نگین باقری در آرمان نوشت : قدمتی به بلندای شب یلدا دارد، تداوم تبلیغات دردسرساز و زیانآور در صدا و سیما. درست از همان زمانی که برای اولین بار تبلیغات چیپس، پفک و… در رادیو و تلویزیون به چشم خورد، تا به امروز که همچنان ادامه دارد. تبلیغات کالاهای مضری که بر اساس ماده ۳۷ قانون برنامه پنجم توسعه ممنوع شدهاند، اما دوباره شاهد هستیم که رعایت این قانون با تبلیغات مواد خوراکی در صدا و سیما همچنان منافات دارد. آنچنان که روز گذشته معاون حقوق عامه دادستان کل کشور از تذکر دادن به صدا و سیما در راستای پخش تبلیغات غیرسلامت خبر داد.
شورایعالی سلامت کشور ۱۴ سال پیش مصوبهای را به تصویب رساند که بر اساس آن تبلیغات محصولات غذایی تهدیدکننده سلامتی ممنوع اعلام و مقرر شد تا پس از تصویب این مصوبه صدا و سیما برای پخش هرگونه آگهی مربوط به مواد غذایی مجوزهای لازم را از راه وزارت بهداشت دریافت کند. براساس این مصوبه سازمان صدا و سیما ملزم به پخش رایگان روزانه حداقل پنج پیام تصویری آموزشی با موضوع تغذیه نیز شد. با این حال شواهد امر چیز دیگری را نشان میدهد، چراکه تبلیغ موادغذایی چرب، شور، شیرین، نوشیدنیها، غذاهای صنعتی فرآوریشده تهدیدکننده سلامت مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت و شیرخشک ممنوع است، اما گاهی شاهد تخطی صدا و سیما هستیم. از سوی دیگر، تبلیغ کرم حلزون و یک نوع چای با محتوای چند گرم چای سبز نامرغوب که از سوی یک برند داخلی در تلویزیون تبلیغ شد، از جمله مواردی بود که طی سالهای گذشته واکنشهایی را برانگیخت. از تبلیغات چیپس و پفک هم که چیزی نگوییم بهتر است. تبلیغاتی که کودکان را جذب و خانوادهها را مجبور به خرید اینگونه اقلام میکند. گرچه بارها و بارها صاحبنظران نسبت به این مساله هشدار دادهاند، اما انگار آنچه در این میان کماهمیت است، سلامت مردم است که نادیده گرفته میشود، چون تبلیغات رنگارنگ و مضر در رسانه ملی به گونهای مشهود است که صحه بر این ادعا میگذارد. بنابراین باید عملکرد صدا و سیما مورد کنکاش قرار گیرد و مدیران بازخواست شوند. البته اگر بخواهیم این مساله را ریشهیابی کنیم؛ خواهیم فهمید که چون صدا و سیما و بسیاری از رسانههای ما قاعدههای حرفهای را رعایت نمیکنند، مدیریتشان حرفهای نیست، تایید صلاحیت ندارند، از افراد مجرب، تحصیلکرده، صاحب نام، خلاق و نوآور استفاده نمیکنند، عملکردشان روشن است و گزارشی به جامعه و افکار عمومی نمیدهند؛ به تبلیغات غیرسلامت میپردازند. این در حالی است که در دنیا قوانین و مقررات سفت و سختی برای تبلیغات وجود دارد که باید رعایت شوند تا منافع عمومی از گزند حوادث در امان باشد و سلامت جامعه تامین شود. از این رو تا زمانی که حرفهگرایی، اصلاح و بهبود در صدا و سیما و رسانههای ما عملیاتی نشوند، قطعا ما شاهد ظهور تبلیغات غیرسلامت خواهیم بود. این در حالی است که اگر الزامات بخش تبلیغات رعایت شود، مشکلی به بار نخواهد آمد.
تبلیغ مواد خوراکی مضر در صداوسیما
معاون حقوق عامه دادستان کل کشور از تذکر دادن به صدا و سیما در راستای پخش تبلیغات غیرسلامت خبر داد. محمدجواد حشمتی در مورد ورود معاونت حقوق عامه به موضوعات تخصصی از قبیل بهداشت، سلامت و امنیت غذایی بیان کرد: جلسات و کارگروههایی اخیرا در دادستانی کل کشور با محوریت موضوع بررسی راهکارهای منع یا کاهش تبلیغات برخی اقلام پرضرر و راهکارهای کاهش عرضه و استعمال دخانیات از جمله قلیان برگزار شده است. معاون دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که صدا و سیما کالاها و مواد خوراکی مضر برای سلامت را تبلیغ میکند، آیا در این رابطه نیز دادستانی کل ورود داشته است؟ ادامه داد: در این جلسات نمایندگان و کارشناسانی از صدا و سیما حضور داشتند و تذکرات لازم به آنها داده شد تا مقررات قانونی رعایت شود. حشمتی در مورد موضوع تبلیغات برخی مواد خوراکی که مصرف افراطی آن موجب به خطر افتادن سلامت افراد میشود به ویژه از سوی صدا و سیما، خواهان انجام بررسیهای بیشتر و ارائه استدلالهای مناسب و مستندات قانونی به صداوسیما به منظور همراهی با محدود کردن و منع تبلیغ مواد خوراکی مضر شد. به گزارش مهر، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع نظراتی در جلسات و کارگروهها مطرح شده است.
