فرشته طائرپور در جدیدترین برنامه ۳۵ روبروی فریدون جیرانی نشست تا پس از مسئولیت جدیدش به عنوان عضور شورای پروانه نمایش از سینما و حال و روز این روزهایش بگوید.
به گزارش سینماسینما، گزیده صحبت های فرشته طایرپور عضو تازه شورای پروانه نمایش در برنامه ۳۵ را در ادامه میخوانید:
وقتی چیزی را منع می کنیم جایگزینش را ما به مردم نمی دهیم بلکه ماهواره ها می دهند.
آثار باید مورد بررسی قرار بگیرند نه آدم ها. ما فیلم هایی داشتیم که آثار خوبی نبودند اما چون سازنده اشان مورد تایید بوده نمایش داده شدند.
مخاطب فیلم هایی مثل «۵۰ کیلو آلبالو» افراد بالغ جامعه هستند و کودک و نوجوان نیستند که ما نگران باشیم.
بعضی کلمات در سینمای ایران باید بازتعریف بشوند. کلمه «ابتذال» جزو عبارت هایی هست که مفهوم مشترکی در جامعه ندارد
در حوزه دفاع مقدس و در حوزه فیلم های کودک هم به فیلم هایی بر بخوریم که فیلم های مبتذلی هستند.
سازنده «۵۰ کیلو آلبالو» آدم هنرمندی است و باید بررسی کنیم ببینیم چه می شود که یک فیلمش می شود «۵۰ کیلو آلبالو»
وقتی می گوییم فیلمی مبتذل است به همه بینندگان آن فیلم توهین کرده ایم.
چیزهایی از رسانه ملی ما پخش شده و سلیقه سازی کرده اگر زیر ذره بین بگذاریم چندان با کلمه ابتذال فاصله ندارند.
سخت گیری در مورد « ۵۰ کیلو آلبالو» عملا کم تر از سخت گیری در مورد «آشغال های دوست داشتنی» بود و فیلم محسن امیریوسفی که یک کمدی اجتماعی بود را به که به کل نگذاشتند نمایش داده بشود.
وزیر چرا باید پاسخگوی پروانه نمایش فیلم ها باشد؟ ایشان اگر شورایی را انتخاب کرده باید به رای آن شورا احترام بگذارد.
باید به ضوابطی برسیم که وزیرو معاون وزیر و شورا و فیلمساز در هراس و دلهره پاسخگویی به جوسازی ها نباشند.
بخشی از جامعه کمدیی می خواهد که با آن تفریح کند و فکرش را آزاد کند. باید این حق را با رسمیت بشناسیم. در کنار این کمدی ها اما باید از طنز های واقعی هم حمایت کنیم.
در جامعه راجع به هر چه حرف می زنیم به گروهی بر می خورد. در این شرایط فیلمساز چه میدانی برای ارایه خلاقیتش دارد؟ انتهای این شرایط یک سینمای خنثی متوسط بی مخاطب است.
در جامعه وقتی با مردم صحبت می کنید عده ای می گویند آخرین باری که سینما رفتند قبل از انقلاب بوده.
فرهنگ ما هنوز توان پذیرش کمدی هایی که در دنیا با آزادی کامل ساخته می شوند را ندارد .
چیدمان و انتخابی که برای دوره جدید شواری پروانه نمایش شده نشان می دهد می خواهند شورا مستقل باشد و پای تصمیماتش بایستد.
حتی حوزه علمیه هم باید برای شورای پروانه نمایش حق ولایت قایل باشد. در غیراینصورت من هم در مقابل آموزش های مذهبی دغدغه مندم آیا می توانم به مدیریت حوزه اعتراض کنم و آنها را عوض کنم؟
ما علاوه بر سه قوه یک قوه اعلام نشده فکریه هم داریم که کسی نمی داند چه کسانی هستند و چگونه باید آنها را قانع کرد.
تا شما آنونس سه دقیقه ای فیلم را به مخاطب نشان ندهید مخاطب نمی تواند بفهمد این چه فیلمی است. این کار را ماهواره ها کردند و تلویزیون این کار را نمی کند نمی شود به فیلمساز گفت از حق قانونی تبلیغ فیلمت بگذر.
تبلیغات ماهواره ای پتانسیل سینمای ایران در جذب مخاطب را نشان داد
کاری کردیم که تفریح مردم به داخل خانه رفته و با محدود کردن سینمای ایران، جوان ها در خانه ها به تماشای فیلم های بسیار خطرناکی نشسته اند و این فیلم ها بچه های ما را جذب کرده اند. خطرناک ترین کار در حوزه فرهنگ فرستادن مردم به داخل خانه است.
یک شکاف دایم التصاعد بین جوانان و زنان با حکومت دارد پیش می آید و به همین دلیل دایم سر هم داد می زنند.
فرق دوره آقای ایوبی و شمقدری این است که الان باور می کنیم که بودجه ندارند در حالی که دوره قبل می دیدیم چه پول هایی به دوستانشان می دهند.
در شورای فیلم های کودک و نوجوان ۴۳ فیلم کودکی که در دولت قبل ساخته شده بازبینی کرده ایم که از این جمع تنها ۸ فیلم قابل اکران تشخیص داده شده.
قرار شده فارابی به فیلم های کودک حداکثر تا ۴۰۰ میلیون تومان وام بدهد و دیگر سرمایه گذاری کامل نکند
تنها حوزه ای که ممیزی در آن توجیه دارد سینمای کودک است.
شوریعالی تهیه کنندگان، کانون کارگردانان و خانه سینما برای حل مشکل تیزرهای ماهواره ای با قوه قضاییه و قوه مجریه در ارتباطند و امیدواریم نتیجه این تعاملات به نفع مردم باشد.
افرادی که بعد از فریدون جیرانی به برنامه هفت آمدند باعث شدند ما قدر او را بیشتر بدانیم و متاسفم که کار یک برنامه سینمایی در تلویزیون به جایی رسید که کلمات و ادبیات تاسف آوری در آن طرح می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





