علی لقمانی فیملبردار سینما معتقد است مرحوم خسرو سینایی در سالهای بعد برای اهالی هنر بیشتر شناخته خواهد شد.
به گزارش سینماسینما علی لقمانی فیلمبردار با سابقه سینما که در فیلم «جزیره رنگین» آخرین ساخته خسرو سینایی به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشت و از دوستان صمیمی وی محسوب می شد درباره شخصیت زنده یاد سینایی و علت کم کار بودن وی در سالهای اخیر گفت: واقعا یکی از بی نظیر ترین افراد در هنر ایران از دنیا رفت و بعدها هنرمندان و مردم بیشتر متوجه خواهند شد که چه شخصیت بزرگی از میان ما بار سفر بست.
وی درباره تجربه همکاری های متعدد با خسرو سینایی و سبک کاری او تصریح کرد: خسرو در کارش بسیار فرد مسلط و جامعی بود به طوری که کمتر می توانستید به او نقص یا ایرادی وارد کنید. جامعیت او در هر زمینه از هنر، همکاری با وی را مانند یک کلاس درس می کرد. سینایی در عین حال که این خصوصیات را دارا بود اما با حرمت و احترامی بسیار زیادی که برای همکارانش قائل میشد امکان بروز خلاقیت و ابراز وجود را برای آنها فراهم می کرد.
این فیلمبردار سینما با بیان اینکه سینایی مشورت پذیر و اهل شنیدن نظرات مخالف بود، اظهار کرد: برخلاف بسیاری از انسانها که با اندک سوادی متکبر می شوند اما خسرو سینایی با تمام کمالات و دانستههایش همیشه در کارها از همه این فرصت را می داد تا اگر فردی از گروه ایده جدید و یا خلاقیتی به ذهنش می رسد به راحتی بیان کند و درباره هر نظری به گفتگو می پرداخت.
وی درباره کم کار بودن خسرو سینایی در سالهای اخیر هم تصریح کرد: ایشان تلاش داشت تا همیشه کار کند و هر وقت در حوزهای امکان حضور نمییافت در بخش دیگری مشغول می شد. این اواخر هم که به هر حال در فیلمسازی مشکلاتی برایش به وجود آمده بود تمرکزش را روی شعرهایش و البته موسیقی گذاشته بود. خسرو جزو آن دسته از کارگردانانی نبود که فکر می کنند فیلم یعنی حتما فیلم سینمایی، اتفاقا چند فیلم کوتاه هم در این سالها کار کرد.
لقمانی در پایان اضافه کرد: خسرو سینایی اهل تجربه و انتقال مفهوم بود و هر وقت احساس می کرد که نیاز است در حوزهای کار کند برایش فرقی نمی کرد مستند یا داستانی، به هر صورت حرفش را میزد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- به ۲۴ سینماگر گواهینامه هنری درجه یک اهدا شد/ انتشار اطلاعات ارزشیابی هنرمندان
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- عکسی که فرح اصولی از فیلم «زنده باد…» منتشر کرد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





