سایت «سینماتیک» در بیانیهای مسئولیت انتشار اسامی برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر پیش از برگزاری مراسم اختتامیه پذیرفت.
به گزارش سینماسینما، متن این بیانیه به شرح زیر است:
سلام به اهالی سینما و مسئولان فرهنگ و هنر سرزمینمان ایران
بعضی موقعیتها و شرایط را به هیچ زبانی نمیتوان توضیح داد چه برسد به توجیه. حتماً سکوت درستترین پاسخ در این موقعیتهای پیچیده نیست؛ ولی اگر گزینه دیگری نباشد، احتمالا بهترین انتخاب است تا به کمک گذر زمان پاسخ مناسبتری بیابیم.
ساعت ۱۹:۱۵ روز ۲۲ بهمن، درست در روز برگزاری اختتامیه چهلمین جشنواره فجر، به علت یک اشتباه اپراتوری-انسانی لیست برندگان بر روی سایت «سینماتیکت» به مدت ۱۵ دقیقه منتشر و سپس از دسترس خارج شد.
قطعا اتفاق بسیار خسارتآوری بود؛ اول برای جشنواره و سپس برای سایت سینماتیکت که همیشه مورد حمایت مردم عزیزمان بوده است.
«سینماتیکت» کاملا مسئولیت این اشتباه و سهلانگاری غیرعمدی و اپراتوری-انسانی را میپذیرد. هرچند که از ساعت ۱۶ در توییتر بخش مهمی از این اطلاعات منتشر شده بود -که البته از خطا و مسئولیت ما چیزی کم نمیکند.
قطعاً جناب آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور تحت فشار رسانهای فراوانی قرار گرفتهاند؛ ولی بعضی اوقات بیش از عرض پوزش، ابراز تاسف و اصلاح فرایندها برای عدم تکرار در آینده، کار دیگری نمیتوان کرد. تنها امیدواریم عذر و اندوه ما را بابت این اتفاق غیرعمدی بپذیرید.
از آنجا که بنا داریم بیانیه صریح و صمیمی داشته باشیم، حتماً سوال دیگر خوانندگان محترم آن است که چگونه این اطلاعات چند ساعت زودتر به دست تیم اجرایی سینماتیکت رسیده است؟ پاسخی که مکتوب و شفاهی به پلیس فتا و حراست سازمان سینمایی عرضه داشتیم این بوده؛ اگر برای چندین و چند سال، مرجع اول فروش بلیت سینمای کشور -با سهم ۹۰ درصدی از بازار- باشید به دلیل حجم بالای ارتباط با اهالی فرهنگ و خبرنگاران، خواسته و ناخواسته در یک شاهراه پرترافیک اطلاعات قرار میگیرید.
اطلاعاتی که بخشی از هنرمندان از جوایز خود و همکارانشان ساعتها جشنواره قبل از اختتامیه در اختیار داشتند؛ تا خبرنگاران و فعالان کنجکاوی که به ما -مثل هر سال- کمک کردند تا فهرست برندگان را با درصد دقت بسیار بالا برای انتشار پس از اختتامیه آماده کنیم. همانند همه پیجها و سایتهای معتبر، ایجاد فرصت کافی برای طراحی گرافیکی و تولید محتوا بلافاصله بعد از اعلام برندگان در فضای رسانهای، عامل سهلانگاری و انتشار این فهرست، یک ساعت زودتر از موعد شد.
به هر حال پس از سکوت این مدت، لازم بود با متنی صریح و صمیمی و بدون هیچ فشار حاکمیتی و امنیتی یا رسانهای در این خصوص توضیحاتی ارائه دهیم و سهم بزرگ خود را در این حادثه تبیین کنیم و امید داریم کاربران و مردم عزیزمان، اهالی هنر و مسئولان فرهنگی، این خطای غیرعمدی و انسانی را درک کرده و پوزش ما را بپذیرند.
با احترام
سینما تیکت
۵ اسفند ۱۴۰۰
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- پرفروشترین فیلمهای سینمایی نیمه اول سال از «تگزاس ۳» تا «تمساح خونی»
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش