سینماسینما، زهرا نجفی – سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی که گریبان برگزارکنندگان را گرفته، آغاز شد و مشکلات تکراری کاخ جشنواره بازهم خودشان را از نخستین روز به اهالی رسانه و هنرمندان تحمیل کردند.
جشنواره فیلم فجر که به مدت دو سال است عنوان «بین المللی» خود را در ایام برگزاریاش در بهمن ماه از دست داده، امسال برای اهالی رسانه یک روز زودتر آغاز شد تا علاوه بر اینکه هیچ فیلمی در ساعات اولیه روز در کاخ جشنواره به نمایش در نیاید، نشستهای خبری هم بعد از نمایش فیلمها برگزار شود. نشستهایی که امسال انجمن منتقدان و نویسندگان به نشانه اعتراض به تصمیمگیری دبیر جشنواره در انتخاب داوران بخش مسابقه از برگزاری آن انصراف دادند. و بدین ترتیب یکی از مشکلات تکراری جشنواره که در دوره پیش به نظر میرسید تا حدودی رفع شده دوباره به سراغ خبرنگاران، منتقدان و عکاسانی آمد که باید در نشستهای خبری حضور پیدا کنند و به دلیل این چینش از تماشای یک سوم فیلمها جا میمانند.
مشکل صدا در سالن همایشهای برج میلاد هم که دیگر از نام «جشنواره فیلم فجر» در بین اهالی سینما و رسانه معروفتر شده است. با این حال هنوز هم این مشکل به نظر غیرقابل حل، باعث بینظمی در برگزاری جشنواره فیلم فجر میشود؛ فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اولین فیلمی بود که امسال با این مشکل مواجه شد. صادقی از نمایش فیلمش با صدای مونو رضایت نداشت، برای همین بعد از نیم ساعت تاخیر در نمایش فیلم از پشت تریبون درباره مشکل صدای «خانه دیگری» با حاضران در سالن صحبت کرد و گفت تنها به دلیل احترامی که برای به اهالی رسانه قائل است، اجازه میدهد تا فیلمش بدین نحو به نمایش دربیاید. و بدین ترتیب تمام برنامههای روز نخست جشنواره با تاخیر آغاز شد.
فیلم «ایتالیا ایتالیا» دومین فیلمی بود که در نخستین روز جشنواره به نمایش درآمد و توانست توجهات را به خودش جلب کند. عوامل این فیلم که در سالن حاضر بودند، «ایتالیا ایتالیا» را به نیما طباطبایی، کارگردان و دستیار کارگردان جوان سینما که به تازگی درگذشته است، تقدیم کردند. فیلمی با حضور زوج هنری «سارا بهرامی» و «حامد کمیلی» که در نشست خبریاش بیشتر با نقدها و نظرات مواجه بود تا سوالات خبرنگاران رسانهها. و این یکی دیگر از مشکلات تکراری است که نشستهای خبری جشنواره را به محلی برای ابراز سلیقه و نظر که گاها به تعریف و تمجید تبدیل میشود، بدل میکند. آنهم بدون هیچ سوالی که عوامل فیلم بتوانند برایش توضیحی بدهند.
فیلمهای مستند هم مانند مهمانناخواندهای چون هر سال در نخستین سانس جشنواره به نمایش در میآیند و اهالی رسانه که اغلب در جشنواره بینالمللی مستند حقیقت این آثار را دیدهاند کمتر علاقهای برای حضور در این سانس از جشنواره از خودشان نشان میدهند. اما به نظر میرسد به زودی پای رقابتی به میان بیاید و حوزه انیمیشن قصد دارد عنوان «مهمان ناخوانده» را از فیلمهای مستند بگیرد. ماجرا از این قرار است که تنها انیمیشن سینمایی حاضر در این دوره جشنواره در آخرین سانسِ آخرین روز جشنواره به نمایش درخواهد آمد و همین موضوع باعث انتقاد کارگردان«رهایی از بهشت» علی نوریاسکویی شده است. به طوری این کارگردان تصمیم گرفت در اعتراض به جشنواره در مراسم افتتاحیه حضور پیدا نکند. البته که هر سال «آخرین سانسِ آخرین روز» جشنواره محلی برای اعتراض و دلخوری باقی میگذارد اما این اتفاق برای تنها انیمیشن سینمایی حاضر در جشنواره کمی بیانصافی به نظر میرسد.
البته هواشناسی پیش از این اعلام کرده بود که روز یازدهم بهمن ماه، یکی از سردترین روزهای زمستان امسال است اما این سرما گویی به نخستین روز جشنواره فیلم فجر هم رخنه کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





