فرشته طائرپور در جدیدترین برنامه ۳۵ روبروی فریدون جیرانی نشست تا پس از مسئولیت جدیدش به عنوان عضور شورای پروانه نمایش از سینما و حال و روز این روزهایش بگوید.
به گزارش سینماسینما، گزیده صحبت های فرشته طایرپور عضو تازه شورای پروانه نمایش در برنامه ۳۵ را در ادامه میخوانید:
وقتی چیزی را منع می کنیم جایگزینش را ما به مردم نمی دهیم بلکه ماهواره ها می دهند.
آثار باید مورد بررسی قرار بگیرند نه آدم ها. ما فیلم هایی داشتیم که آثار خوبی نبودند اما چون سازنده اشان مورد تایید بوده نمایش داده شدند.
مخاطب فیلم هایی مثل «۵۰ کیلو آلبالو» افراد بالغ جامعه هستند و کودک و نوجوان نیستند که ما نگران باشیم.
بعضی کلمات در سینمای ایران باید بازتعریف بشوند. کلمه «ابتذال» جزو عبارت هایی هست که مفهوم مشترکی در جامعه ندارد
در حوزه دفاع مقدس و در حوزه فیلم های کودک هم به فیلم هایی بر بخوریم که فیلم های مبتذلی هستند.
سازنده «۵۰ کیلو آلبالو» آدم هنرمندی است و باید بررسی کنیم ببینیم چه می شود که یک فیلمش می شود «۵۰ کیلو آلبالو»
وقتی می گوییم فیلمی مبتذل است به همه بینندگان آن فیلم توهین کرده ایم.
چیزهایی از رسانه ملی ما پخش شده و سلیقه سازی کرده اگر زیر ذره بین بگذاریم چندان با کلمه ابتذال فاصله ندارند.
سخت گیری در مورد « ۵۰ کیلو آلبالو» عملا کم تر از سخت گیری در مورد «آشغال های دوست داشتنی» بود و فیلم محسن امیریوسفی که یک کمدی اجتماعی بود را به که به کل نگذاشتند نمایش داده بشود.
وزیر چرا باید پاسخگوی پروانه نمایش فیلم ها باشد؟ ایشان اگر شورایی را انتخاب کرده باید به رای آن شورا احترام بگذارد.
باید به ضوابطی برسیم که وزیرو معاون وزیر و شورا و فیلمساز در هراس و دلهره پاسخگویی به جوسازی ها نباشند.
بخشی از جامعه کمدیی می خواهد که با آن تفریح کند و فکرش را آزاد کند. باید این حق را با رسمیت بشناسیم. در کنار این کمدی ها اما باید از طنز های واقعی هم حمایت کنیم.
در جامعه راجع به هر چه حرف می زنیم به گروهی بر می خورد. در این شرایط فیلمساز چه میدانی برای ارایه خلاقیتش دارد؟ انتهای این شرایط یک سینمای خنثی متوسط بی مخاطب است.
در جامعه وقتی با مردم صحبت می کنید عده ای می گویند آخرین باری که سینما رفتند قبل از انقلاب بوده.
فرهنگ ما هنوز توان پذیرش کمدی هایی که در دنیا با آزادی کامل ساخته می شوند را ندارد .
چیدمان و انتخابی که برای دوره جدید شواری پروانه نمایش شده نشان می دهد می خواهند شورا مستقل باشد و پای تصمیماتش بایستد.
حتی حوزه علمیه هم باید برای شورای پروانه نمایش حق ولایت قایل باشد. در غیراینصورت من هم در مقابل آموزش های مذهبی دغدغه مندم آیا می توانم به مدیریت حوزه اعتراض کنم و آنها را عوض کنم؟
ما علاوه بر سه قوه یک قوه اعلام نشده فکریه هم داریم که کسی نمی داند چه کسانی هستند و چگونه باید آنها را قانع کرد.
تا شما آنونس سه دقیقه ای فیلم را به مخاطب نشان ندهید مخاطب نمی تواند بفهمد این چه فیلمی است. این کار را ماهواره ها کردند و تلویزیون این کار را نمی کند نمی شود به فیلمساز گفت از حق قانونی تبلیغ فیلمت بگذر.
تبلیغات ماهواره ای پتانسیل سینمای ایران در جذب مخاطب را نشان داد
کاری کردیم که تفریح مردم به داخل خانه رفته و با محدود کردن سینمای ایران، جوان ها در خانه ها به تماشای فیلم های بسیار خطرناکی نشسته اند و این فیلم ها بچه های ما را جذب کرده اند. خطرناک ترین کار در حوزه فرهنگ فرستادن مردم به داخل خانه است.
یک شکاف دایم التصاعد بین جوانان و زنان با حکومت دارد پیش می آید و به همین دلیل دایم سر هم داد می زنند.
فرق دوره آقای ایوبی و شمقدری این است که الان باور می کنیم که بودجه ندارند در حالی که دوره قبل می دیدیم چه پول هایی به دوستانشان می دهند.
در شورای فیلم های کودک و نوجوان ۴۳ فیلم کودکی که در دولت قبل ساخته شده بازبینی کرده ایم که از این جمع تنها ۸ فیلم قابل اکران تشخیص داده شده.
قرار شده فارابی به فیلم های کودک حداکثر تا ۴۰۰ میلیون تومان وام بدهد و دیگر سرمایه گذاری کامل نکند
تنها حوزه ای که ممیزی در آن توجیه دارد سینمای کودک است.
شوریعالی تهیه کنندگان، کانون کارگردانان و خانه سینما برای حل مشکل تیزرهای ماهواره ای با قوه قضاییه و قوه مجریه در ارتباطند و امیدواریم نتیجه این تعاملات به نفع مردم باشد.
افرادی که بعد از فریدون جیرانی به برنامه هفت آمدند باعث شدند ما قدر او را بیشتر بدانیم و متاسفم که کار یک برنامه سینمایی در تلویزیون به جایی رسید که کلمات و ادبیات تاسف آوری در آن طرح می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- مردِ فروتن و مهربان/ برای تولد فریدون جیرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش