سینمای اسپانیا، غول ژانر وحشت خود را که از پیشگامان این ژانر در سینما و تلویزیون اسپانیا بود در ۸۳ سالگی از دست داد.
به گزارش سینماسینما، نارسیسو ایبانییس سِرادور که پیشگام ژانر وحشت در سینما و تلویزیون اسپانیا بود، در ۸۳ سالگی درگذشت.
گرچه او تنها دو فیلم بلند ساخت، اما هر دوی این فیلمها به عنوان مهمترین فیلمهای ژانر این کشور شناخته میشوند. «خانهای که فریاد زد» و «چه کسی میتواند یک بچه را بکشد؟» که هر دو در دهه ۱۹۷۰ ساخته شدند به عنوان سنگ بنای ژانر وحشت این کشور شناخته میشوند.
این فیلمها نشان دهنده خلق سینمای مولف در ژانر وحشت در این کشور هستند و به خلق فیلمهای موفق در باکس آفیس در این زمینه کمک کردند تا در نهایت این کشور با ساخت فیلمهایی با تمرکز بر زیبایی شناختی، روانشناسی و روایتهای انسانی در سینمای بینالمللی دیده شود.
در اسپانیا این کارگردان برای آثار تلویزیونیاش هم از شهرت برخوردار بود و در زمان خودش بزرگترین بازی تلویزیونی را در اسپانیا ارائه کرد و سازنده سریال ترسناک ماندنی با عنوان «داستانهایی که شما را بیدار میکند» شد.
نخستین اثر او در زمینه کارگردانی تئاتر، کارگردانیِ نمایشنامه «باغوحش شیشهای» اثر تنسی ویلیامز بود.
در فوریه امسال آکادمی فیلم اسپانیا با ارائه جایزه افتخاری «گویا» برای یک عمر دستاورد هنریاش از ایبانییِس تجلیل کرد. این جایزه را آلخاندرو آمنابار سازنده «دیگران» و چند تن از دیگر کارگردانهای سرشناس ژانر وحشت اسپانیا به وی اهدا کردند.
با درگذشت این چهره سینمایی فضای رسانههای اجتماعی اسپانیا پر از پیامهایی شد که یاد او را گرامی داشتند و با به اشتراک گذاشتن فیلمهای ویدئویی از مراسم جوایز «گویا» از این چهره به عنوان پدرخوانده ژانر وحشت اسپانیا یاد کردند.
بایونا کارگردان اسپانیایی سازنده فیلم «یتیم خانه» نیز از ایبانییس به عنوان «سرمایه سینمای اسپانیا؛ استاد و معلمی که با ساخت دو فیلم شاهکار ما را برای همیشه وامدار خود کرد» تجلیل کرد. او از نارسیسو ایبانییس سرادور برای خنده، ترس، اشک و درسهایی که در سینمایش ارائه کرد، تشکر کرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- سینمای ترسناک ایران جان میگیرد؟
- نامزدهای اسکار سینمای اسپانیا اعلام شدند
- ایناریتو از جشنواره سارایوو جایزه گرفت
- اپرایی که وودی آلن به سبک دسیکا و فلینی روی صحنه میبرد
- موفقیت «چرنوبیل»، روسیه را مجبور به ساخت سریال کرد
- جزییاتی تازه درباره پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن
- برگزاری هفته فیلم اروپایی در هشت شهر ایران
- فروش ۵۰ میلیون دلاری قسمت جدید «گودزیلا»
- ساخت «یک افسر و یک پلیس» رومن پولانسکی به پایان رسید
- گاف جدید سریال «بازی تاج و تخت» + عکس
- رقابت بزرگان در جشنواره فیلم کن برای نخل طلا/ از کن لوچ تا آلمودوار
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی شش نماینده سینمای چین در جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





