سینماسینما، سام بهشتی – «همه چیزمان به همه چیزمان می آید»، خدا رحمت کند مرحوم علی حاتمی را که با این مونولوگ ماندگار در فیلم «کمال المک» اش باعث شد که ما هرگاه می خواهیم دو پدیده متناقض را کنار یکدیگر قرار دهیم و تحلیل کنیم، تیتری برای سر آغاز ماجرا داشته باشیم.
جمعه شب گذشته در تازه ترین قسمت برنامهِ «دُن کیشوت سینمای ایران، عالیجناب بهروز افخمی» شاهد اتفاق ویژه ای بودیم که همه ما را در بهت و شوک فرو برد، هرچند که ما هرچه بنویسیم و نقد کنیم مثمر ثمر نخواهد بود و آخرکار استاد افخمی و همکارهای کار بلدشان در آیتمی ویژه پاسخ اهالی رسانه و منتقدان را می دهند اما در مقابل بعضی از اتفاق ها نمی توان سکوت کرد.
از زمانی که قرار بود فیلم «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش، اکران شود، صدا و سیما تمام تلاش اش را کرد تا این فیلم به اکران نرسد و سنگ اندازی های مختلف به شکل های گوناگون صورت گرفت تا اکران فیلمی که روایتگر نهضت امام حسین (ع) است، متوقف شود.
در این ایام تمامی حواشی که برای «رستاخیز» اتفاق افتاد، از ماجرای تظاهرات برخی اقشار مذهبی در مقابل ارشاد گرفته تا ماجرای قمه زنی آن زن سیاهپوش در تمامی بخش های خبری رسانه ملی به شکل کامل پوشش داده شد به نحوی که مردم فکر کردند به مقدس ترین باورشان توسط سینماگران ایرانی بی احترامی شده است.
جمعه شب در بخش نقد برنامه آقای افخمی با اجرای عالیجناب فراستی با دکور جدید، شاهد نمایش مکرر پوستر جهانی فیلم «رستاخیز» در بک گراند تصویر بودیم که تصویر تمام رخ حضرت عباس، قمر بنی هاشم را شامل می شد.
هنوز در ماه محرم هستیم و هنوز تکیه های مذهبی پا برجا است، هنوز در دهه دوم هستیم، استفاده از حساس ترین پوستر فیلم در مهمترین برنامه سینمایی چه معنایی دارد؟ مگر نمی گویند وزارت ارشاد و صدا و سیما و مراجع اعظام با نشان دادن تصویر علمدار کربلا مشکل ندارند و مساله آن ها نیست؟ پس چرا باید در رسانه ملی و به زعم خودشان پر بیننده ترین برنامه سینمایی کشور، پوستر چهره آن حضرت به تصویر کشیده میشود. این مساله از نظر آنها مشکلی ندارد؟! فریاد «وا اسلاما» را باور کنیم یا استفاده از پوستر حساس فیلم «رستاخیز» را؟ اگر نمایش چهره حضرت ابوالفضل ایرادی ندارد، پس چرا فیلم را اکران نمی کنند تا مردم ببینند و قضاوت کنند؟ اگر شرایط این است پس چرا هویت کارگردانان این اثر به او باز نمی گردانید؟ احمدرضا درویش کارگردانی است که تازه از راه نیامده، کاری با او کردید که امروز به صراحت اعلام کند تا زمانی که فیلم در توقیف باشد، هویتش اسیر است.
متاسفانه این روزها رسانه ملی در انحصار عده ای از مدیران است که هرجور دلشان می خواهد با سینما مثل طفلی سر راهی برخورد میکنند. امام فرمودندکه ما با سینما مخالف نیستیم و مساله ما چیز دیگری است و یا در جایی دیگر عنوان کردند که صدا و سیما باید همانند دانشگاه عمل کند، اما در عمل این اتفاق ها در رابطه با سینما در سیما نمی افتد.
برنامه «هفتِ» اسبق جیرانی و سابق محمود گبرلو توانستند تا حدودی اعتماد برخی از مخاظبان را جلب کند و تا حدودی تاثیر گذار باشند اما برنامه عالیجناب افخمی که این روزها با عنوان هفت شناخته می شود، برای دانش آموزان علاقه مند به هنر هم مهم نیست و تاثیرگذاری ندارد، چه رسد به دانشجویان سینما و اهالی رسانه و منتقدان. امیدوارم دست اندرکاران برنامه هفت پاسخ و توجیه ای قابل قبول برای استفاده از پوستر فیلم رستاخیز داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- موزه سینما برگزار میکند؛ برپایی نمایشگاه عکس «سینما و محرم» به همراه اکران ده فیلم
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- تفاوت میان دنیای مجازی و دنیای حقیقی در سینما!
- مصائب «رستاخیز»/ به بهانه اکران برخط فیلمی که باز هم پرده سینما را نخواهد دید
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»