تبلیغات صدا و سیما به نفع منافع عمومی نیست
«همه انواع وسایل ارتباط جمعی به طور فنی، مدیریتشده و حسابشده در همه جای دنیا مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از ضروریترین اقدامات این است که همیشه فناوریها و ابزارها پیوستهای فرهنگی، حقوقی و مدیریتی داشته باشند، یعنی وقتی شما رادیو، تلویزیون، سایت اینترنتی و پایگاه خبری راه میاندازید یا روزنامه، مجله، نشریه، ماهنامه چاپ میکنید، باید حداقل این سه پیوست اساسی را رعایت کنید.» اینها را اسماعیل قدیمی، کارشناس ارتباطات و استاد دانشگاه به «آرمان» میگوید. به گفته او باید برای مدیریت وسایل ارتباط جمعی دورههای آموزشی و مدیریتی با صلاحیتها، استعدادها و قابلیتها در نظر گرفته شود. قدیمی عنوان میکند: عملکرد وسایل ارتباط جمعی از جنبه مدیریتی، فرهنگی و حقوقی و حرفهای باید به گونهای باشد که کاملا در خدمت جامعه قرار گیرد. او ادامه میدهد: تمام اهداف، راهبردها و سیاستهای وسایل ارتباط جمعی باید تنظیم و در راستای شفافسازی و تقبیح افکار عمومی باشند. این کارشناس ارتباطات بیان میکند: اگر این سه پیوست را در هر جای دنیا پیاده کنید، وسایل ارتباط جمعی تحت برخی قواعد، موازین و اصول اخلاقی اداره میشوند و هیچ مشکلی برایشان پیش نمیآید، یعنی از جنبه حقوقی کاملا قوانین به گونهای هستند که در راستای منافع عمومی قرار دارند. قدیمی اظهار میکند: بنابراین مدیران رسانه میدانند در هر برههای از زمان باید به گونهای اقدام کنند که منافع عمومی حفظ شود. این استاد دانشگاه اضافه میکند: ما چنین رویکردی را در ایران چه از زمان پهلوی که این وسایل ارتباط جمعی را وارد کردیم و چه در حال حاضر نداشتیم. او تاکید میکند: در واقع مدیریت پیوستهای حقوقی، فرهنگی، مدیریتی ما همیشه مشکل داشته است. صدا و سیما هم از این قاعده مستثنی نیست، یعنی به گونهای اداره صدا و سیما تنظیم شده که هیچ کدام از این موارد شفاف و آشکار نیستند. به گفته قدیمی شما اگر به نحوه مدیریت و اداره رسانه نگاه کنید، پیوستها کاملا ابهام دارد. او خاطرنشان میکند: با این حال مخاطب اصلی وسایل ارتباط جمعی در تمام کشورهای پیشرفته مردم و افکار عمومی هستند. قطعا قوانین و مسائل حقوقی در افکار عمومی متاثر هستند و اگر منافع عمومی رعایت شوند، مسلما مردم در اطلاعرسانی، تحقیقات و برنامهسازی نقش اول را دارند. این کارشناس ارتباطات میگوید: حال سوالی که اینجا پیش میآید این است که آیا صدا و سیما شامل این موارد میشود؟ قطعا جواب منفی است، چون اولین باری نیست که در صدا و سیما شاهد تبلیغات محصولاتی هستیم که استانداردها را رعایت نمیکنند. بنابراین مطمئن نیستیم که دوباره تبلیغات غیرسلامت تکرار نشوند. او یادآور میشود: از سوی دیگر، هیچگاه پیوستها، مقررات، موازین و شاخص حرفهای در صدا و سیما رعایت نمیشود، چون ما با وارد کردن ابزارهایی از بیرون فاقد پیوستهای فرهنگی، مدیریتی و اخلاقی هستیم که مشکلاتی را به وجود آورده است. این کارشناس ارتباطات میافزاید: آنچنان که صدا و سیما پیش از این هم پفک، چیپس و لوازم غیرضروری را که قطعا از نظر بهداشتی مفید نبودند، تبلیغ میکرد. مواردی که حتی مهر استاندارد هم نداشتند و معلوم نبود که تولیدکنندگانشان چه کسانی هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری