمای ایران نیستند، اما موقعیتشان ـ و در واقع راهی که انتخاب کردهاند ـ انتخابی جدید است. اینکه آنها بستههای مواد مخدر را قورت میدهند تا در کشوری خارجی دوباره آنها را احیا کنند و چند دلاری قاتق زندگیشان کنند، از آن دست دکمههای جذابی است که ارزش دارد آدم وقت بگذارد از آن کُتی خوشدوخت و تاثیرگذار بدوزد، اما سازندگان بیحوصلهتر از آن بودهاند و حاصل کارشان شده چیزی در حد پیژامه بدقواره. با نگاهی خوشبینانه میتوان گفت که فیلمنامهنویسان عامدانه نخواستهاند به این موقعیت بحرانی چاشنیِ جذابی بزنند. غافل از اینکه آنچه غذایی را خوشمزه میکند، آن اندازه از چاشنیای است که شما به آن اضافه میکنید. «کارت پرواز» در شکل کنونیاش به یک غذای رژیمیِ بدمزه شبیه است.
ندا به عنوان شخصیت مرکزی این فیلم پیش از اینکه به موقعیت کنونیاش برسد، زندگیهایی کرده و به مصیبتهایی رسیده. «کارت پرواز» همه چیزهایی را که باعث شده ندا به اینجا برسد، حذف میکند. او در موقعیتی بحرانی است، اما با حذف پیشداستان و آغاز کردن فیلم از جایی بسیار جلوتر از آنچه باید، عملا میزان همدلی ما کاهش یافته است. ندا را آنقدری نمیشناسیم که بخواهیم با او همراه شویم. صرف یک شوهر بد که میخواهد کودکش را از او بگیرد، قلب و ذهن را برای او باز نمیکند. از سویی دیگر، همراهی منصور با ندا نیز آنقدر باورپذیر نیست که بخواهد یک فیلمنامه جاندار بسازد. منصور در پایان خیلی راحت موادش را دفع میکند، بنابراین چه جای اینکه این همه دردسر بکشد تا با ندا همراه شود و خودش را زجر دهد. ندا در او عاطفهای هم نساخته که بخواهد همراهیاش کند. پس موضوع چیست واقعا؟یادمان باشد همراهی این دو آدم اصلِ فیلمنامه است و این چنین، عقیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- مهدی رحمانی مطرح کرد/ نسخه اشتباهی از «کارت پرواز» در شبکه خانگی عرضه شد؛ نسخه صحیح جایگزین میشود
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد